הקרבות בצפון סוריה – חיתוך מצב

מתקפה גדולה של הצבא הסורי נתקלת בהתנגדות של המורדים

ביום השבת קודש החל הצבא הסורי במתקפה הגדולה שלו על המובלעת הגדולה של המורדים באזור אידליב. במובלעת זו התרכזו מיליוני אזרחים שנמלטו מאזורי קרבות שונים ברחבי סוריה, שרוב עריה המרכזיות – ביניהן חמה, חומס, חאלב, ודמשק – ספגו הרס בהיקפים עצומים.

על פי ההערכות מרוכזים באידליב שבצפון סוריה כ- 3 מיליון אזרחים. בעבר, סוכם בין טורקיה ורוסיה על כך שאזור גדול זה יישאר בידי המורדים, והצבא הסורי לא יכבוש אותו מחדש. אולם, על פי הכרזת שר החוץ הסורי בימים האחרונים ש"ההסכם בסוצ'י [העיר בה נחתם ההסכם הטורקי-רוסי] נכשל" – נראה כי המשטר הסורי, בתמיכת רוסיה, נסוג ממחויבותו.

במתקפה הגדולה משתתפים אלפי חיילים, מאות טנקים, רכבים משוריינים ותותחים, והיא מלווה בתקיפות חסרות אבחנה של מטוסי קרב רוסיים, ושל שרידי חיל האוויר הסורי, שמפעיל עדיין כ- 100 מטוסי קרב [לעומת כ- 400 שהפעיל לפני פרוץ מלחמת האזרחים].

מהעבר השני, מתבצרים במחוז אידליב עשרות אלפי מורדים [יש האומדים את מספרם ב- 70,000], חמושים היטב, חדורי מוטיבציה, ונתמכים בידי המשטר הטורקי, שחושש מאוד מהגירה של מיליוני פליטים לשטחו, בנוסף על לפחות 3 מיליון פליטים שכבר נמלטו לטורקיה בשנים האחרונות.

טורקיה תוקפת בחריפות את המשטר הסורי, והיא האשימה היום את המליציות האיראניות בטבח של אזרחים בשטחי הקרבות.

תמונה

אבדות כבדות לצבא הסורי
בשטח עצמו, נראה כי הצבא הסורי כבש מאחזים רבים בדרום מחוז אידליב, אולם התקדמות זו עלתה לו בדמים רבים. במקומות רבים גילו המורדים התנגדות עיקשת, וישנו תיעוד רב מהשטח של השמדת טנקים סורים, חיסול של נגמש"ים, פגיעה בריכוזי חיילים סורים, וירי מדויק של טילי נ"ט ע"י המורדים לעבר רכבים שמובילים חיילים ותותחים.

כמו כן ארגוני המורדים פתחו במתקפה על יחידות צבא סוריות באזורים אחרים בסוריה. היום חוסלו לפחות 17 חיילים סורים במזרח סוריה (ככל הנראה ע"י דאעש). ובעיירה דרעא שבדרום סוריה חוסל מפקד סורי בכיר.

מעבר לפגיעה הקשה שמסבים המורדים לצבא הסורי, ולכך שהצבא הסורי מחסל מצידו מורדים רבים ששייכים לארגונים אסלאמיים קיצונים, נראה כי יש במתקפה הזו פוטנציאל להתלקחות בין הצבא הסורי והכוחות האיראנים התומכים בו לבין הצבא הטורקי. המתיחות בין הצדדים הולכת וגוברת מאז החלה המתקפה, ואין ספק שטורקיה רואה בה איום גדול על יציבותה הפנימית ועל בטחונה, משום שכנ"ל היא יכולה להביא לגל הגירה עצום לתוך שטחה, שיערער עוד יותר את הכלכלה הטורקית, שכבר מתמודדת עם מיליוני פליטים סורים, ועם עימות דיפלומטי-כלכלי מול טראמפ.

תמונה

בנוסף לכך, יש למתקפה זו חשיבות מיוחדת עבור ישראל, בתקופה זו שבה יש מתיחות מול איראן, וישראל "מעלה הילוך" בתקיפות שלה בסוריה – על פי פרסומים זרים (וכפי שנראה גם מהצהרותיו הלוחמניות של שר הביטחון החדש בנט שמדבר בגלוי על כך שברצונו לדחוק את איראן בכוח מתוך סוריה).

המתקפה הגדולה בתוך סוריה – שמרתקת אליה את הכוחות האיראנים ואת הצבא הסורי, וגורמת לחיכוך מחריף והולך עם טורקיה – הינה לטובת עם ישראל, משום שהיא גורמת לאיראן ולסוריה להיות עסוקים בזירות אחרות – ולכן, אלו חסדי ונסי ה' הגלויים!

חנוכה שמח!
קרדיט: אבישי אפרגון, ראש ישיבת דרכי תמימים, פרשן לענייני צבא ובטחון

Image result for idlib map

 

כתיבת תגובה