דנמרק מסרבת לשלם פיצויים לאח המחבל שתקף בית כנסת

המועצה העירונית של קופנהגן דחתה את דרישתו של אחיו של המחבל שביצע את פיגוע הירי בבית הכנסת בבירת דנמרק לפני חמש שנים לקבל פיצויים על החזקתו במעצר במשך קרוב לשנה בחשד למעורבות בהתקפה.

ב-14 בפברואר 2015, הסתער המחבל עומר אל-חוסיין, בן 22 ממוצא ירדני-פלסטיני, לתוך אירוע במרכז תרבות בקופנהגן ופתח באש בניסיון לחסל את לארס ווילקס, האומן השבדי שפרסם קריקטורות של הנביא מוחמד בתור כלב. ווילקס ניצל, אולם מהירי נהרג יוצר הסרטים, פין נורגארד, ונפצעו ארבעה שוטרים.

שעות ספורות לאחר מכן, ניסה אל-חוסיין לפרוץ לתוך בית כנסת בעיר, אולם המאבטח דן אוזן הצליח לעצור אותו תוך שהוא משלם בחייו, כאשר עוד שני שוטרים נפצעו. אל-חוסיין נמלט מהמקום ובשעות הבוקר הוא אותר וחוסל על ידי כוחות המשטרה אחרי שסירב להיכנע וניהל עמם חילופי אש.

אחיו של אל-חוסיין, כיום בן 23, נעצר בחשד למעורבות בפיגועים והוחזק במעצר במשך 329 יום לפני שהתביעה החליטה לשחרר אותו מבלי להגיש כתב אישום. מאחר שהחוק הדני מתיר לבקש פיצויים על מעצר שמסתיים ללא אישומים, דרש האח לקבל סכום של 1.2 מיליון קרונות.

על אף שהתביעה לא מצאה בסיס להגשת כתב אישום נגד האח, התובע נילס קרסטנסן הצהיר כי הוא מתנגד לפיצויים מאחר שהאח היה למעשה "אשם". לגרסתו, האח רכש לאל-חוסיין אפוד מגן יום לפני הפיגועים, הוא הלווה לאחיו את כרטיס האשראי שלו כדי שיוכל לרכוש פגיון באינטרנט וגם נתן לו כובע כדי שיוכל להסתיר את פניו.

שלשום קיבלה המועצה המקומית של קופנהגן את עמדת התביעה וקבעה שהאח לא יקבל פיצויים כי "זו הייתה אשמתו בלבד" שהוא נעצר וכי הוא גרם לכך שיראו בו חשוד. פרקליטו של האח, רולף גרגרסן, הביע תדהמה מההחלטה והודיע שיערער לבית המשפט המחוזי על מנת לקבל את הפיצויים.

דנמרק: מאבטח יהודי נרצח מחוץ לבית כנסת

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה