הזוכה היחידה במופע העימות בין ארצות הברית לאיראן היא רוסיה

שעות לפני שאיראן פתחה בתקיפת טילים על כוחותיה של ארצות הברית בעיראק, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביקר בסוריה כדי לשוחח עם מקבילו הסורי, בשאר אל-אסד, על רקע המשבר ההולך וגובר בין ארצות הברית לאיראן.

רוסיה גינתה שוב ושוב את התקיפה האווירית שבצעה ארצות הברית וחיסלה את מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני.

זה נכון וטבעי להניח שמקבלי ההחלטות ברוסיה מבקשים לנצל את המצב לטובתם.

היחסים בין ארצות הברית לאיראן הידרדרו מאז תחילת הסכסוך בסוריה, והידרדרו עוד יותר מאז נסיגתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מעסקת הגרעין שנחתמה בשנת 2015.

במקביל, להידרדרות היחסים בין ארצות הברית לאיראן, רוסיה ואיראן התקרבו באמצעות שיתוף פעולה צבאי בסוריה – לכן בשל השפעתה המתרחבת של רוסיה בסוריה, כל סכסוך בין ארצות הברית לאיראן, רוסיה עשויה לנצל אותו ולקדם את המוניטין שלה ואת כוחה באזור כולו.

לכל הפחות, רוסיה תוכל לצייר את ארצות הברית כתוקפנית, אשר מפרה את החוק הבין-לאומי – דבר שעשוי להוביל לאורך הזמן שחקנים אזוריים ובעלי ברית בין-לאומיים להטיל ספק בשיתוף הפעולה שלהם עם ארצות הברית.

למרות שארצות הברית וברית נאט"ו דרשו את הדחתו של אסד, רוסיה סייעה למשטר אסד לשמור על השליטה בסוריה – כאשר ארצות הברית נסוגה מסוריה, אסד ורוסיה נותרו בשליטה.

הגיבוי של רוסיה לאסד החל במטרה לחתור תחת האינטרסים של ארצות הברית ולקבל השפעה במזרח התיכון – יותר מארבע שנים מאוחר יותר, הניצחונות של רוסיה באותו סכסוך בסוריה הביאו את טורקיה לאזור, שהיא אחת מהמדינות ברית נאט"ו, לבנות לעצמה מוניטין כתומכת זרה יקרת ערך עבור רוסיה – וכל זאת כדי לסדוק את ההגמוניה של ארצות הברית.

Image result for russia usa iran

למרות כי ההחלטות של מדיניות החוץ האמריקאית מנומקות היטב, כמו לאחרונה, נטישת השותפים הכורדים בסוריה – החלטות אלה, בתוצאה הסופית שלהן, מסייעות ביצירת ואקום שבתוכו רוסיה מפעילה את השפעתה ונכנסת במקומה של ארצות הברית.

חיסולו של סולימאני וכל פעולה אמריקאית שננקטה מאז, באופן ברור, משפרת את מעמדה של רוסיה בסוריה וגם באזור הרחב של המזרח התיכון.

ממשלת עיראק זועמת על מה שהיא רואה כהפרה של ארצות הברית את הריבונות שלה – עיראק תוכל בקרוב לדרוש מכוחות ארצות הברית לעזוב.

ללא חיילים בעיראק, ארצות הברית תתקשה לשמור על נוכחותה בסוריה, חלל זה ייצור יכולת תמרון רבה יותר עבור רוסיה באזור – למעשה רוסיה שואפת להגדיל ולקבוע את מעמדה כמתווכת אזורית משמעותית, ובכך להגדיל את כוח השפעתה האזורי והגלובלי.

מעבר לחיזוק עמדתה של רוסיה באזור, חיסולו של סולימאני תורם גם למטרותיה של רוסיה להעמיד טריז בין ארצות הברית ובני בריתה ולקדם את התפיסה הגלובלית שארצות הברית היא מדינה לא עקבית ולוחמנית.

רוסיה כבר הצליחה לערער את היחסים של ארצות הברית עם בני בריתה במזרח התיכון – הדוגמה העיקרית היא טורקיה: למרות שרוסיה וטורקיה הן בצדדים מנוגדים של הסכסוך בסוריה, הם שולטות כעת יחד במבצעים בצפון סוריה לאחר הסכם יוצא דופן ב-22 באוקטובר. כמו כן, הן גם מנהלות יחד את הסכסוך האחרון במזרח התיכון באופן מתואם.

עבור רוסיה, עשוי גם להועיל אם ארצות הברית תבחר לנקוט קו נוקשה יותר נגד איראן – זה יוצר יותר אי-אמון בין ארצות הברית לבנות בריתה מאירופה.

ההחלטות האחרונות של ארצות הברית במזרח התיכון מתסכלות בנות הברית שלה – מהדיווחים עולה כי ממשל טראמפ אפילו לא דאג ליידע את בריטניה ובנות ברית אחרות באירופה לפני התקיפה על סולימאני.

אם ארצות הברית לא תשים לב לקריאות של בנות בריתה, היא עלולה למצוא את עצמה מבודדת עוד יותר על הבמה העולמית.

נכון לעכשיו, רוסיה נותרת בעמדה משמעותית לנצל את התנהגותה של ארצות הברית במזרח התיכון, וזאת בלי קשר אם ארצות הברית ואיראן יוצאות למלחמה או לא.

בסופו של דבר, פעולות אמריקאיות יחזקו את המנהיגות הרוסית – ראשית, על ידי הסרת התחרות האמריקאית באזור, ושנית, על ידי הפניית הרגש האזורי והעולמי נגד ארצות הברית.

כל עוד רוסיה ממשיכה לשתף פעולה עם כל המדינות האזוריות ומצליחה לשמור על יציבות בשטח סוריה, יש לה סיכוי טוב להחליף את השפעתה של ארצות הברית במזרח התיכון – וזה לא משנה מה יקרה בהמשך.

קרדיט:אברהם תמקר מקבוצת נציב

Image result for russia usa iran

אתר Nziv.net מכבד את זכויות היוצרים ועושה מאמצים לאיתור בעלי הזכויות ביצירות הכלולות בכתבות. אם זיהית יצירה שאתה בעל הזכויות בה ואתה מעוניין להסירה מהכתבה, אנא פנה אלינו למייל:  [email protected]

כתיבת תגובה