השבוע שבין ה-2.1.20 ל- 9.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- ראשי החמא"ס והגא"פ מגיעים לאיראן להבעת תנחומים וסולידריות על רקע חיסול קאסם סולימאני, תוך התעלמות מהתחייבותו של הניה למודכ"ל המצרי שלא להגיע לאיראן.

*- על רקע מגעים לביסוס הרגיעה בוטלו השבוע הפגנות הגדר, ובמקומן התקיימו תהלוכות סולידריות עם ירושלים במספר מקומות בתוך הרצועה.

*- נזקים כבדים ברצועה על רקע מזג האויר, תוך דרישה של הנפגעים מאונר"א והחמא"ס לסייע להם.

*- במעמד יו"ר הרש"פ התקיימו בבית לחם ארועי חג המולד של העדות המזרחיות,ובראשם היוונים- אורתודוכסים, הנחשבים לעדה הנוצרית הגדולה באיו"ש.

*- תגרה המונית בטקס חלוקת תארים באוניברסיטת ג'נין.

ובהרחבה:

מוקד העניין הציבורי השבוע יצא מטבע הדברים אל מחוץ לגבולות עזה ואיו"ש,לעראק ואיראן, על רקע חיסולו של רב המרצחים קאסם סולימאני בידי צבא ארה"ב. הארוע מלבד בית האבלים שנפתח בעזה, והבעת תנחומין לאיראנים, הגיעו אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס וזיאד נח'אלה, מזכ"ל הגא"פ לאיראן, וביקרו בבית האבלים וגם נטלו חלק במסע ההלוויה. אסמאעיל הניה הגיע לאיראן בניגוד להתחייבות מפורשת למודכ"ל המצרי, ובידיעה שהוא עלול לשלם על כך בעת שינסה לחזור לרצועה, מה שמעיד על עומק הקשר שנוצר בין חמא"ס למשטר האיתוללות באיראן, וקאסם סולימאני בפרט. לא בגדי הכריז הניה על סולימאני: "שהיד אלקדס", כפי שניתן לראות בסרטון:

למרות המתיחות מול איראן, ואולי דוקא בגללה, נמשכים המגעים לרגיעה ברצועה, וישראל משמרת את מדיניות ההקלות. במקביל, בוטלו השבוע הפגנות יום השישי לאורך הגדר. אין זאת אומרת שצעירי הרצועה נותרו חסרי מעש, ואנשי החמא"ס יזמו עבורם תהלוכות לסולידריות עם ירושלים במוקדים שונים בדגש על העיר ח'אן יונס.

ברקע לדברים, נחנך בח'אן יונס פרוייקט של רכבת עילית לאורך 500 מטר, המוביל אל דגם של כיפת הסלע.

הנה תמונות:

ואחרי כל אלה, מרכיב מרכזי בהלכי הרוח השבוע היה מזג האויר שהביא עמו שטפונות כבדים ונזקים במספר מוקדים באיו"ש אך גם ברצועה. בעקבות זאת,הפגינו חלק מהנפגעים ודרשו משלטונות החמא"ס ומאונר"א למצוא להם פתרון.
ברקע לדברים מחסור חמור בגז לבישול לאחר שהמצרים העלו ב160 דולר לטון את מחיר הגז , מה שהביא להפסקת היבוא ממצרים.
ועוד במישור הכלכלי. הרש"פ שילמה השבוע משכורות לעובדיה ולמרות הבטחות מוקדמות, העובדים העזתיים קיבלו גם החודש משכורות חלקיות, מה שעורר זעם רב בקרב פעילי הפת"ח ברצועה. אנשי החמאז"ס הודיעו כי בתחילת השבוע הבא ישלמו משכורות בשיעור של 70% מהשכר בדומה למה ששילמו בחודשים האחרונים.

באיו"ש, בלטו השבוע ארועי חג המולד של העדות המזרחיות: היוונים- אורתודוכסים, האשורים והקופטים. שיירות הפטריארכים הגיעו לכנסיית המולד בבית לחם וקיימו את מיסת החצות במעמד יו"ר הרש"פ אבו מאזן ומחמד אשתיה,ראש הממשלה וכן אלפי תיירים שהציפו את העיר. תהלוכות לציון היום התקיימו בעוד מספר ערים ובראשם ראמאללה, וכן התקיימה מיסה מסורתית בכנסיה היוונית- אורתודוכסית בעזה.

הנה תמונות מבית לחם:

במישור הפנימי, בלטה תגרה המונית במהלך טקס חלוקת תארים בפקולטה לסיעוד באוניברסיטה האמריקאית בג'נין. יצויין, כי חלק ניכר מהסטודנטים במוסד,כמו גם מהמשתתפים בתגרה הינם מהמגזר הערבי בישראל, המצוי בתסיסה לא פשוטה, נוכח ריבוי מקרי הרצח ונקמת הדם, באופן שמקרין גם על החברה באיו"ש.

הנה תמונות מהתגרה:

באלבירה נשדד בנקומט. תקרית שלישית בתוך חודש.
ובשכם- מהנדס מוכר שמשפחתו מסלפית, אך מתגורר בשכם הותקף ע"י קרובי משפחה של אשה שטענה שהנ"ל הטריד אותה. הארוע יצר מתיחות ובהתערבות נכבדים משכם וסלפית נעצרו התוקפים עד להשגת הסכם סולחה.

ואם בנושאי סולחה עסקינן בעיר עזה נערכו בחירות פנימיות בקרב אחת המשפחות העזתיות הותיקות והמיוחסות: משפחת סכיכ. זאת, לבחירת מועצת חמולה, האמורה לתווך בסכסוכים פנימיים. מהלך מעין זה לא היה מעולם, שכן לרוב נכבדי חמולה לא נבחרים בבחירות, אלא בהליך לא רשמי שבו נכבדי החמולה הותיקים מצרפים מזקני החמולה, על פי מעמדם.

הנה תמונות:

ובחברון: לאחר כנס גברים ונכבדים נגד הצטרפות הרש"פ להסכם CEDAW האוסר אפליית נשים מכל סוג, נערך בעיר גם כנס נשים נגד ההסכם בטענה שההסכם מחייב את הרש"פ להתיר הפלות, יחסים הומוסקסואליים, וגם ניאוף, בניגוד לערכי החברה הפלסטינית.

הנה תמונות מן הכנס:

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

אתר Nziv.net מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל:  [email protected]

כתיבת תגובה