אבדות כבדות לחיזבאללה ולמיליציות האיראניות בקרבות בצפון סוריה

בשבועות האחרונים פתחו כוחות המשטר הסורי ובני בריתם, באופנסיבה משולבת לכיבוש מחדש של מחוז חלב שנשלט בידי האופוזיציה בצפון מערב סוריה. כוחות הציר הסורי הצליחו ,ברוב המקרים, להחזיר צירי תנועה מרכזיים  וכפרים אסטרטגיים לשליטתם במהלך התקדמות הכוחות. עם זאת, מחיר הדמים להשבת האזורים האבודים, במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, תבע מחיר כבד מכוחות החיזבאללה והמיליציות האיראניות.

 

ב- 24 בינואר דווח כי סגן מפקד המיליציה של חיזבאללה, ג'עפר אל-סאדיק,נהרג. ארבעה ימים לאחר מכן דווח כי נהרגו שלושה לוחמי חיזבאללה: עמאר דרוויש, עבאס יונס ועבאס טאהא. כולם נהרגו באזור הכפרי של מחוז  חלב. עם התגברות הלחימה באזורים אל-זהרה,נהרג עוד לוחם המכונה אל-נמר שנמנע על כוחות החיזבאללה.

قتلى من حزب الله في سوريا

דיווח של המכון האמריקני להגנת הדמוקרטיה טען, כי מיליציית בשאר אל-אסד המגובה בכוחות איראנים, ספגה אבדות כבדות  מידי קבוצות מיליטנטיות סוניות באזורים הכפריים של מחוז חלב. כוחות אסד בחלב, ובמיוחד כוח ההגנה המקומי, סבלו גם הם אבדות כבדות כאשר עשרות מלוחמיהם נהרגו.

מפקדים בכירים נהרגו

מרבית האבדות  אירעו בשבת האחרונה, כאשר המטה לשחרור אל-שאם, פתח במתקפת נגד במערב חלב, עם שלוש מכוניות תופת  תוך הפעלת כלי נשק שונים, נגד כוחות הנאמנים לאסד בעיירה זהרה.
אתר החדשות – EPA, הזרוע התקשורתית של המורדים, פרסם סרטון בו נראים פעיליו מתחייבים, להיות "נאמנים" למנהיגם אלג'ולני,לפני תחילת המתקפה הנגדית. עימותים אלימים התרחשו גם ביום ראשון בחלב, וטיל נ"ט  שנורה על ידי גורמי אופוזיציה, פגע באחת המכוניות, והרג את מפקד חטיבת באקיר- ג'ומעה אל אחמד. על פי הדיווח, חטיבת באקיר נחשבת לאחת המיליציות הגדולות הנאמנות לאסד בנפת חלב.

מפקד המטה לשחרור אל-שאם אל-ג'ולאני

מפקד המטה לשחרור אל-שאם אל-ג'ולאני

מיליציה זאת הצהירה זה מכבר על קרבתה וקשריה הקרובים למשמרות המהפכה האיראנים. היא הודיעה כי הכשרתה וציודה הקרבי נעשו על ידי איראן , וכי המנהיג העליון עלי חמינאי הוא אחד מ"מנהיגיה ". מנהיגי המיליציה אף צולמו בעבר עם מפקד כוח קודס, קאסים סולימאני. חטיבת באקיר גם התחייבה להילחם נגד ישראל (בשליחות איראן). במהלך ביקור בגבול ישראל בדרום לבנון בדצמבר 2017, אמר מפקד המבצעים של חטיבת באקיר – אל-חג'ג 'חמזה המכונה "אבו אל-עבאס" : "שיידעו בישראל שאנחנו בגבולותיה, ויגיע היום שנהרוס את הגבול הזה".

איראן ומשמרות המהפכה

בדוגמה נוספת לאבדות הכבדות שנגרמו על ידי קבוצות הג'יהאדיסטים במחוז חלב המערבי, נהרג ביום ראשון מפקד כוח המשמר המהפכני האיראני, אשר באשפור. באשפור היה סגן של מפקד כוח קודס שחוסל לאחרונה קאסם סולימאני, והיה אחראי על הצטיידות והכשרת המיליציות השיעיות בסוריה. על פי ההערכה, באשפור היה אחד החברים הראשונים, של משמרות המהפכה שליווה את סולימאני לסוריה עם תחילת מלחמת האזרחים.

 

עם התגברות יכולות כוח האש של המשטר, כולל החיפוי האווירי הרוסי, סביר להניח שהכוחות הנאמנים לאסד, ימשיכו להתקדם באזורים שבשליטת האופוזיציה. המשמעות היא שהלחימה תימשך, והקרבות יגבו קרבנות משני הצדדים. השאלה כרגע היא באיזו מידה אבדות החיזבאללה ובעלי בריתו הנאמנים לאיראן יכולות להימשך, לפני שהם ישלימו את מטרתם, ויכבשו את צפון סוריה מכוחות האופוזיציה?

قتلى إيرانيون في سوريا

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה