מבזקי חדשות ליום 13-1-2020

*-  על פי הדיווחים, בישראל מאמינים כי בית הדין הפלילי הבינלאומי יפתח בחקירה נגד ישראל תוך 90 יום, וכי בכירים ישראלים וקציני צה"ל בכירים עשויים להיעצר בחו"ל כדי להסגירם להאג.

*-  טורקיה עשויה לפנות לרוסיה בחיפוש אחר טכנולוגיות הגנה אווירית וכלי נשק כמו S-500, זאת אם מדינות המערב, ובמיוחד ארצות הברית וצרפת, ימשיכו לשלול ממנה את הגישה לטכנולוגיות שלהן, כך דווח בכלי התקשורת המקוונים של חדשות ההגנה, בציטוט של גורמים טורקיים אנונימיים.

"כל רתיעה מערבית לחלוק טכנולוגיה מסיבות פוליטיות תביא אותנו לחפש טכנולוגיות אלטרנטיביות במדינות שאין לנו בעיות פוליטיות איתן – כולל רוסיה", כך אמר גורם בכיר בטורקיה האחראי על רכש ההגנה במדינה.

*-  נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר במהלך ביקורו האחרון בדמשק כי על מקבילו הסורי, בשאר אסד, להזמין את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבקר בסוריה.

בראיון שהעניק פוטין ביום ראשון לטלוויזיה הרוסית, הוא הביע נכונות לשלוח הזמנה כזו לנשיא ארצות הברית.

במהלך ביקורו של פוטין בסוריה, אסד התבדח ואמר כי "אם טראמפ היה נוסע בדרך הזו הוא יהיה בסדר [בטוח]" פוטין מצידו הציע להזמין את טראמפ לדמשק וטען כי טראמפ יצליח "להתמודד עם זה – הזמן אותו והוא יבוא!" אמר פוטין.

אסד השמיע נכונות לעשות זאת ופוטין אמר: "אני אגיד לו את זה", כך על פי דיווח של TASS.

*-  נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עדיין פתוח לשיחות עם איראן על "דרך חדשה קדימה", אמר ראש הפנטגון ביום ראשון.

*-  שר ההגנה האמריקאי, מארק אספר, אמר כי "לא ראה" ראיות ספציפיות לכך שקאסם סולימאני מתכנן פיגועים על ארבע שגרירויות אמריקאיות.

עם זאת, הוא הוסיף כי הוא מאמין שתקיפה כזו הייתה מתרחשת.

"הנשיא לא ציטט ראיות ספציפיות – מה שהוא אמר זה שהוא האמין", כך אמר אספר ביום ראשון.

*-  איראן מתחייבת להעמיד לדין את האחראים להפלת המטוס האוקראיני שהשאיר 176 הרוגים, כך הדגיש נשיא איראן, חסן רוחאני, בשיחת טלפון עם עמיתו האוקראיני, ולדימיר זלנסקי.

"הצדק יוגש", צוטט רוחאני על ידי התקשורת המקומית באוקראינה, שהוסיפה כי שליח איראני מיוחד יגיע בקרוב לקייב כדי להתנצל על האירוע המצער.

*-  מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הדגיש כי התגובה להתנקשות בגנרל קאסם סולימאני אינה פעולה אחת, אלא תהליך ארוך שחייב להרחיק את הנוכחות הצבאית של ארצות הברית מחוץ לאזור, והוסיף כי התקיפה בעין אל אסד אינה אלא פעולת סטירה.

בנאום שנשא ביום ראשון הצהיר נסראללה, כי "ההתנגדות מסוגלת היום להגיע למאזן הרתעה ולהגן על לבנון, בעוד שהאויב רואה בה איום קיומי".

*-  ארצות הברית לא מצפה יותר לפיגועי תגמול איראניים לאחר שהמשטר ירה טילים לעבר חיילים אמריקאים שהוצבו בעיראק בשבוע שעבר, כך אמר ביום ראשון מזכיר ההגנה האמריקאי, מארק אספר.

*- ארצות הברית מדברת עם השותפים שלה על האופן בו כוחות נאט"ו עשויים לקבל תפקיד גדול יותר בעיראק, מה שצפוי להוריד את רמות הצבא האמריקאי במדינה, כך אמר מזכיר ההגנה האמריקאי, מארק אספר.

כל החלטה תתקבל "בכבוד מלא לריבונות העיראקית", הוסיף אספר.

הצעתו של הנשיא דונלד טראמפ להיפגש עם מנהיגי איראן ללא תנאים מוקדמים עדיין עומדת, הדגיש אספר.

קורבנות הטבח במחאה ההמונית בנובמבר

כתיבת תגובה