איראן ממשיכה בריצתה- מפחיתה עוד מהתחייבויותיה להסכם הגרעין

אתמול פרסם האתר נציב.נט הערכות כי שגריר רוסיה בטהרן יודע קצת יותר מאשר מפורסם באשר לתכניות איראן בנושא הגרעין ורצונה לרסק עוד קצת את מגבלות הסכם הגרעין שהושתו עליה.

היום מתברר כי הצהרתו אתמול לא באה בחלל ריק.

איראן מצהירה היום (רביעי) ,באופן רשמי, כי היא נסוגה חלקית מהסכם הגרעין ,נקודת מפנה דרמטית המסמנת הסלמה נוספת קשה של טהרן עם ארצות הברית.

הנשיא חסן רוחאני אמר בנאום בטלוויזיה הממלכתית כי איראן תפחית את "התחייבויותיה" מהסכם הגרעין, או JCPOA, אך לא תיסוג במלואו בשלב זה ,למרות הלחץ והסנקציות המתגברות של ארה"ב על טהראן בשבועות האחרונים.

Image result for JCPOA"

"החל מהשבוע, איראן לא רק תשמור על עודפי האורניום המועשרים והמים הכבדים שלה, במקום למכור אותם למדינות אחרות כפי שהסכימו ונחתם בעבר במסגרת ההסכם,ולא רק שלא תגביל את המלאי שלה אלא אנו נמשיך לפתח", כך אמר רוחאני.

הוא גם אמר כי בקרוב יבוצעו פעולות נוספות דומות שיתרמו להמשך ביסוסו של פרויקט הגרעין האיראני, אלא אם כן המדינות החתומים על העסקה – בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה – יתרמו להפחתת ההגבלות והסנקציות במגזרי הבנקאות והנפט של איראן במהלך 60 הימים הקרובים. צעדים נוספים שאיראן תמשיך לנקוט,  בנוסף לרמות העשרת האורניום,יהיה חידוש העבודה במתקן הגרעין בעראק כמתוכנן.

Image result for ARAK IRAN"

המהלך הדרמטי בו בחרה איראן לנקוט מגיע שנה לאחר שארה"ב נסוגה מהעסקה באופן חד צדדי, למרות התנגדותם הנחרצת של החתומים האחרים. במסיבת עיתונאים היום, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף תיאר את יציאתה של ארה"ב מהסכם הגרעין (INF) וגם את יציאתה מהסכם ה- JCPOA כ-"מסוכנת ובלתי אחראית והיום כבר הם מבינים כמה הם טעו"

Image result for (INF)"

בעקבות הודעת רוחאני, הגיב הבית הלבן בסנקציות נוספות וחדשות על ענפי הברזל, הפלדה, האלומיניום והנחושת של איראן.

בתגובה למהלך הפזיז של טהראן נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיים ומזהיר כי : "טהראן יכולה להיות בטוחה שיגיעו הפתעות נוספות אלא אם כן היא תבחר לשנות בצורה מהותית את התנהלותה המסוכנת ,אין מדינה בעולם שתצליח לברוח ולהתחמק מהצדק של ארה'ב החותרת לשלום".

Image result for NUCLEAR IRAN"

קרדיט:מאיר בר מקבוצת נציב

 

 

כתיבת תגובה