ברקע שיחות הפסקת אש בתימן מתקפת כטב"מים חדשה של החות'ים על סעודיה

קבוצת אנסאר אללה, "החות'ים" בתימן, פתחה בהתקפות חדשות על הממלכה הסעודית באמצעות מל"טים, במלאת חמש שנים למלחמה המתמשכת בתימן.

קואליציית אל-סעוד הודיעה על יירוט והרס של מל"טים ששיגרו החות'ים לעבר הממלכה הסעודית בהסלמה המאיימת לטרפד את המאמצים שהוביל האו"ם ל"ישיבה דחופה " לדיון על הפסקת האש.
סוכנות הידיעות הרשמית (SPA) ציטטה את דובר הקואליציה בראשות סעודיה, אלוף משנה טורקי אל-מליקי, באומרו כי הקואליציה יירטה והפילה כטב"מים ששוגרו על ידי התנועה החות'ית בתימן נגד יעדים אזרחיים בערים אבהא וח'מיס מושייט.

דובר כוחות חות'י, יחיא סארי, מצידו אמר כי כוחותיו הגיבו למתקפה של מטוסי קואליציה במרחב האווירי של מחוז מרב.

תמונה

ההתפתחויות מגיעות שעות לאחר הצהרתו של שליח האו"ם, מרטין גריפית, בו הוא מברך את התגובות החיוביות של ממשלת תימן והחות'ים, לקריאתו של מזכ"ל האו"ם בנוגע להפסקת האש.

בהצהרתו האחרונה קרא גריפית למפלגות בתימן לקיים ישיבה דחופה, לדון בדרכים לתרגם את התחייבויותיהם להפסקת האיבה למציאות.

גם איראן מקדמת בברכה את רצון הצדדים לפתרון של שלום בתימן.

ובניגוד לכל המקרים הקודמים והשיחות הבינלאומיות שלא מצאו אוזניים קשובות במהלך חמש השנים של המלחמה, נראה היה שנגיף הקורונה (קוביד 19) יצליח להפסיק את המלחמה, אפילו באמצעות הפוגה קצרת טווח, כפי שנחשף מתגובות מפלגות המפתח בסכסוך התימני.

קואליציית אל-סעוד עודדה את הממשלה הלגיטימית לברך על קריאת הפסקת האש שפרסם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס ושליח של האו"ם מרטין גריפית'ס.

תמונה

לא רק שהקואליציה הערבית הפועלת בתימן תמכה בהחלטת הממשלה, אלא שהנהגתה ,באמצעות הדובר טורקי אל-מלכי, אישרה את תמיכתה הישירה במאמצים של האו"ם להפסקת אש, להפחית את ההסלמה, לנקוט בצעדים מעשיים לבניית אמון בין שתי הצדדים בהיבט ההומניטרי והכלכלי, להקל על סבלם של העם התימני ולעבוד קשה כדי להתמודד עם סכנות מגיפת הקורונה, ומניעת התפשטותה.

התגובה הקואליציונית התקבלה כאישור שקט לכל התנאים שקבעה קבוצת החות'ים, ביום שלישי בערב, בראיון וידאו שהפגיש את המנהיג מוחמד עלי אל חות'י עם שליח האו"ם לתימן, בו הציג 5 תנאים לכניסה לתהליך שלום.

תמונה

 

החות'ים מיהרו גם הם לקדם בברכה את עמדת הקואליציה הסעודית-אמירתית, על ידי ציוץ של מוחמד עלי אל-חות'י עצמו בטוויטר, שאמר: "הכרזת הקואליציה לקבלת הפסקת האש, להפחית את ההסלמה ולנקוט בצעדים מעשיים לבנות אמון בין שתי המפלגות בפן ההומניטרי והכלכלי, היא דבר מבורך. אנו מחכים לתרגומו לפועל. "

זה בא כשעיתון אמריקני חשף את כוונתה של וושינגטון לצמצם את הסיוע ההומניטרי לתימן, כחלוף חמש שנים מאז פרוץ המלחמה במדינה.

בוושינגטון פוסט דווח כי ממשלתו של הנשיא דונלד טראמפ תמשיך להתקדם בתכניות לקצץ חלק גדול מהסיוע ההומניטרי לתימן, החל מיום שישי.

והוסיף – בציטוט גורמים רשמיים – כי צעד זה נועד לדחוף את החות'ים להסיר מגבלות שהקשו על סוכנויות הסעד לפעול באזורים שבשליטת המיליציה.

העיתון דיווח שלמרות שהחות'ים נסוגו מדרישות מסוימות, כמו הטלת מס של 2% על כל הסיוע, הגבלות אחרות נותרות בתוקף, כמו העיכוב במתן אישורי תנועה.

תמונה

העיתון ציטט את דובר הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי (USAID) כי הפחתת הסיוע תתרחש באזורים שבשליטת החות'ים בלבד,

וכי עובדי הסיוע מתריעים כי קיצוץ הסיוע עלול להיות הרה אסון, זאת מחשש להתפרצות נגיף הקורונה בתימן.

על פי הדיווחים, ארצות הברית מימנה, בשנה שעברה , מבצעים הומניטריים ביותר מ- 740 מיליון דולר בתימן.

هجمات جديدة للحوثي على المملكة بطائرات مسيرة

 

כתיבת תגובה