מה משמעות הצהרתו של ארגון הבריאות העולמי – "מגפה עולמית" ?

מגיפה זו מילה דרמטית מפחידה אך אין לה כל קשר לחומרת המחלה. אלו שניי דברים שונים עליהם נרחיב בהמשך המאמר.

התפרצות וירוס הקורונה החדש הוא כיום מגיפה עולמית,אם כך אז מה זה אומר?

ראשית "מגפה" אינה קשורה לחומרת המחלה. זה בסך הכל אזהרה שהמחלה מתפשטת באופן נרחב.
ראש ארגון הבריאות העולמי, שהצהיר אתמול (רביעי), על מגפה עולמית אמר כי ארגון הבריאות העולמי מוטרד מאוד מרמות ההתפשטות המדאיגות.

אולם באותה עת הבהיר מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, תדרוס אדאנום ג'בריאסוס, כי ההצהרה לא אומרת שהמדינות צריכות לוותר על הניסיון לעצור ולבודד את הנגיף,שהדביק כ- 120,000 אנשים ברחבי העולם והרג כ-4300 בני אדם. אם כך אז מה באמת מטרת ההכרזה?

ד"ר מייקל ראיין, מנהל החירום של ארגון הבריאות העולמי, הזהיר מראש כי השימוש במילה מגיפה לתיאור ההתפרצות איננו סימן למשהו אחר מאשר להעיר את הממשלות והרשויות בעולם לנקוט כמה פעולות מוקדמות ונמרצות יותר כהכנה ומסוגלות יתר להמריצן לדאוג יותר לשלום תושביהן בהנחה שכוחות הרפואה והחירום יוכלו להיערך להמשך טיפול בהשפעתו של הנגיף והשלכותיו הקשות בפרט לאוכלוסיה המבוגרת הנמצאת מעל רף הסיכון."

המונח "מגפה עולמית בהחלט עשוי גם לעורר חרדה כלל עולמית, דבר שסוכנות הבריאות העולמית הייתה רגישה אליו מאוד. בעבר, טדרוס(ראש הארגון) הכיר במילה עצמה כדרמטית שבהחלט עלולה לגרום בהלה בציבור אך המטרה היא למנוע את התפשטות הזיהום וחייבים לחרוג מעט מהשגרה ונוחות החיים כדיי להציל חיים אפילו של יחידים, זו המטרה.

תמונה

צריכים לדעת כי מה שהביא את הארגון להכריז ולהתייחס לנגיף הקורונה כאל מגיפה עולמית, בין שאר השיקולים ,הוא,כאשר אנשים מתחילים להידבק ואיננו מזהים קשרים ברורים, זה סימן מעיד על התפשטות רחבה יותר של זיהום ברחבי אוכלוסייה שונה, וזה כלל מנחה המהווה פתח גדול להצהרת מגפה כלל עולמית.

לגבי התפרצות של שפעת מסוג מסוים ארגון הבריאות העולמי מתייחס בדרך כלל למגיפה רחבה כאשר נגיף חדש מתפשט בשני אזורים בעולם,COVID-19 החל מתפשטת כעת בארבעה חלקים בעולם.

מה הייתה המגיפה האחרונה בעולם עליה הכריז הארגון כמגפה עולמית?

המחלה האחרונה שעליה הצהיר ארגון הבריאות העולמי -כמגיפה עולמית הייתה זן שפעת חדש, שנקרא בתחילה "שפעת החזירים" ביוני 2009. החלטה זו הגיעה לאחר ששפעת H1N1 החדשה התפשטה במדינות מרובות במשך כשישה שבועות. כיום זן זה הוא מה שמכונה "אנדמי" ברחבי העולם – הוא הפך לחלק מהתפרצות השפעת הקבועה של כל עונה.

ביוני 2009 הוכרזה המחלה באופן רשמי כמגפה על ידי ארגון הבריאות העולמי. עם זאת ציין הארגון כי במרבית מקרי ההידבקות במחלה מדובר בתסמינים קלים. ההערכות הן שבין 2009 לסוף ל-2010 נדבקו בשפעת בין 11% ל-21% מכלל אוכלוסיית כדור הארץ- בין 700 מליון ל-1.4 מיליארד בני אדם. עם זאת, שיעור התמותה מהשפעת היה נמוך יחסית בין 0.01% ל-0.08%, וההערכה היא שכתוצאה מהשפעת וסיבוכיה נפטרו כ- 250,000 אלף בני אדם.

מגיפה זו מילה בהחלט מפחידה אך אין לה כל קשר לחומרת המחלה. זה פשוט אומר שהמחלה מתפשטת באופן נרחב. יכולות להיות מגיפות שיחלפו בצורה קלה,כמו שהתגלה בשפעת H1N1 שהתרחשה בשנת 2009.

שיעור התמותה בשפעת עונתית רגילה עומדת על 0.1%. עד כמה בדיוק וירוס הקורונה החדש הזה יהיה קטלני ? לא ברור עדיין, והוא עשוי להשתנות באחוזי השפעתו לרבות הדבקתו ממקום למקום, במיוחד כשמדינות מתמודדות לראשונה עם הצפה של נדבקים מוקדם עדיין להעריך את השפעתו בכל מדינה ומדינה.
אולם COVID-19 נראה קטלני פחות מבני דודיו ה-SARS, תסמונת נשימה חריפה קשה, ומנגיף ה- MERS, גם סוג של תסמונת הנשימה בפרט במזרח התיכון, למרות שהשניים מתפשטים בקצב קטן יותר מהתפרצויות נגיף הקורונה.

תמונה

רוב המומחים סבורים כי הנגיף החדש ,הקורונה, גורם רק לתסמינים קלים או מתונים, כגון,חום ושיעול, ורוב הנדבקים מתאוששים תוך מספר שבועות. אצל מעטים, במיוחד המבוגרים ובעיקר בקרב אנשים הסובלים מבעיות בריאות קיימות, זה יכול לגרום להשפעות קשות יותר, כולל דלקת ריאות.

המכשירים הרפואיים הנוכחיים אינם יכולים לאתר את הנגיף, המדחום או המצלמות התרמיות בשדות תעופה אינם יכולים לאתר אותו, אלא אם כן המצב מתדרדר והחום אצל נדבק עולה.

קיימת שיטה יעילה שרופא טייוואני מגלה, שהיא בדיקת נשימה של 10 שניות, אם אינך משתעל בתקופה זו ואינך מרגיש שום בעיה בחזה – הריאות שלך בריאות.

עצה נוספת הניתנת על ידי רופא יפני להתמודדות עם הנגיף היא שתיית נוזלים, לא לשמור על יובש בפה, צחצוח שניים במים כל 15 דקות, מניעת הנגיף להתרבות בפה ומשם לריאות, ולדחוף אותו לקיבה היכן שהוא מת עקב החומצות.

זמן חיי הנגיף אינו בטוח, אך מרבית הרשויות הרפואיות אמרו שהוא חי במשך 12 שעות על משטחים, ושונא את השמש והחום.

Image result for pandemic

קרדיט : מאיר בר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה