"הכלכלה המתמוטטת של סוריה היא האתגר הגדול ביותר שעומד בפני רוסיה"

צרות,טבען שתגענה בצרורות.

את זאת לומדת רוסיה היטב היטב על בשרה בעצם ימים אלו על אדמת סוריה.

אחרי שנים של מלחמת אזרחים הרסנית  ביותר, הן בחיי אדם והן בתשתיות לאומיות ואזרחיות , ובשיאה של מגפת הקורונה המכה בכל העולם בכלל וגם ברוסיה , ניצבת רוסיה ,שהשקיעה מיליארדי דולרים כדי לבסס את עצמה על אדמת סוריה, בפני כלכלת מדינה הרוסה עד היסוד כשאין ביכולתה להתחיל בשיקום סוריה כך שתוכל להחזיר את פירות ההשקעות הרוסיות האדירות בה.

הצרה הגדולה ביותר של רוסיה כיום בסוריה היא כבר לא חבורת ג'יהדיסטים חמושה המנסה לרסק את סוריה ולהטביע את הנוכחות הרוסית בה בים של כאוס.

העיתון הבריטי " האינדפנדנט " פרסם מאמר של הסופר והעיתונאי רוברט פיסק, המעריך כי האתגר הגדול ביותר שעומד בפני ההגמוניה הרוסית בסוריה היא כלכלתה של מדינה שקרסה.

روبرت فيسك | اندبندنت عربية

פיסק אמר במאמרו שכותרתו "רוסיה עומדת במבחן הגדול ביותר שלה בסוריה", ותירגם אותו אתר החדשות – "ערבי 21 ", כי הרוסים – כפי שנאמר – מתחילים  להפסיד את הקרב בלוב, כמו גם את בעלת בריתה הלובית-אמריקנית, ואת בעל הברית של וושינגטון, הגנרל חליפה היפטר, שאיבדה ערים רבות במערב לוב לטובת ממשלת הפיוס המוכרת בינלאומית.

פיסק ציין כי התקדמות ממשלת הפיוס בלוב נגרמה בעיקר כתוצאה מ-"תמיכה טורקית בלוחמים  וציוד, כולל לוחמים משרידי צבא סוריה החופשי. "

הוא מאמין שלוב, היום, לפי דעתו, כמו סוריה ומלחמת האזרחים בלבנון לפני כן, הפכה לזירה עבור "מנהיגי המעצמות הגדולות", שכן הסעודים, האמרייות והמצרים תמכו בגנרל חפטר, שעמדותיו האנטי-איסלאמיסטיות משכו אותם, יחד עם מוסקבה, שבתורה פתחה את זרועותיה אליו.

פיסק נזכר בהיסטוריה של הגנרל בדימוס ח'ליפה חפטר, וכיצד היה קצין שקדאפי סמך עליו, כפי שהוא השתמש בו בשלבי הלחימה במלחמת צ'אד, וכיצד הפך אחר כך למשתף פעולה עם ה- CIA, ואז את שלבי עלייתו המטאורית בשמי לוב  שבאו בעקבות הרג קדאפי.

הוא גם נזכר באירוע העברת חפטר ב -2017, על ידי מטוס צבאי לספינת הקרב הרוסית קוזנצוב, שהייתה בדרכה מסוריה לים הבלטי, וכיצד שר הביטחון הרוסי קיים עמו פגישה בווידיאו, בה נדון שיתוף פעולה במלחמה נגד  "הטרור הבינלאומי".

פיסק ציין כי אירוע ספינה הקרב הרוסית מהווה שינוי באופי היחסים העתידיים בין הפטר לקרמלין, במיוחד בנושאי  הטיפול ב"טרור ", שהם נושאים שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מומחה בהם, ובעיקר בטיפול בתנועות " טרור " בצ'צ'ניה, אוקראינה, סוריה או לוב.

למרות שיתופי הפעולה והיחסים ההדוקים שהתפתחו בין שתי הצדדים, הם לא הגיעו לרמה של שליחת חיילים או ציוד לחימה כבד ממוסקבה לתמיכה בחפטר, אלא הסתפקו בשליחת מספר שכירי חרב בלבד.

פיסק מאמין שחפטר, מבחינת רוסיה, הוא "לא יותר מכלי משחק, והוא לא הגיע לדרגה של להיות מועמד רציני ל-"בעל ברית " לרוסיה."

זה גם מצביע על כך שרוסיה, שלדעתו לא ממהרת לפעול ישירות על אדמת לוב, תמשיך להתעקש שיש להתייעץ בה בכל דיאלוג על עתידה של לוב, בין אם על ידי ארצות הברית, האו"ם, או מה שמכונה הקהילה הבינלאומית.

הוא הוסיף: "יורש העצר הסעודי וא-סיסי יכולים להמר על חפטר, אך נאמנותו של פוטין ורוסיה תישאר לסוריה, שם הטיל המשטר הסורי מצור על העיר אידליב."

בעניין זה, מאמין פיסק כי מוסקבה "מפקפקת בעידוד טורקיה של גורמים אסלאמיים ולאומניים לשבש את המתווה המוסכם," והדגיש כי אנקרה "לא תהיה מעורבת בשום קרבות עם הרוסים לאחר שהצבא הטורקי איבד 37 חיילים,המספר הגדול בתולדות הצבא מאז ניסיון ההפיכה בשנת  2016 ".

פיסק מאמין שהבעיה האמיתית של טורקיה, לדעת הרוסים, היא כיצד להתמודד עם קבוצות אסלאמיות וג'יהאדיסטיות  שנלחמות לצדה בהתנגדותם  למשטר בשאר אל-אסד.

לדבריו, לטורקיה לא מוציאה מכלל אפשרות לשלוח את הג'יהאדיסטים  למדבריות ערב הסעודית כדי לקרר את ראשם במשך עשור או שניים במדבר הגדול והריק, ובאותה עת לא יאפשרו להם להתיישב בארצה, במיוחד לאחר שתקפו את עריה בדרום טורקיה, ולכן יסכימו להמשיך ולשתף פעולה איתם אבל רק  בתוך סוריה באזורים שהיא שולטת בה". 

פיסק דן במאמרו בתיק הכלכלה הסורית שהתמוטטה, והצביע כי מה שנותר בידיה של רוסיה במזרח התיכון היא סוריה, ולכן היא עדיין פועלת לחיזוק משטר אסד, ומנסה לטפל בטרגדיה של הכלכלה המתמוטטת שלה.

العجز التجاري الأمريكي يقفز لأعلى مستوى في 10 سنوات – موقع قناة ...

הוא אמר כי העם הסורי "הפך להיות כל כך עני עד שהממשלה עלולה לאבד את לגיטימיות שלה, והיא שאסד ומפלגת הבעת 'הם המסוגלים ביותר להגן על סוריה מפני המדינה האסלאמית ומהאופוזיציה המזוינת", וציין כי הסורים הבדילו בין תיקי הלחימה במדינה האסלאמית לבין הקריסה בהיבטים אחרים של החיים.

הוא גם ציין כי מדברים בדמשק  על קיצוץ סובסידיות של הלחם, החושף בבירור את מציאות מצבה הכלכלי של המדינה, שנפגעה קשה יותר מהכלכלה של לבנון.

פיסק השווה את מצבה של עיראק בזמן סדאם למצב של לבנון כיום, ומצב המשטר הסורי, מה שמצביע על כך שאסד לא הצליח לספק את הצרכים הבסיסיים – מזון, בריאות, חינוך וביטחון – לעמו בעוד לבנון הצליחה למרות מצבה, כמו גם סדאם לספק בעיראק.

הוא המשיך: "מכאן שהמצב הכלכלי מפחיד את הרשויות, ולפני חודשים היו סיבות להאמין שקטאר תתערב כדי לבנות מחדש את סוריה באופן שיגדיל את השפעתה האזורית. חברות רוסיות עשויות להרוויח מכסף קטארי ולהוביל את תהליך השיקום, ואולי סעודיה הייתה מוכנה להשתתף בשיקום כדי למשוך את השטיח מתחת לרגלי איראן. מה גם שאיראן לא יכול לבצע את העבודה של שיקום סוריה  גם בגלל מצבה הכלכלי. "

פיסק סיכם בשאלה: "האם רוסיה באמת יכולה להציל את הכלכלה הסורית כמו שהצילה את הצבא הסורי? הכניסו מטוסי סוחוי לבסיסים צבאיים על בסיס חוזים ארוכי טווח, שאבו משאבים למדינה הרוסה השייכת למזרח התיכון, לא משנה כמה יחסי נאמנות הדדית קיימים בין שתי המדינות, אבל זה עדיין נשאר השאלה הגדולה הן למשטר אסד והן למציליו הרוסים, שתקרין על מערכת היחסים המאחדת  את שני הצדדים? "

فيسك: اقتصاد سوريا المنهار أكبر تحد تواجهه روسيا

 

כתיבת תגובה