מבזקי חדשות ליום 7.1.2020 . מתעדכן

*- נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ייפגש עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ב-11 בינואר במוסקבה לשיחות על המשברים במזרח התיכון, כך אמר הקרמלין ביום שני.

פוטין ומרקל "ידונו בסוגיות דחופות שעל סדר היום הבינלאומי, כולל המצב בסוריה ובלוב" במהלך השיחות, אשר יעסקו גם בהסדר האוקראיני, כך נמסר בהצהרה של הקרמלין.

*- נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בטוח כי הוא עדיין יכול לחזור ולנהל משא ומתן עם איראן על הסכם גרעין, כך אמר ביום שני יו"ר הבית הלבן, קליאן קונווי, יום לאחר שאיראן הודיעה שהיא תיסוג מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.

*- רוסיה וסין חסמו את הצהרת מועצת הביטחון של האו"ם שהייתה אמורה לגנות את ההתקפה על שגרירות ארה"ב בבגדאד ב-31 בדצמבר, כך דיווחה רויטרס ביום שני.

*- דיפלומטים אמריקאים שנמצאים בשליחות בסעודיה הזהירו את האזרחים האמריקאים החיים בממלכה להיות מודעים ל"סיכון מוגבר לפיגועי טילים ומל"טים" בגלל המתיחות הגוברת באזור.

ההצהרה הרשמית שפורסמה אתמול מיועדת לאזרחי ארה"ב הגרים ועובדים בסמוך לבסיסים צבאיים ומתקני נפט וגז ותשתיות אזרחיות קריטיות אחרות, בפרט במחוז המזרחי ובאזורים הסמוכים לגבול עם תימן.

האזהרה ציינה כי למרות שסעודיה מחזיקה במערכת התראה מוקדמת, התקפות של מל"טים או טילים עלולות להגיע עם התראה קצרה מאוד.

*- ראש רשות המסים במצרים נעצר בגין קבלת שוחד, כך נמסר בכלי התקשורת במצרים.

בעקבות המעצר אמר משרד האוצר במצרים: "אין אף אחד מעל החוק ולא יכול להיות שום כיסוי על שחיתות".

*- סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה דיווחה לראשונה על הריגתו של מפקד כוח קודס, קסאם סולימאני, תוך הפצת תעמולה נוספת נאמר בדיווח כי המזרח התיכון יכול להפוך ל"בית קברות" עבור ארה"ב.

*- מחליפו של סולימאני, מפקד כוח קודס אמר כי הוא שואף להרחיק את ארצות הברית מהאזור.

"אנו מתחייבים להמשיך את דרכו של סולימאני עם מותו באותו הכוח … והפיצוי היחיד עבורנו יהיה להרחיק את אמריקה מהאזור", כך ציטט הרדיו הממלכתי את איסמעיל קאא'ני לפני הלוויתו של סולימני בבירה טהראן.

*- איראן מכריזה על צעד חדש להתרחק מעסקת הגרעין שנחתמה בשנת 2015 עם המעצמות.

איראן מסרה כי בנושא העשרת האורניום שלה אין יותר מגבלות, טהראן תעשיר אורניום בהתבסס על צרכיה הטכניים.

עם זאת איראן תמשיך בשיתוף הפעולה שלה מנגנון הפיקוח הגרעיני של האו"ם.

*- הקואליציה בהנהגת ארצות הברית שנלחמת נגד דאעש השעתה את פעולותיה נגד ארגון הטרור דאעש בעיראק, כדי להתמקד בהגנה על בסיסים שהותקפו לאחרונה.

"העדיפות הראשונה שלנו היא הגנה על כל אנשי הקואליציה המחויבים לתבוסה" של דאעש, כך נכתב בהצהרה של כוחות הקואליציה.

"אנו נשארים נחושים כשותפים לממשלת עיראק והעם העיראקי, שקיבלו את פנינו בארצם כדי להביס את דאעש", הוסיפה ההצהרה.

*- אם איראן תמצא תחת תקיפה של ארצות הברית, טהרן תתקוף מטרות אמריקאיות רבות, כפי מספר פסוקי הקוראן, כך אמר יושב ראש הנציבות לביטחון לאומי ומדיניות החוץ של הפרלמנט האיראני, מוג'טבה זונור, לאחר שהנשיא דונלד טראמפ איים לבצע תקיפות על 52 אתרים איראניים.

"אם הם רוצים לפגוע ב-52 אתרים שלנו, אנו נפגע במספר יעדים אמריקאיים, כפי מספר הפסוקים (6,236) של הקוראן הקדוש, ואנחנו נכוון ל-124,000, אשר יהיו שווים למספרם של 124,000 נביאים", כך אמר זונור ביום ראשון.

הוא הוסיף כי גם הבסיס האמריקאי הקרוב ביותר בבחריין וגם הבסיס האמריקאי הרחוק ביותר באוקיאנוס ההודי הם בטווח הטילים האיראניים.

זונור אמר כי "אם הם יתקפו את מרכזי התרבות שלנו, אנו נפגע בבסיסים ובספינות המלחמה שלהם".

*- גורמים צבאיים סינים מסרו כי סין החלה לזרז את פיתוח הטיל הגרעיני המתקדם ביותר, שיכול להיות משוגר מצוללת – נשק המסוגל לפגוע ביבשת ארה"ב.

שני מקורות סינים עצמאיים אמרו ל"דרום צ'יינה מורנינג פוסט" כי חיל הים הסיני בחן את טיל JL-3, שבסופו של דבר הוא מתוכנן לשיגור מצוללות גרעיניות של הדור הבא.

על פי הדיווח הטיל שוגר ממפרץ בוהאי בים הצהוב בסוף החודש שעבר, כאשר ראש הנפץ נחת בצפון מערב מדבר גובי בשינג'יאנג.

קרדיט: אברהם תמקר מקבוצת נציב

כתיבת תגובה