רגע "צרנוביל" בטהרן?

משבר הקורונה מצא את איראן בנקודת שפל: תחת סנקציות אמריקאיות, באמצע משבר כלכלי ולאחר שורה של כשלונות מהדהדים בטיפול במחאות הגוברות שהתרחשו בכ 140 מוקדים שונים. בצעד בלתי פופולרי, נאלץ המשטר להעלות מיסים , מה שהעצים את הלחץ האזרחי והתסכול הגובר מניהול המדינה. התוצאה של הצעדים החדשים ודיכוי ההפגנות הייתה מותם של 1,500 מהמפגינים מאש כוחות הביטחון של המשטר. חיסולו של קאסם סולימני, מפקד כוח קודס והתגובה האיראנית שהביאה להפלת המטוס האוקראיני הראתה משטר חלש שאינו מצליח להגן על עצמו או לנהל את תגובותיו. אפילו לוויתו של סולימני – מי שהוצג כגיבור לאומי – הוכיחה את אזלת ידו של המשטר. המבצע ה”מאורגן “של הלוויה הממלכתית הביא לקבורתם של 75 איש כתוצאה מחוסר היכולת להשתלט על הקהל במצעד ההלווייה.

תגובת המשטר למשבר הקורונה רק החריפה את המגמה. איראן המשיכה בטיסותיה לסין וללבנון , איחרה לאמץ מדיניות של בידוד חברתי והפכה למוקד המשמעותי ביותר של הפצת הווירוס באזור. המשטר מצידו המשיך בהכחשת הבעיה והפיץ דיווחים כוזבים על התפשטות הנגיף שהביא למותם של כ- 6,000 איראנים עד כה.

משבר הכור בצ'רנוביל ב 1986 חשף את אזלת ידו של המשטר הסובייטי ובדיעבד סייע בהנעת תהליכי השינוי שהביאו לבסוף לנפילתה של ברית המועצות. חוסר יכולת, הכחשה ותגובה רופסת שהביאה למותם של אזרחים חשפה את פרצופה האמיתי של ברית המועצות שהחלה כבר להתפרק מעצמה. קשה לנבא באם משבר הקורונה יכול להיות רגע כזה באיראן אך נראה שאיראנים רבים כבר הבינו מזמן של"מהפיכה האיסלאמית" אין תשובות אמיתיות לבעיות המטרידות את אזרחי איראן. אולי משבר הקורונה יהיה "רגע צרנוביל" של טהרן.

קרדיט : ד"ר ניר בומס – Nir Boms

Dr. Nir Boms is a co-founder of CyberDissidents.org and a research fellow at the Dayan Center for Middle East Studies.

מבוסס על כתבה שפורסמה באתר מכון וואשינגטון

כתיבת תגובה