נגיף הקורונה: סכנת המוות המרחפת על העצורים בבתי הכלא בסוריה

מכיוון שמדינות ברחבי העולם נאבקות להכיל את מגיפת נגיף Coronavir, אי אפשר שלא לשקול את השלכות הנגיף עבור הפגיעים ביותר שבינינו; העצורים והעקורים בסוריה, שבה ישנם מספר עצום של שניהם, מצבם יכול להיות קטסטרופלי

בתי הכלא בסוריה מחזיקים עשרות אלפי עצורים. רבים נעצרו באופן שרירותי בגלל השתתפותם בהפגנות שלוות או בגלל הבעת דעה פוליטית נוגדת.

עינויים והוצאות להורג הם מנת חלקם של רבים מקרב אלפי עצורי הממשלה הסורית. האסירים מתים גם בגלל תנאים מחרידים בבתי הכלא. ארגון Human Rights Watch ראיין עצורים לשעבר שתיארו את התנאים בתאים שלהם ,שהם עצמם הפרות של  זכויותיהם לבריאות ולחיים, ובמקרים מסוימים נחשפו לטיפול או לעינויים בלתי אנושיים ומשפילים.

כפי שעצור אחד לשעבר אמר לארגון Human Rights Watch בשנת 2015:

"אם היית מצלם עכשיו את העצורים, היית רואה אנשים שנראו כמו אלה שנמצאים בתצלומי סיזר, רק שהם היו בחיים … אלה שמתו הם בני המזל."

מה שמפחיד הוא לדעת שהרשויות ידעו ואכפו את התנאים הללו על ידי שלילת מזון, טיפול רפואי, אספקת תברואה, אוורור וחלל מהעצורים. זה עולה בקנה אחד עם מה שאנו מכירים על נוהלי ההתעללות של ממשלת סוריה כלפי עצורים, כולל עינויים נרחבים ומערכתיים, התעללות ואלימות מינית.

למרות קריאות רבות במהלך השנים לשחרר סורים כלואים באופן שרירותי, להפסיק את העינויים ולשפר את התנאים במתקני המעצר, כלום לא השתנה.

ממשלת סוריה טוענת כי לא היו עד כה מקרים מאושרים של נגיף קורונוס בסוריה. אולם שכנותיה דיווחו על כל המקרים וברור עד כמה קטסטרופלי יהיה אפילו מקרה אחד בבתי הכלא הצפופים בסוריה.

שאר העולם נוקט אמצעי זהירות נרחבים כדי למנוע את התפשטות הנגיף. ממשלת סוריה עצמה הודיעה על מספר פעולות שנועדו לקדם מאבק בנגיף , אך כמובן שאותם צעדים אינם מגיעים לפגיעים ביותר,האסירים.

זו הסיבה שהדאגה לאסירים  נופלת על ארגונים הומניטריים וסוכנויות של האו"ם חייבות  ללחוץ בדחיפות לאפשר גישה למתקני מעצר רשמיים ובלתי פורמליים, כדי לספק לעצורים סיוע מציל חיים. ממשלת סוריה בוודאי שלא תדאג להם.

בתי מעצר של יחידות המודיעין הסוריות בסביבות דמשק:

2012 Torture Damascus

 

כתיבת תגובה