האם יש אפשרות לעימות צבאי ישיר בלוב, בין טורקיה ומצרים?

מומחים נחלקו ביניהם, באשר לאפשרויות של עימות צבאי ישיר, בין צבאות טורקיה ומצרים, על רקע החלטת טורקיה, לשלוח חיילים לתמוך בממשלת לוב הלגיטימית, נגד התקפות המיליציות המיליטנטיות של הגנרל ח'ליפה חפטאר.

חיל הים המצרי ביצע תמרונים, בהשתתפות חיל האוויר, וכוחות התותחנים, סמוך לגבול לוב, על רקע צעדים טורקיים , להעברת כוחות צבא ללוב, בהתאם להסכם עם ממשלת הלאומית הלובית.

בהצהרה עיתונאית, מסר ראש המנגנון לשעבר של הצבא המצרי, האלוף נאסר סאלם, כי התמרונים הם במסגרת השגת כל הדרוש למלחמה , על פי מה שדווח בעיתון הערבי 21 ".

סאלם הוסיף: "משלוח כוחות צבא מצריים ללוב, כפוף להחלטה של המנהיגים הפוליטיים והצבאיים המצריים. כל מה שנאמר בתקשורת הוא רק ספקולציות , בהתחשב בכך שדיבורים על תכניות צבאיות, אינן נמסרות לתקשורת."

ראש ועדת ההגנה והביטחון הלאומי, של מועצת השורא המצרית לשעבר, רדה פהמי, אישר כי כל מה שעושה א-סיסי, הוא "מופע תקשורתי" , והסביר כי רעיון הכוחות המצריים המשתתפים בלוחמה ישירה של הצבא הסדיר נגד הצבא הטורקי המודרני אינו סביר.

לפי הבנתי, א-סיסי, דרך הפגישות בהן השתתף, בישיבות המועצה לביטחון לאומי, בתקופת שלטונו של הנשיא מוחמד מורסי , כדי לדון כיצד להתמודד עם משבר סכר הרנסנס,מסתבר שהוא לא אוהב עימותים ישירים, ומעדיף להשתמש ב"הופעות תקשורתיות וזה גם ניכר בסירובו לאפשרות לתקיפה אווירית להשמדת סכר הרנסנס במידת הצורך".

Image result for turkey vs egypt war

פהמי ציטט את דבריו של א-סיסי, מבקשתו הברורה  לסביבתו הקרובה, שלא להשתמש בשפת המלחמה. " הוא ציין כי ביום ראשון בערב, "שניים מהקרובים למשטר המצרי אישרו ששליחת כוחות צבא ללוב אינה אפשרית." על פי " העיתון הערבי 21".

לכך נוסף גם "מה שאושר במפורש על ידי העיתונאי מוחמד אל-באז, המקורב לא-סיסי, במהלך התכנית בת 90 הדקות בערוץ הטלוויזיה" אל-מיחוואר ", שהצהירה בגלוי כי מצרים לא תיכנס למלחמה, וכי המהלך הטורקי עשוי להוות איום על הביטחון הלאומי של כל האזור,ולא רק של מצריים, ואף אחד לא אמר שמצרים תשתתף בפעולה צבאית." .

המקרה השני, עליו מסתמך פאהמי, היה דבריו של חבר הפרלמנט המצרי המקורב למודיעין המצרי, סמיר גטאס, ש"פסל במפורש בנאומו בפני העיתונאי עמר אדיב, ואמר,שאין אופציית מלחמה עבור מצרים בלוב, וכי הפתרון הטוב ביותר הוא, להמשיך לתמוך בחפטר,כדי להפיל את ממשלת פאיז אל-סראג '. " .

פאהמי הוסיף: "כל הראיות הפוליטיות מצביעות על כך, שא-סיסי לא ייצא למלחמה בלוב, וכי הוא ימשיך לתמוך בחפטר, עם ציוד צבאי, תמיכה לוגיסטית ותמיכה צבאית לא רשמית, כדי לבצע שינוי, לפני ועידת ברלין, שתדון במשבר לוב, ותערך בינואר. קרי החודש.

סלים ואזוז אומר,כי הסופר והעיתונאי,נגיב מאחפוז מסכים עם הדעה הקודמת, ומציין כי "הרשות במצרים לא תעז לעימות ישיר עם הכוחות הטורקיים, וכי מטרת התמרונים האחרונים אינה חורגת מהיותה צעד לספק הצגה, לרעב הלאומי למלחמה, מבלי להיכנס למלחמה,

Image result for turkey vs egypt war

ואזוז מדגיש כי התמרונים "מתקיימים מתוך תקווה של מצרים, שתתקבל החלטה בפרלמנט הטורקי, שלא לשלוח כוחות צבאיים, אלא לתמוך בממשלת פאיז, מה שאומר שהממשלה הטורקית עשויה שלא לאשר שיגור כוחותיה למלחמה בלוב, ולכן א-סיסי היה משיג את תמונה תקשורתית ופוליטית, מבלי להפסיד מאומה.

"המשטר המצרי מנסה לתאר, שכל נסיגה של ארדואן משליחת חיילים ללוב",זה בגלל חששו מהתמרונים שנעשו על ידי חיל הים המצרי וזה ייתן תמונה לחברה המצרית, שארדואן נמלט מחשש הצבא המצרי ומנהיגו א-סיסי."

ואזוז מסביר, כי נאומו של א-סיסי בשלושת החודשים האחרונים, מבוסס על בחירה אסטרטגית של הצבא, ועל ההנחיות שהותוו לצבא בניהול מלחמה, והיא להגן על גבולות המדינה, ולא לעמוד בפני התערבות הטורקית בלוב, וזה מה שיגרום לפופולריות שלו, מה שעוזר לו לדלג על בעיותיו, ולהתגבר על האשמות של השחיתות שמטיח בו הקבלן מוחמד עלי.

לטענת העיתונות המצרית, האופציה של מלחמה או לא נמצאת בידי א-סיסי, התומכת בהתנגדותו לקבלת החלטה כזו, אך בכל זאת הדבר לא ימנע ממנו להציג את העניין בפני המועצה הצבאית, במסגרת הדיונים, מכיוון שבסופו של דבר תתקבל הצעתו במועצה הצבאית, על פי המצב הבינלאומי והאזורי שיהיה.

ואזוז מאשר כי כבר יש כוחות צבאיים מצריים ליד הפטר, ולפני מספר חודשים מצאו הכוחות הסודאניים חיילים מצריים שנחטפו ושוחררו על ידי צבא סודאן, ובמצרים אמרו כי הם אבדו בלוב, בנוסף להודעת מנהיגי ממשלת הפיוס, כי הכוחות המצריים מאבטחים כמה ערים כמו בנגאזי, כמו כן פורסמו גם תמונות של כלי הרכב הצבאיים המצריים שעבדו עבור הגנרל חפטאר.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

Image result for turkey vs egypt war

 

כתיבת תגובה