נפטרה חברה בצוות מפצחי מכונת האניגמה הגרמנית

אן מיטשל, שהייתה חברה בצוות מפצחי הצפנים בבלצ'לי פארק במלחמת העולם השנייה, הלכה לעולמה בגיל 97 בבית אבות באדינבורו אחרי שנדבקה בנגיף הקורונה אחרי שבשנים האחרונות סבלה מבעיות בריאות.

מיטשל, שסיימה תואר במתמטיקה באוניברסיטת אוקספורד, הצטרפה למשרד החוץ הבריטי בשנת 1943, שם הוצע לה לעבוד בתור עוזרת זמנית תמורת שכר של 150 פאונד. אולם התפקיד הזוטר היה כיסוי למשימה חשובה ביותר, כאשר מיטשל נשלחה לבלצ'לי פארק, שם פעלה יחידה סודית של מתמטיקאים שעמדה מאחורי פיצוח של מכונת הצפנים הגרמנית "אניגמה".

מיטשל הוצבה בצריף 6 שמשימתו הייתה לעקוב אחרי התשדורות של מכונות האניגמה של הצבא וחיל האוויר הגרמני ונשארה שם במשך שנתיים, עד הניצחון במלחמת העולם השנייה. לאורך כל התקופה, תשע שעות ביום, שישה ימים בשבוע, היא יצרה תרשימים ששימשו לפצח את הקודים הגרמניים, אולם מיטשל לא התלוננה. "עבדתי כמו השטן כל היום", כתבה ביומן אחרי חג המולד 1943. "כיף גדול".

לאחר המלחמה, היא נישאה לאנגוס מיטשל, בעל עיטור כבוד של הצבא, ולשניים נולדו ארבעה ילדים. מיטשל עצמה עסקה במחקרים על השפעות הגירושים על ילדים והממצאים אף השפיעו על החקיקה בסקוטלנד.

רק בשנות השבעים, החלו להיחשף הסודות של בלצ'לי פארק וגם מיטשל הרגישה שהיא יכולה לספר על חלקה במאמץ המלחמתי החשאי, לצדם של מתמטיקאים דגולים ובראשם אלן טיורינג, וסיפורה הופיע גם בספר "בנות בלצ'לי" שיצא לאור לפני חמש שנים. "זה היה תמריץ לקראת סיום חיי, פתאום לזכות לחשיבות רבה יותר, להפוך מאף אחת למישהי", אמרה. "עבר שאף אחד לא התעניין בו ופתאום כולם מתעניינים. זה מוזר מאד".

בפברואר האחרון הלכה לעולמה אילסה מקסוול ששירתה לצדה של מיטשל בצריף 6. מתוך כעשרת אלפים אנשי צוות שעבדו בבלצ'לי פארק, נותרו כיום פחות ממאה, כאשר הגיל הממוצע הוא 97.

קרדיט:ערוץ הטלגרם מבט עולמי

כתיבת תגובה