עוד ספין של סולימני: מיליציה אפגנית מוכרת נפט עיראקי גנוב בסוריה

עוד הברקה מבית מדרשו של הגנרל קאסם סולימני -מפקד כוחות החוץ של משמרות המהפכה האיראנים ומפקד כל הכוחות על אדמת עיראק,סוריה ולבנון.

בעקבות המשבר הכלכלי החמור שפוקד את איראן ,בעקבות העיצומים האמריקאים הקשים שהושתו עליה,וחוסר יכולתו של משטר האייתולות לממן את פעילותן של כוחות הפרוקסי שלהם , הורה סולימני על הפעלת " דרך עוקפת סנקציות" שיאפשר המשך פעילותן של המיליציות בהתאם להוראות המגיעות מטהרן.

הגשר היבשתי האיראני מטהרן לים התיכון ,שלהקמתו השקיעה איראן מיליארדי דולרים,משמש לא רק למטרות הברחת מערכות נשק כבד וחדיש לכל מדינות האזור, אלא גם משמש צינור לפעילות כלכלית הנמנעת מאיראן על פי החלטה אמריקאית. 

איראן לא רק מעבירה סחורות איראניות לשוקי מדינות האזור אלא גם בוזזת את אוצרות הטבע מאדמת עיראק, בהסכמה שבשתיקה של ממשלת הבובות בבגדד, ומשתמשת בהם להפקת רווחים פוליטיים וכלכליים על מנת לסייע לאיראן לשרוד את המשבר הכלכלי הקשה המכה בחוזקה בכל מוסדות שלטון האייטולות  במדינה וכן מסייע להם להמשיך וליישם את האסטרטגיה העליונה שלהם ולהשתלט על מדינות הסהר השיעי לא רק פוליטית אלא גם כלכלית וגם צבאית.

דיווחים המגיעים מעיראק ,מפי עדי ראיה ומפי אנשים המעורים בנושא,טוענים כי כוחות הפרוקסי האיראנים הפועלים על אדמת עיראק מבריחים נפט ממערב המדינה לסוריה תוך כדי החלפת פעילותם של אנשי דאעש שעסקו בסחר דומה בעבר .

המיליציות השיעיות הנאמנות למשמרות המהפכה האיראניות קיבלו גישה למספר שדות נפט ובתי זיקוק בעיראק ובסוריה, תוך שהם מוכרים את הדלק  לאוכלוסייה המקומית,  כמקור הכנסות כדי לממן את פעילותם – כך טוענים מקורות יודעי דבר.

"כל שבוע נכנסות בין 30 ל-40 מכליות דלק עמוסות נפט משטח עיראק לשטח סוריה,תוך שהם נעים על צירי אספקה מרכזיים הידועים היטב, ומביאים את הנפט למכירה. המכליות נעות בלילה לעבר נקודות פריקה ואחר כך חוזרות ריקות כלעומת שבאו לשטח עיראק. מדובר בלמעלה מ-10,000 חביות נפט ביום העושות את דרכן מעיראק לסוריה." – טוענים אותן מקורות.

דובר משרד החוץ האיראני שנשאל בנושא סירב להגיב.

אסים ג'יהד-דובר משרד הנפט העיראקי אמר כי משרדו וממשלתו עושים הכל כדי למנוע הברחות נפט מכל הערים במדינה.

עלי פרחאן חמיד-מושל מחוז אנבאר מאשר כי הברחות שכאלו קורות מדי פעם אך הכחיש כי המיליציות האיראניות מעורבות בעסקים אלו אצלו במחוז.

"אין נוכחות של איראנים או של מיליציות איראניות במחוז אנבאר " – אמר פלאטס,בכיר עיראקי בממשל מחוז אנבאר, בעת ביקורו השבוע בלונדון כאשר שהה לגיוס משקיעים לשיקום המחוז ובמיוחד לשיקום שדות הנפט שם.

" יש לנו באזור 2 מחנות צבא אמריקאיות ולכן לא יכולה להיות נוכחות איראנית שם . כל המצב במחוז נמצא תחת שליטה מלאה של השלטונות העיראקים".

בכיר בממשל טראמפ, שסירב להזדהות, טוען כי נושא ההברחות ידוע היטב לארה"ב.

משרד ההגנה האמריקאי ודובר פיקוד מרכז של צבא ארה"ב האחראי גם על שטח עיראק סירבו להגיב בנושא.

מקורות בשטח טענו באזני פלאטס כי המיליציות האיראניות ממלאות חלל שהשאירו אחריהם לוחמי דאעש ,ששלטו בשדות נפט שבשטח של מערב עיראק ומזרח סוריה בין השנים 22014 עד 2015 ושהפיקו  בין 50 ל-80 אלף חביות ביום .

בשיא תקופתם הרוויחו  אנשי דאעש בין 40 ל-50 מיליון דולר בחודש מפעילות עסקי הנפט שלהם.

 

נתיב הברחות הנפט הצפוני בין איראן-עיראק-סוריה בואכה הים התיכון (באדום) כחלק ממערך הגשר היבשתי האיראני במדינות הסהר השיעי:

קרדיט:רותי קרייתי-עורכת אתר ישראל ניוז מקבוצת נציב

כתיבת תגובה