ברקע הדיווחים על נסיגת כוחות איראנים מסוריה . פרשנות

האתר נציב.נט ציטט היום את רשת אלערביה כי על  פי גורם צבאי ישראלי איראן החלה לצמצם כוחותיה בסוריה.

רשת החדשות כאן-11 מדווחת כי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם המזוהה עם האופוזיציה טוען כי אין אמת בטענות הישראליות כי איראן נסוגה מסוריה. בדיווח נאמר כי על אף התקיפות הישראליות החוזרות ונישנות, איראן ממשיכה לגייס במרץ פעילים בסוריה לשורות המיליציות הנאמנות לה ברחבי המדינה. עוד נטען כי לפי הנתונים שבידי מרכז המעקב, יש יותר מ-6,250 פעילים בשורות המיליציות הנאמנות לאיראן בדרום סוריה, כולל איראנים. בנוסף נמסר כי מספר המגויסים הסורים לאותן מיליציות במזרח המדינה, אזור דיר א-זור, עומד על 4,700. מרכז המעקב אף טען כי בתוך שנה וחצי נהרגו בתקיפות שמיוחסות לישראל 183 פעילי מיליציות פרו איראניות, בהם גם איראנים. עוד נטען כי ישראל ביצעה 30 תקיפות בשטח סוריה שכוונה לאיראן ולשלוחותיה בתוך שנה וחצי. לדיווח הנ"ל אין אישור ממקורות אחרים.

האלוף עמוס ידלין אומר כי האיראנים לא כל כך מהר יצאו מסוריה. לא שמענו את צה"ל טוען כי האיראנים עוזבים את סוריה זו אמירה פוליטית בלבד.

הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט מעיר על כך : 

נראה לי שכל הדקדוק בעניין ״נסיגת האיראנים״ הוא בפרשנות לא נכונה של דברי גורמים ביטחוניים.
מה שנאמר היה:  ״סוריה משלמת מחיר גדל והולך בשל הנוכחות האיראנית בשטחה, על מלחמה שאינה שלה. איראן הפכה מנכס עבור סוריה, לנטל. ישראל תגביר את הלחץ על איראן עד ליציאתה מסוריה".
בסאב טקסט או שלא לציטוט הייתה אולי אמירה שהאיראנים מתקפלים. לדעתי הכוונה הייתה שילוב של הבנה סורית ורוסית שנוכחות איראן היא נטל ובמקביל הבנת איראן שהפרויקט הזה לא יהיה פשוט. זה לא קשור למיליציות, לנוכחות איראנית ושאיפות. זה כן קשור למערכי אמל"ח שוברי שיוויון ופתיחת חזית נוספת מול ישראל בדגש על טילים והגנ"א.

האיראנים בדיוק כמו הסורים שוקלים עלות תועלת ומחשבים צעדים. הם אולי חדורי מטרה אבל לא מתאבדים (בשביל זה יש להם מיליציות).
כל המדיניות של ישראל מול איראן, והיא זו שגם מונעת תגובות או יוזמות מתימן או עיראק ,היא הצבת המשוואה שכל טיל איראני שיגיע מכל מקום – התגובה תהיה באיראן. המחשבה של האיראנים שהלחימה שהם מנהלים מול סעודיה יכולה לעבוד מול ישראל התבדתה מזמן ולכן אין ניסיונות כאלה.

מה שהאיראנים ניסו להכניס לעיראק והיה רלוונטי לישראל (טילים לטווח 700 ק"מ) ישראל השמידה בעיקר כדי להעביר מסר ולא כדי לחסל את האיום. בתימן אין טילים שמגיעים לישראל ומה שיש שם בינתיים נועד ללחימה בסעודיה. אני מניח שאם יהיה איום רלוונטי הוא יקבל התייחסות כמו שנרמז בעבר. האיראנים ממשיכים במאמצים להעביר אמל"ח ללבנון כי זו בעצם הזרוע האמתית שלהם נגד ישראל ביום פקודה (בעיקר הרתעת ישראל מלתקוף את מתקני הגרעין) האיראנים יודעים שמאיראן אין להם שום יכולת אמתית לאיים על ישראל והם צריכים כוח אש זמין ויעיל בקרבת ישראל (מהסיבה הזו הם ניסו להקים כוח אש ברמת הגולן כדי לאפשר פעולה ללא מעורבות חיזבאללה לבנון – בינתיים ללא הצלחה).

לרסק את היכולות הצבאיות של ציר ההתנגדות – זו מלחמה כוללת. אין אופציה אחרת. וישראל לא יוצאת למלחמת ברירה. כל עוד יש יתרון צבאי מוחלט לישראל ואמירה של הצבא שהוא יודע להתמודד עם האיום – לא תהיה מלחמה שמחירה בדמים ובנזק כלכלי הוא עצום. במצב הנוכחי אין באמת הבדל בין היום לעוד שנה או לפני שנתיים.

ולכל הדואגים שהאיראנים מתקדמים רק נזכיר שוב, הזמן משחק גם לטובתנו. גם ישראל מתקדמת במערכי הגנה והתקפה, במודיעין נדיר שבאמת לא היה כמותו במערכות עבר, ביכולת היתוך של מודיעין למטרות ואש שלא היו מעולם ובהתעצמות. לנו בניגוד לאיראנים לא מפריעים לפעמים באמצע הלילה מטוסים חמקנים.

 

כתיבת תגובה