התסריט בבסיס תכנון ההגנה על שגרירות ארה"ב בבגדד לאחר פריצת המפגינים

זוכרים את הסרט "בלאק הוק דאון"  ?

 

Related image

כך מגדיר הוויקיפדיה את הקרב במוגדישו הידוע יותר כ- אירועי הרקע של "בלאק הוק דאון":

קרב מוגדישו נערך במוגדישו בירת סומליה באוקטובר 1993 בין כוחות אמריקאים ללוחמים הנאמנים למוחמד פארח איידיד, שליט מקומי.

כח עילית של הצבא האמריקני שכלל 160 לוחמים נשלח למוגדישו, כדי ללכוד שני בכירים בארגונו של איידיד. החיילים הגיעו לעיר באוויר וביבשה, ופעולתם הייתה אמורה להסתיים תוך כשעה. המבצע הסתבך כאשר שני מסוקי בלקהוק הופלו והמבצע התארך ל-15 שעות – במהלכן נהרגו 19 חיילים אמריקאים ו-73 חיילים נוספים נפצעו. אחד מטייסי המסוקים נשבה על ידי לוחמים מיליציות סומלים ושוחרר מאוחר יותר. מאות לוחמים סומלים ותושבים נהרגו בקרב.

קרב מוגדישו השפיע על מדיניות ארצות הברית בסומליה וברחבי העולם. לאחר הקרב נסוגה ארצות הברית מסומליה ונמנעה מלסכן את חייליה במשברים ברחבי העולם.

מאורעות הקרב הונצחו בספרו של מרק באודן "בלאק הוק דאון" ובסרט בעל אותו שם המבוסס על הספר.

אז מה זה קשור למאורעות היום בבגדד?

היום פרצו מאות עיראקים למתחם שגרירות ארה"ב בבגדד במחאה על הרג עשרות לוחמי חיזבאללה-עיראק בתקיפות האוויריות האמריקאיות לפני כיומיים.

השגרירות האמריקאית נמצאת באזור מאובטח ביותר בלב בגדד הנקרא "האזור הירוק" שהכניסה אליו היא רק באישור כוחות הביטחון המקומיים לכן מכאן מובן כי אם מאות "מפגינים" לא רק שהגיעו למתחם השגרירות אלא גם הצליחו לפרוץ אליו ,ככל הנראה הדבר התבצע בסיוע עקיף ,אם לא ישיר על פי התמונות , של כוחות הביטחון העיראקים.

גורמי הביטחון האמריקאים פעלו כמעט מידית . הם הכינו כוח התערבות מהיר המורכב מלוחמי מארינס הנמצאים בכוויית .

ככל הנראה אירועי "קרב מוגדישו " משנת 1993 ואירועי השגרירות בבנגאזי-לוב שם נרצח שגריר ארה"ב בידי פורעים ג'יהדיסטים , עמד בשורש תכנון העברת תגבורות לשגרירות בבגדד.

אמצעי התקשורת בעולם מדווחים בשעות האחרונות כי כוחות אמריקאים עושים את דרכם מכוויית לעיראק כדי  לתגבר את השמירה על השגרירות .

תמונה

בארה"ב לוקחים בחשבון כי הדרכים משדה התעופה הבין לאומי של בגדד לשגרירות בלב העיר יחסמו בכוונה ע"י גורמים איראנים , אז כדי למנוע הישנות אירועי  "בלאק הוק דאון" , בו יאלצו הכוחות האמריקאים לפלס את דרכם לשגרירות תחת אש מסיבית , הוטסו הכוחות לעיראק על מטוס מסוק מדגם וי-22 בל-בואינג V-22 אוספריי (Osprey) שיאפשר למסוק להביא את הלוחמים לגג השגרירות עצמה ישירות במקרה הצורך.

מטוס-מסוק אמריקאי מדגם וי-22 על המסלול בכוויית עם כוחות המארינס בדרך לבגדד:

תמונה

בינתיים דווח כי תגבורות המארינס שהוטסו לעיראק נחתו בבגדד והם בדרכם לשגרירות.

הגעת הכוחות לעיראק:

הסכנה עוד לא חלפה אך לאור התבטאויות בכירים בצמרת הממשל האמריקאי כי "אירועי בנהגי לא יחזרו" אפשר להבין כי בידי כוחות המארינס יש כבר הוראות מדויקות איך לפעול במידה וצוות הדיפלומטים הבכיר השוהה בשגרירות יעמוד בפני סכנת חיים .

כתיבת תגובה