"ניוזוויק" : המבצע לחיסול סולימני היה סודי ביותר וממודר מאוד

המגזין "ניוזוויק" ציטט כמה מקורות שלא הזדהו שאמרו כי רק מעטים היו במעגל הידיעה על הכוונה לחסל את הגנרל האיראני הבכיר קאסם סולימאני על ידי מל"ט אמריקאי – MQ-9 Reaper בעיראק מוקדם יותר השנה.

על פי המקורות, ההתנקשות במפקד  כוח קודס של משמרות המהפכה האיראנים בוצעה בסודיות כזו שאפילו לווייני הריגול של הצבא האמריקני, מה שמכונה "אמצעים טכניים לאומיים" (NTM), לא ידעו על מיקום  המל"ט שביצע בפועל את החיסול.

אחד המקורות טען כי לא הוכנס מראש מסלול הכטב"מ למכשיר ה-GPS המותקן בו  בזמן שעשה את דרכו לעבר שדה התעופה הבינלאומי בבגדד, ולא דווח מסלול טיסתו למערכות המכ"ם המפעילות את ציוד הזע"ט".

דבר דומה אמר דוגלס וייז, סגן מנהל סוכנות המודיעין של משרד ההגנה לשעבר וקצין  לשעבר בסוכנות הביון המרכזית (CIA),לחדשות ניוזוויק כי הוא חושד כי "היו מעט מאוד אנשים מעורבים במבצע החיסול " במה שהוא תיאר כ-"פעולה צבאית מאוד ממודרת".

"אהיה מופתע אם יותר מאולי ארבעה, חמישה אנשים מקסימום בעיראק היו מודעים למבצע מכיוון שאתה יכול לדמיין שאם זה ידלוף לעולם לא תקבל הזדמנות נוספת", הוא טען, והתייחס לתפקיד אפשרי של ה- CIA במבצע ,ושלטענתו התנהל על ידי הפנטגון.

להערכה זאת מסכים גם  ג'יימס ג. זומוולט, סגן אלוף בדימוס וראש משרד ייעוץ ביטחוני, שטען בראיון לניוזוויק כי "היו מעורבים במבצע קטעי פאזל, שהן ה- CIA והן ה- DoD [ משרד ההגנה] סיפקו כדי לקבל תמונה מלאה שתאפשר את הצלחת המבצע ".

"הסכנה האמיתית להצלחת המבצע – ושוב זאת דעתי  בלבד- היא שיש סכנה מסוימת בכל פעם שיד שמאל לא נותנת ליד ימין לדעת מה עומד לקרות", אמר, והעריך כי "היה חובה להגביל גישה למידע רק למי שהיה באמת צריך לדעת ".

ה- CIA סירב להתייחס לנושא, ואילו הפנטגון טרם נענה לבקשת חדשות Newsweek, כך על פי המגזין.

Image result for assassination of soleimani

רצח סולימאני

ב -3 בינואר, תקיפה של כטב"מ אמריקאי, שהוסמכה על ידי הנשיא טראמפ, הרגה את סולימאני ומפקד מיליציה שיעית אבו מהדי אלמוהנדיס, ששניהם היו במכונית בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד. וושינגטון טענה כי שתי המטרות היו מעורבים במתקפה על שגרירות ארה"ב בבגדד בסוף דצמבר.

רצח סולימאני הביא להסלמה משמעותית במתיחות בין טהראן לוושינגטון, כאשר איראן הגיבה רשמית על ידי שיגור טילים  נגד שני בסיסים צבאיים עיראקיים בהם שהו כוחות אמריקאים.

התקיפות לא גרמו להרוגים או לפציעות קשות, אולם הפנטגון דיווח מאז שלפחות 109 אזרחים אמריקאים אובחנו כנפגעי  טראומה.

 

כתיבת תגובה