"אלחורה" : תכניות צה"ל לשנים 2020-2024 – המטרות המרכזיות

הצבא הישראלי מכין תכניות עבודה לשנים הקרובות .. מה המטרות הבולטות ביותר בתכנית?

על שאלה זאת מנסה לענות אתר החדשות הלפסטיני  – "אלחורה".

התכנית הרב שנתית של צה"ל, היא מפת דרכים לצבא, במסגרתה, הוא מכין את כוחותיו לאתגרים הקרובים. היא פותחה על ידי הרמטכ"ל ומבטאת את חזונם הצבאי לשנים הבאות.

הרמטכ"ל הנוכחי, אלוף אביב כוכבי, הציג את תכניתו שכונתה "תנופה" שמשמעותה "דחיפה", בו הוא מצייר את תכנית הפעולה לשנים 2020-2024, תוך התחשבות ביכולותיהם של הכוחות העוינים, והצורך להיערך לאפשרות של עימות, בכמה חזיתות במקביל.

בעוד שקהילת המודיעין מעריכה, כי החמאס, בגבול הדרום, והחיזבאללה, בגבול הצפון, אינם מעוניינים במלחמה נגד ישראל כעת, ולכן הצבא צריך להתמקד בהכנת כוחותיו לשמירה על היתרון היחסי שלו.

האנליסט הצבאי של עיתון "הארץ", עמוס הראל, סובר כי ההערכות לפיהן פועל הצבא, מעידות כי תרחישים קודמים, כמו פרוץ המלחמה עם מדינות ערב השכנות, אינן מציאותיות כעת. סוריה עדיין אוספת את שבריה,עם מצרים וירדן יש הסכמי שלום . התרחיש המציאותי ביותר כעת הוא, עימות בצפון עם לבנון, ובדרום עם עזה.

Image result for תכנית תנופה של צה"ל

ראש המטה הכללי, גנרל אביב כוכבי, אמר בעת הצגת תכניתו, כי "יישום התכנית הרב שנתית של תנופה, יאפשר לצבא לחזק את יכולות צה"ל, וייצור תנאים לקיצור היקף המלחמה. אין לנו זמן להמתין – כך שלמרות הסיבוכים הפוליטיים, התכנית הרב שנתית תושק ".

הוא הנחה ליזום מספר שינויים לבניית הכוח הרב זרועי, כפיקוד האחראי על פיתוח שיטות לחימה . גוף זה יחזק את הקשר, עם רשויות פיתוח ויצור אמצעי לחימה במשרד הביטחון, והתעשיות הצבאיות, ויפקח באופן איכותי על סדרת פרויקטים רב-זרועיים, ויישם את תוכנית תנופה. מצד שני העמקת האסטרטגיה הצבאית בכלל, ומול החזית האיראנית בפרט.
על פי תכנית "תנופה", זרועות המודיעין של הצבא הן מרכיב חשוב , ביכולות הצבאיות בשנים הבאות. הוחלט להקים כוחות מודיעין ייעודיים בקווי החזית של הלחימה, ויסופקו להם מכשירי תקשורת, עם יכולות מיוחדות על מנת למסור מידע מודיעיני למפקדות שונות בשטח. מצד שני, התכנית תספק פיתוח יכולות מודרניות כדי לחשוף את מי שישראל מחשיבה, לאויב המסוכן ביותר ,ולהיערך נגדו .

דובר צה"ל הצהיר, כי בשנה האחרונה נערך מחקר מעמיק ומשותף,בהשתתפות עשרות צוותים רב תחומיים, שפעלו לקביעת דמותו של "האויב" ופיתוח התכנית הבסיסית להתגבר עליו. לסיכום, הוחלט להקים גוף צבאי ייעודי כדי להתמודד עם האיום האיראני, בראשותו של קצין בדרגת אלוף, אשר יתמסר לתכנון הגנה וגם לתכנון תקיפה.

לא הרבה נחשף לגבי גוף צבאי זה, אך ברור שהוא ממקד בו כמה תרחישים, כולל תקיפות מנע. הוחלט לרכוש שתי טייסות מטוסים חדשות – קרב ותובלה. להקים קבוצות קרב, להקים מערכת תמרון קרקעית מיוחדת, חטיבה רב-זרועית בזרוע היבשתית, הכפלת מספר החימושים המדוייקים, טילים מדויקים, וגם בנקי יעדי תקיפה רבים.

ביחס לשריון הוחלט לבטל את היחידות המשתמשות בטנקי המרכבה סימן- 2 הישנות, וחסרות היעילות, בהשוואה לדורות שלאחר מכן, מרכבה 3 ומרכבה 4.

دبابة مركافاه إسرائيلية

הצבא מאמין שבמקרה של קרב או מלחמה שיתפתחו יש לסיים אותם מהר, מכיוון שהנזקים שישראל עלולה לסבול כלכלית, הם גבוהים מאוד, והצבא חושש כי המלחמה הממושכת , עשויה להתפרש בצד השני כניצחון, כפי שקרה בסבבים הקודמים. השגת ניצחון בצד הצבאי, פירושה פגיעה בכוחות, של מי שמתוארים כאויב מרכזי, באופן ברור, והכרעת הקרב תוך ארבעה עד חמישה ימים.

ראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, הביע תמיכה בתכנית, אך ביקש לפעול לפיתוח יכולות התקפיות יותר. באשר לשר הביטחון, נפתלי בנט, הוא הביע את מלוא תמיכתו בכך, ורואה את זה כדבר הנכון כעת .

Image result for תכנית תנופה של צה"ל

אולם המכשול כעת בפני הממשלה והצבא, הם התקציבים שצריך להקצות, לביצוע מה שתוכנן, כיוון שהמצב הפוליטי הבלתי יציב במדינה, ואי הקמת ממשלה לאחר שני סבבי בחירות, גרמו לרמטכ"ל, לדחות את הצגת תכניתו לא פעם, מכיוון שהממשלה הנוכחית אינה מורשת להעביר תקציבים, כאשר הם עומדים בפני דילמה אמתית, בהקצאת הכספים הדרושים ליישום התכנית הרב-שנתית.

משרד האוצר דרש כבר, להפחית את תקציבי המשרדים הממשלתיים, בגלל הגירעון הכספי שנוצר, בסכום כולל של כמיליארד וחמש מאות מיליון דולר,וזה כולל גם את משרד הביטחון.

אף כי כבר אושר הסיוע האמריקני בתקופת הנשיא לשעבר ברק אובמה, בהיקף של כשלושה מיליארד ושמונה מאות מיליון דולר לשנה, בנוסף לתקציבים במטבע ישראלי שמופנים לצבא, זה עדיין לא מספיק, כדי להשיג את המטרה שאליה שואף הרמטכ"ל.

Image result for תכנית תנופה של צה"ל

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה