השבוע שבין ה-8.5.20 ל- 14.5.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- האלימות באיו"ש הולכת ומתגברת, והשבוע גם גבתה מחיר יקר בדמות הריגת חייל צה"ל מידוי אבן בפניו בכפר יעבד שבגזרת ג'נין. ברקע הסתה בלתי פוסקת מצד ארגוני הטרור והרש"פ, בעקבות הכוונה להחיל ריבונות ישראלית בשטח. ישראל מצידה מגיבה במתן הלוואה של מאות מליוני שקלים לרש"פ.

*- בעקבות בלימת התפשטות הקורונה באיו"ש והרצועה, גובר הלחץ מצד התושבים לחזרה לשגרה הן בשווקים והן במסגדים, כשבמחנה הפליטים ג'נין נפרץ המסגד הגדול, ובתגובה ניתן אישור לקיים תפילות ברחבות פתוחות.

*- הרש"פ, מפעילה קרן לפיצוי הנפגעים כלכלית בעקבות הקורונה, ובמקביל מגבירים ארגוני הרווחה באיו"ש וברצועה את מאמציהם לגייס תרומות בשם
הנזקקים כביכול. ברקע מת שר הרווחה של החמא"ס ןמי שהוביל את מערך גיוס הכספים של אגודות הצדקה האסלאמיות ברצועה.

*- גל מחאה אלים באיו"ש נגד הבנקים לאחר שחלקם נענו לאזהרה ישראלית לחדול מהפעלת חשבונות של מחבלים ובני משפחותיהם. המחאה כללה גם התקפות של חמושים, שאילצו את הבנקים להיכנע.

*- קרבות ירי ותגרות אלימות בין חמולות במספר מקומות, השבוע ברחבי איו"ש.

ובהרחבה:

עם או בלי קשר למתיחות הפוליטית, האלימות באיו"ש הולכת ומתגברת, והשבוע גם גבתה מחיר יקר בדמות הריגת החייל עמית בן יגאל הי"ד, אמצעות אבן שהוטחה בפניו מגג מבנה בכפר יעבד, כפר בעל מסורת רצחנית כבר מאז פעילות עז אלדין אלקסאם בימי המרד הערבי.

הנה תמונות מעימותים בין מתפרעים ביעבד לחיילי צה"ל שנכנסו לכפר לאחר הריגתו של החייל:

مواجهات يعبد

مواجهات عنيفة في بلدة يعبد

פורסם על ידי ‏شبكة قدس الإخبارية‏ ב- יום שלישי, 12 במאי 2020

לצד זה, נרשמו עוד עשרות תקריות של אלימות ועימותים בכל רחבי איו"ש, באחת מהן, במחנה הפליטים אלפואר נהרג מתפרע מקומי שסיכן את החיילים, ואילו במחסום קלנדיה בוצע פיגוע דקירה שהסתיים בחסדי ה' רק בפציעת המחבל.

הנה תמונות מהלוויית ההרוג בפואר, שכפי ניתן לראות מתנהלת ללא כל גילויי זהירות ממגיפת הקורונה:

ברקע, הסתה בלתי פוסקת הן מצד הרש"פ, בכיריה ומוסדותיה והן מצד הארגונים האחרים ובראשם החמא"ס המהללים כל מחבל לפני ואחרי כל פיגוע. ברקע, הלחץ הפלסטיני, נוכח הדיווחים על הכוונה לקדם את מהלך הריבונות. ברש"פ מאיימים בתגובה קשה, וביטול כל ההסכמים עם ישראל, אך עם זטת מדגיש מחמד אשתיה,ראש ממשלת הרש"פ, כי מהלכים אלו לא יכללו את פירוק הרש"פ. בד בבד, טען חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, כי מהלכי ישראל להנגשת מערת המכפלה באופן חד צדדי, משמעותם ביטול פרוטוקול חברון.

הרש"פ אינה נרתעת במקביל, ממהלכים חד צדדיים, דוגמת סלילת כביש לתל ארומה מהכפר ביתא והמשך השתלטות על התל, ששימש בירה של אבימלך מתקופת השופטים,ובו נמצאים שרידי מבצר מהתקופה החשמונאית.

לצד זאת קראה הרש"פ למפגש בינאירגוני שיכלול נציגות של חמא"ס וגא"פ,להתמודדות עם מהלך הכרזת הריבונות הישראלית באיו"ש, אך בחמא"ס והגא"פ דחו את ההזמנה, שלטענתם אינה משקפת כוונה להתמודדות אמיתית עם האתגר הזה.

ולנוכח כל אלה, מגיבה ישראל במתן הלוואה על חשבון כספי המיסים העתידיים,בסך 800 מליון ₪, כדי לסייע לרש"פ להתמודד עם המשבר הכלכלי בעקבות הקורונה.

יצויין, כי השבוע לא נתגלו הן באיו"ש והן ברצועה חולים חדשים, וכמעט כל החולים במחלה החלימו ושוחררו ממתקני הבידוד, מה שמאפשר את המשך החזרה של פלסטינים לרצועה ולאיו"ש, תוך התחייבות לשהייה בבידוד.

על רקע זה, מתגברת יציאת הפועלים לעבודה בישראל, כשהרש"פ אינה מתנה זאת,באי חזרה לאיו"ש, ומתגברת ההגעה לעבודה גם בהתיישבות היהודית. המסחר נפתח באופן כמעט מלא, ואפילו לבישת המסיכות כבר אינה חזיון נפוץ בשווקים וברחובות, למרות קריאת הרש"פ לתושבים להמשיך בנקיטת אמצעי זהירות,, המשך סגירת המסגדים ומערכת החינוך.

מגבלות אלה גם מעוררים מחאה לא מבוטלת, ואף הפגנות. במחנה הפליטים ג'נין נפרץ המסגד הגדול ועשרות התפללו בו ללא כל אמצעי מיגון. לנוכח זאת, הודיע מושל ג'נין, כי מעתה ניתן לקיים תפילות ברחבות פתוחות,, תוך שמירת מרחק.
על רקע זה גם גובר הלחץ לפתיחת הר הבית לתפילות, אך משרד הוקף מכריז שהדבר עדיין אינו אפשרי.

הנה תמונות מהמסגד במחנה הפליטים ג'נין:

#الان صلاة التراويح من الجامع الكبير بمدينة جنين #24FMwataneyah 3G

פורסם על ידי ‏‎24FM‎‏ ב- יום שבת, 19 במאי 2018

ברקע, המשך המשבר והמצוקה הכלכלית, המנוצלים לגיוס תרומות מכל מקור אפשרי. הרש"פ הקימה קרן בשם "עמידה בכבוד" (וקפת עז), בראשות טלאל נצר אלדין ממזרח ירושלים, ובעליה של חברת התרופות "ביר זית", שגייסה עדכה מעל ל- 50 מליון ₪, אותם היא החלה לחלק למי שאיבדו את מקומות העבודה בשל הקורונה. עזה הפכה במקביל ל"מעצמה של גיוס תרומות" מכל מקור אפשרי, תוך ניצול רשת האינטרנט לגיוס תרומות. במקביל הודיעה ממשלת קטר על תרומה מיוחדת של 2 מליון דולר לזוגות צעירים ברצועה, שיקבלו 4,000 דולר לכל זוג.

הנה דוגמא לסרטון בו נראה אחד המתרימים מחלק צדקה לנזקקים (בשהמטרה כמובן לגייס תרומות נוספות):

על רקע זה ראויה לציון הסתלקותו מהעולם של אחמד (אבו אוסאמה) אלכורד, מי שהפך את ניצול העוני ברצועה לאומנות של גיוס כספים, ובנה את אגודת "אלצלאח" בראשה עמד לאימפריה, טרם שמונה לשר הרווחה, ולחבר הלשכה המדינית של חמא"ס. הלווייתו הפכה למפגן ענק של כמעט כל צמרת החמא"ס.

וגם אונר"א אינה טומנת ידה בצלחת ומנסה לגייס 90 מליון דולר להתמודדות מול הקורונה כביכול, ומול המשבר הכלכלי אליו נכנסה לאחרונה.

בתוך כך השבוע התחוללה סערה פנימית סביב החלטת חלק מהבנקים להקפיא את חשבונות האסירים, לאחר אזהרה ישראלית שבנק שלא יעשה זאת, עשוי להיחשף לתביעות על תמיכה בטרור. הרשות המוניטרית הפלסטינית והנהגת הרש"פ מיהרו להביע התנגדות לצעד זה, והכריזו על הקמת ועדה משותפת להתמודדות עם האיום הישראלי.

במקביל התנהלו לא מעט הפגנות מחאה נגד הבנקים, וכפי שניתן לראות, חלקן לפחות, לא לפי כללי הפרוטוקול, כמו לדוגמא ההפגנה הזו, מול בנק קהיר – עמאן בג'נין, בה נטלו חלק לא מעט חמושים:

ואם בחמושים עסקינן, השבוע גם האנרכיה הביטחונית הרימה ראש ונרשמו קרבות חמולות אלימים במיוחד שכללו שימוש בנשק חם בחברון ובטול כרם, שם גם נדרסה אישה ונפצעה קשה. בכפר פונדוק שבאזור קלקיליה הגיע סכסוך חמולות לדקירת אדם בצווארו.

הנה תמונות מהירי בחברון:

https://video.twimg.com/amplify_video/1259163404100608004/vid/360×732/bcLJtDupjTrtpXk4.mp4?tag=13

ובתוך כך, מחר- 15 במאי, "יום הנכבה", למרות המתיחות, לא דווח על כוונה לקיים פעילות משמעותית בשל הקורונה. השבוע הבא הינו השבוע האחרון של הרמדאן, ובמהלכו יחולו גם "לילת אלקדר", ויום שישי האחרון של הרמדאן- "יום שישי היתום", כאשר כרגע לא מתוכננת כבכל שנה הגעה המונית להר הבית ולמסגדים. חג "עיד אלפיטר" המסיים את הרמדאן, יחול ככל הנראה ביום ראשון – 24 במאי.

שבת שלום , ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה