השבוע שבין ה-24.4.20 ל- 30.4.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- תחילת חודש הרמדאן מסמנת את ביטול כמעט כל ההגבלות על הפעילות המסחרית באיו"ש וברצועה, ומנגד, נמשכת סגירת המסגדים, מה שמעורר זעם ציבורי רב. לצד זאת, נמשכת המצוקה הכלכלית הקשה, בעיקר ברצוע, שם נרשמו על רקע זה שני מקרי התאבדות.

*- הרש"פ החלה בדיונים ומגעים לקראת מימוש מהלך החלת הריבונות הישראלית באיו"ש, כשברקע נמשכים הניסיונות להגברת הפיגועים באיו"ש.

*- מצרים מקימה גדר חכמה נוספת בגבול הרצועה כחלק ממאמציה לחסום כניסת פעילי דאע"ש מהרצועה לצפון סיני. ובמקביל, נמשכים דיווחים לא מאומתים על קידום המהלך לעסקת חליפין בין ישראל לחמא"ס בתיווך המודכ"ל המצרי.

*- זעם בחזית העממית, נוכח הקפאת ההקצבות לארגון מטעם אש"ף בהוראת אבו מאזן.

*- רצח מזעזע של תינוק בן שנתיים בג'באליה על רקע נקמה, ודריסת שוטר פלסטיני בבית לחם על רקע פלילי.

ובהרחבה:

חודש הרמדאן החל השבוע בצל הקורונה ומגבלות הסגר והבידוד שהתרופפו בישראל, התרופפו כמעט לחלוטין, באיו"ש והרצועה, כשהשווקים שוקקים בקונים, כמעט ללא כל אמצעי זהירות, המסעדות והבנקים נפתחו. כתוצאה מכך ניכרת עליה מסויימת במספר החולים באיו"ש, ואילו ברצועה כמעט שלא נרשמו חולים, נוכח הסגר המוחלט כמעט באזור. על רקע זה, התפתח ויכוח, כאשר שרת הבריאות של הרש"פ טענה, כי סימני מחלה נתגלו חדש אצל חולה שנרפא, ובחמא"ס מיהרו להכחיש טענה זו.

הנה תמונות משווקי העיר שכם:

מנגד, נאסרה עדיין התפילה במסגדים, ונוכח הביקורת על קו זה, הובטח שהעניין ייבחן בהמשך. כפי שניתן לראות בסרטון הבא, ההבטחה הזו לא מרגיעה, וכך ניתן לראות תושב שכם פורץ דלת של מסגד ומכריז שלא ייתכן שהבנקים נפתחים, אבל לא בתי אללה:

ברקע, דווח על ניסיונות של מבודדים להפר את הנחיות הסגר, ניסיונות שטופלו ע"י המנגנונים באיו"ש והרצועה. תושב הרצועה שתקף מאבטח במתקן הבידוד וניסה להימלט נידון לחצי שנת מאסר ול- 500 דינאר ירדני קנס.

לצד זאת, נתונה תשומת הלב של האוכלוסייה ברמדאן לסדרות הטלוויזיה המיוחדות לרגל החודש וכמעט כל ערוץ טלוויזיה המכבד את עצמו הכין סדרות כאלה. אחת הסדרות: "אום הארון", של רשת MBC, הפופולרית, עוררה את זעמם של אנשי החמא"ס, שקראו להורדתה המיידית מן המסך, ולהענשת מפיקיה. הסדרה עוסקת בחיים המשותפים של יהודים, נוצרים ומוסלמים בכווית, עם קום מדינת ישראל, ומראה איך רצח אחד ממנהיגי הקהילה היהודית במקום מביא לעליית היהודים לישראל, רק כדי לחוות שם אפליה עדתית מסוג אחר. סידרה נוספת שהרגיזה את הפלסטינים, גם היא מבית היוצר של רשת MBC, היא הסדרה מחרג' (מוצא) 7,במהלכה מתבטא אחד הדוברים נגד הפלסטינים שאינם מכירים תודה על מה שעשו עבורם הסעודים, וקורא לקיים יחסי מסחר עם ישראל. לעומת זאת, נהנו אנשי החמא"ס ואף שיבחו את הסידרה המצרית נהאיה (סוף), סידרה עתידנית המתרחשת בשנת 2120, כשבפתיח שלה מסופר על השמדת מדינת ישראל בידי הערבים במלחמה קצרה. לעומת אנשי החמא"ס מיהרו דוברי הרש"פ להכריז ששום דבר לא יפגע ביחסי הפלסטינים עם הסעודים.

הנה הפרק הראשון של הסדרה "אום הארון":

על רקע זה, שוב ניכר שברש"פ ובחמא"ס מוטרדים כיום בעיקר מהמצוקה הכלכלית המחריפה בעקבות המגיפה. באיו"ש מציעה ישראל פתרון חלקי בדמות היתר לכניסת 80 אלף פועלים שיתחייבו לשהות במקומות העבודה עד סוף חודש הרמדאן, הצעה שלא מתאימה לחלק ניכר מהפועלים, אבל אין ספק שיהיו מי שיאמצו אותה.

ברצועה, יש בעיקר את פעילות ארגוני הרווחה, רובם בשליטת החמא"ס, מה שמעורר לא מעט טענות על שחיתות וניצול, אבל בחמא"ס לא ממש מתרשמים מטענות אלו. המצוקה הכלכלית, הביאה השבוע לשני מקרי התאבדות. באחד מהם, צעיר מח'אן יונס הצית עצמו למוות, לאחר שדוכן רוכלות שהקים נסגר ע"י השלטונות,ובשני, נמצאה גופת צעיר תלויה בבית בשכונת שיח' זאיד שבצפון הרצועה. גם הרשויות המקומיות ברצועה טוענות להרעה במצבן ומכריזות, כי הן נאלצות לצמצם את השירותים לציבור.

הנה סרטון:

ומול המצוקה: מצרים מקימה גדר חכמה נוספת בגבול הרצועה כחלק ממאמציה לחסום כניסת פעילי דאע"ש מהרצועה לצפון סיני.

לעומת זאת, נמשכים דיווחים לא מאומתים על קידום המהלך לעסקת חליפין בין ישראל לחמא"ס בתיווך המודכ"ל המצרי. מטבע הדברים, מאחורי כל דיווח בנושא עומדים אינטרסים שונים.

במישור הפוליטי, בלטו שיחות טלפון שקיים יו"ר הרש"פ עם אסמעיל הניה וח'אלד משעל, ראשי הלשכה המדינית של חמא"ס בהווה ובעבר, שנועדו לחילופי ברכות לרגל הרמדאן, אך עסקו גם במאמץ לסכל את יוזמת החלת הריבונות ביהודה ושומרון, עליה הוסכם במסגרת ההסכם הקואליציוני.

ניכר שהרש"פ נכנסת לדריכות סביב נושא החלת הריבונות ובמסגרת זו, נערך כינוס שרי החוץ של הליגה הכרבית לדיון בסוגיא, ויו"ר הרש"פ קרא לדיונים מיוחדים את הנהגות הפת"ח ואש"ף כשהוא שב ומאיים שמהלך של מימוש הריבונות יביא לקיצם את כל ההסכמים עם ישראל.

עם או בלי קשר לאיומים אלה, ניתן לראות את המשך הנסיונות להגברת הפיגועים באיו"ש. השבוע בלטו : פיגוע דקירה בפתח קניון בכפר סבא, נסיון השלכת מטען לעבר רכב ישראלי באזור תרקומיא, שהסתיים בחסדי ה' בקטיעת יד המחבל, שהמטען התפוצץ בידו, וניסיון פיגוע דריסה במעבר ריחן שגם בו רק המחבל נפגע.

מנגד, תקפו אנשי החזית העממית, ובראשם הטרוריסטית הידועה לילה ח'אלד, את הרש"פ ואת אבו מאזן, בעקבות הקפאת תקציב הארגון, נוכח ההתקרבות ושיתוף הפעולה הגובר של החז"ע עם החמא"ס. לדברי ח'אלד, לא תסכים החזית להיות נתונה לסחיטה.

בחז"ע טוענים גם, כי גל המעצרים של פעילי הארגון על רקע רצח הנערה רינה שנרב הי"ד, בוצע על בסיס מידע שסיפקו מנגנוני הרש"פ, ובראשם המודכ"ל לשב"כ הישראלי.

במישור הפנימי בלט רצח מזעזע של ילד בן שנתיים בג'באליה שבצפון הרצועה,על רקע רצון לנקום באבי הילד, השוהה בכלא הישראלי, נוכח מעורבותו
בפלילים. הרוצח נעצר ע"י מנגנוני החמא"ס.

ואילו בבית לחם נדרס שוטר ונפצע באורח בינוני, כשביקש לעצור נהג ברכב לא חוקי.

שבת שלום , ובריאות לכולנו.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

 

כתיבת תגובה