תרגיל במתווה הקורונה בוצע בממשל טראמפ לפני שנה. חוש נבואי?

בשנת 2019 קיימה ממשלת טראמפ הדמיית אימונים על מגיפה מתפרצת היפותטית, שניבאה ברמת דיוק מדהימה, הרבה מהבעיות שנראים כרגע בארה'ב כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה.

ה-"ניו יורק טיימס" מדווח כי התרגילים שנערכו כמשחקי מלחמה דימו תרחיש כיצד הנגיף הקטלני מתפשט במהירות שיא ומתחיל לפגוע באלפיי אנשים תוך זמן קצר וגורם לפגיעות קטלניות בדרכי הנשימה של הנדבקים. התרגיל שכונה אז "התפשטות הארגמן",ניבא ,במקרה או שלא במקרה,כי מקורו ייצא מסין ויתפשט במהירות בארצות הברית.

U.S. President Donald Trump addresses the daily coronavirus (COVID-19) briefing at the White House in Washington, U.S., March 17, 2020. REUTERS/Jonathan Ernst

הדו"ח בן 60 העמודים ציין כי תגובתה של ארה"ב לנגיף ההיפותטי היתה חסרה מחוסר בהירות של שרשרת מבנה הפיקוד ותחומי האחריות בין הסוכנויות הפדרליות, מחסור כרוני בציוד ומשאבים רפואיים חיוניים, וחוסר תיאום בין פדרלים, מדינות וממשלות מקומיות.

"נכון לעכשיו, אין מספיק מקורות מימון המוקצים לממשלה הפדרלית לשימוש בתגובה למגיפת שפעת קשה", נכתב בדו"ח.

ההדמיה תיעדה כמה מאותם תרחישים המופיעים כעת, כולל עיכובים ואי-עקביות ברמת המדינה והמקומיות סביב סגירת בתי הספר, וכן הוראה גורפת שרוב האנשים יעבדו מהבית ויתרחקו מקרבת בני אדם ובעיות מערכתיות בייצור ציוד רפואי נוסף.

ככל שווירוס הקורונה התפשט במהירות ברחבי העולם ,מסין לאירופה ואז ארצות הברית, טראמפ עצמו ואנשי ממשל אחרים מסרו בפומבי מידע סותר על חומרת הנגיף עצמו, זמינות בדיקות וירוס הקורונה, ואספקת ציוד קריטי לטיפול במגפה.

בנוסף למחסור בבדיקות, בתי החולים וספקי הציוד הרפואי מתמודדים עם מחסור גדול באספקה חיונית ,ממיטות טיפול נמרץ, מאווררים וציוד מגן אישי כמו מסכות וחליפות לעובדי הבריאות.

בתדרוך עיתונאים שהתקיים ביום חמישי בהובלת הנשיא וחברי כוח המשימה שלו, הוסיף טראמפ כי הממשל היה מוכן לאורך כל הדרך, והאשים הן את  סין בהפצת הנגיף מלכתחילה והן את אמצעי התקשורת האמריקאית בכך שהם פוגעים ביכולת התגובה של הממשלה.

הדבר היחיד שלא היינו מוכנים אליו היה התקשורת. התקשורת לא התייחסה לנושא הקורונה בצורה הוגנת, "אמר טראמפ בתשובה לשאלה מדוע ארה"ב לא הייתה מוכנה יותר לבחון במהירות יותר חולים ולתאם תגובה מגובשת יותר.

אך בנוסף לדווח של שנת 2019, טיימס תיעד מספר אזהרות ולקחים מתגובת ארה"ב למשבר האבולה ב -2014 תחת ממשל אובמה בנוגע לחוסר המוכנות המלא של הממשל הפדרלי.

דו"ח אחד שהוכן על ידי גורם במועצה לביטחון לאומי ,כריסטופר קירכהוף בעקבות התפרצות מגפת אבולה, הזהיר האיש מפני הרבה מאותן בעיות שעולות היום עם ה- COVID: ארה"ב העריכה יתר על המידה את יכולתו של ארגון הבריאות העולמי להתמודד לבדו עם המשבר, ולארה"ב לא היה אספקה מספקת של ציוד מגן לעובדי בריאות ,והוראות ברורות לגבי מגבלות של נסיעות בינלאומיות.

President Donald Trump departs after a press briefing with the coronavirus task force, at the White House, Wednesday, March 18, 2020, in Washington, with Veterans Affairs Secretary Robert Wilkie, Administrator of the Centers for Medicare and Medicaid Services Seema Verma and Dr. Deborah Birx, White House coronavirus response coordinator. (AP Photo/Evan Vucci)

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה