השבוע שבין ה-6.3.20 ל- 12.3.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה:

*- מצב חירום באיו"ש ובעזה, לאחר איתור נגועי קורונה ראשונים באזור בעיקר באזור בית לחם.

*- הרוג ועשרות פצועים בעימותים עם כוחות צה"ל בתל ארומה ההיסטורי הסמוך לכפר ביתא,לצד המשך עימותים אלימים במוקדים נוספים.

*- 15 הרוגים ועשרות פצועים בעקבות פיצוץ בלוני גז במחנה הפליטים נוציראת.
*- החמא"ס גייסה שוב את מערך הסיוע הקטרי לפיצוי הנפגעים, במטרה לבלום את הביקורת הציבורית.

*- זעם בחוגי החמא"ס והשמאל על החלטת סעודיה להעמיד לדין 68 פעילים פלסטיניים ירדניים וסעודים שסייעו לגייס כספים עבור ארגוני הטרור ברצועה.

 ובהרחבה:

הסקירה השבוע תהיה קצרה יחסית, הן בשל חג הפורים והן בשל העובדה שכמו בשאר העולם, כמעט כל ההתפתחויות קשורות לוירוס הקורונה. אם ננסה להיכנס לפירוט כל ההתפתחויות בתחום לא נגמור את הסקירה גם בעוד חודש. נסתפק בנתונים העיקריים והם: בשטחי הרש"פ נתגלו עד כה 30 נגועים בקורונה. כמעט כולם, פרט לתושב בודד מטול כרם, תושבי בית לחם, ומרביתם עובדי מלון אנג'ל בעיר, שהפר למרכז בידוד חולי הקורונה. שמועות על חולים היו גם במחוזות נוספים ובראשם יריחו, שם שהתה קבוצת תיירים מיוון שחלק מאנשיה התגלו כנגועים. ברש"פ מכחישים שנתגלו חולים גם שם, ובאופן כללי לחוצים להוכיח שפרט לחולים עליהם דווח רשמית אין עוד חולים במחלה. כל כך לחוצים עד שמי שנחשדו שהפיצו שמועות על נגועים בשכם פשוט נעצרו ע"י הבמ"ס הפלסטיני.מכל מקום, הכריז ראש הרש"פ על מצב חירום שהביא לסגירת האוניברסיטאות, בתי המלון, המסעדות, בתי הקפה ואולמות האירועים. כן נאסרה לחלוטין היציאה ממחוז בית לחם, שבתורה פונתה מתיירים. צוותי תברואה פתחו במבצעי חיטוי של כל מקום ציבורי החל בגני שעשועים, מסגדים, כנסיות ובתי חולים. החמא"ס הודיעה שתשתף פעולה עם הכרת החירום וסגרה גם היא את כל המוסדות האלה,
הכריזה על חובת בידוד לכל החוזרים מחו"ל, וסגרה גם את בתי הספר של אונר"א ברצועה.

הנה כתבה על ההתמודדות עם נגיף הקורונה בבית לחם:

ברקע לדברים דיווחה הרש"פ על השגת הסכם לסיום המאבק המקצועי של הרופאים,במטרה לאפשר התמודדות עם מצב החירום, ובלא פירוט מה הובטח לרופאים. עם זאת, כנראה שמאבק הרופאים כן הניב תוצאות שכן מיד עם סיומו נפתחו צעדי מחאה של עובדי הסיעוד ושירותי הרפואה שגם הם מבקשים תוספות שכר.

על רקע המאבק המקצועי של הרופאים עצרו מנגנוני הבטחון באיו"ש את חוסאם ח'דר, חבר המועצה המחוקקת הפלסטינית מטעם הפת"ח לעבר, לאחר שבתגובה להכרזות של יו"ר הרש"פ כנגד שביתת הרופאים הציע לאבו מאזן להיבדק אצל פסיכיאטר. ח'דר שוחרר כעבור מספר ימים ועם שחרורו תקף בחריפות את ההנהגה המושחתת ומשתפת הפעולה של הרש"פ, תוך שהוא מדגיש שהמעצר לא ירתיע אותו,למרות שלטענתו עבר עינויים במהלך המעצר ע"י חוקרים רעולי פנים.

הנה דבריו:

וברמת השטח נמשכים עימותים אלימים בין מתפרעים לכוחות הבטחון, כשהארוע הבולט ביותר השבוע נרשם בתל ארומה שליד הכפר ביתא, שם נהרג אחד המתפרעים ועשרות נפצעו. הפלסטינים מבקשים לקבוע עובדות בשטח, ולהשתלט על התל- אתר ארכיאולוגי מהמעלה הראשונה.

הנה תמונות:

לצד זאת נרשמו עימותים אלימים בעשרות מוקדים נוספים ובראשם ראמאללה וביר זיר זית, לאחר הרס בתי שניים מהמחבלים השותפים לרצח רינה שנרב הי"ד ליד עין דני (עין בובין) בסמוך לדולב באמצעות מטען חבלה., בנוסף, ניסה מחבל בצע פיגוע דקירה במז' ירושלים. בחסדי ה' ללא נפגעים והמחבל נעצר.

ברצועה, בלט פיצוץ עז של בלוני גז ליד מאפיה במחנה הפליטים נוציראת שבמרכז הרצועה, ארוע שגם למות 16 איש, ולפציעת עשרות נוספים, חלקם קשה. הארוע גרר ביקורת קשה על היעדר פיקוח הולם. בנסיון להרגיע גייסו אנשי החמא"ס שוב את מערך הסיוע הקטרי שיזרים לכל משפחת הרוג מענק של 4,000 $ ולכל פצוע סכום של 1,000 – 2,000 $ בהתאם לחומרת הפציעה.

הנה תמונות מרגעי הפיצוץ:

על רקע הביקורת ממשיכים אנשי החמא"ס ברפורמות במערך המוניציפלי ומקימים עירייה חדשה נוספת בשליטתם בעיירה ג'באליה נזלה, בראשות המהנדס מאזן נג'אר.

ובחזרה לאיו"ש: בכפר בית קאד הסמוך לג'נין נרצח אדם במהלך תגרה אלימה. הארוע הצית ריב חמולות אלים בכפר שחייב שיגור כוח שיטור של המש"פ להרגעת הרוחות. תגרה נוספת נרשמה בעיירה בני נעים שבגזרת חברון, כאשר אדם אחד נדרס למוות במכוון ו-5 בתים הועלו באש.
בנוסף נמצאה ליד שכם גופת תושב יטא שמדרום לחברון ועליה סימני אלימות ומחוץ לאזור: 68 פעילים אסלאמיים פלסטינים, ירדנים וסעודים הועמדו לדין עלידי שלטונות סעודיה באשמת גיוס כספים לטובת ארגוני טרור. בראש העצורים מחמד ח'ודרי נציג חמא"ס בסעודיה בעשרים השנים האחרונות ובנו האני. אנשי החמא"ס, החזית העממית וגורמים נוספים בעיקר מרצועת עזה הביעו זעם על מהלך זה.

במקביל, נמסר, כי זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'האג האסלאמי הפלסטיני הגיע למוסקבה לשיחות עם בכירים בשלטון, וזאת שבוע אחרי הגעת משלחת החמא"ס בראשות אסמאעיל הניה. גם כאן, נראה שעיקר העניין הרוסי הינו בנעשה בחזית הסורית/ איראנית, שם יש לארגון לא מעט השפעה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה