השבוע שבין ה-26.11.19 ל- 20.12.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה

*- מארגני הפגנות יום השישי מכריזים על בחינת מתכונת חדשה לקיומן, אם כי השבוע צפויה להתקיים הפגנה במתכונת הרגילה. ברקע, המשך מגעים להסדרה ונתונים על שיפור המצב הכלכלי ברצועה.

*- גילויי תסיסה באוניברסיטאות באיו"ש ובעזה, על רקע דרישה לאפשר גישת סטודנטים לבחינות, למרות שלא שילמו את שכר הלימוד.

*- מאבקי כוח בשורות הפת"ח, על רקע האשמת בכיר בארגון בהטרדה מינית של עובדות לשכתו, ופרסומים על סיוע של המודכ"ל בהעלאת יהודים מתימן. מאבקי הכוח בפת"ח והחשש מפיצול, מביאים את בכירי הארגון להחלט להימנע מקיום בחירות.

*- שביעות רצון ברש"פ נוכח החלטת התובעת של בית הדין הבינלאומי בהאג לחקור חשד לפשעי מלחמה של ישראל.

*- יו"ר הרש"פ נטל חלק בארועי חג המולד בבית לחם, בנוכחות מוגברת של תיירים באזור.

*- מחאה בקרב הגורמים השמרניים באיו"ש, מהצטרפות הרש"פ להסכם המבטיח מניעת
אפליית נשים ופוליגמיה.

ובהרחבה

גם השבוע נרשמו התפרעויות אלימות בהפגנה השבועית לאורך הגדר ברצועת עזה,תוך יידוי מטענים ובקבוקי תבערה לעבר כוחותינו. אלו הפגינו איפוק רב, ויש שיאמרו מוגזם, ובכך גרמו לסיום האירוע רק עם פצועים, וללא הרוגים. מארגני ההפגנות ציינו, כי אלה תימשכנה גם ביום שישי הקרוב תחת הסיסמא: "נאמנות לשהידים" אך בד בבד, ציינו שצפויה חשיבה מחדש על מתכונת ההפגנות בעתיד, וככל הנראה הן תעבורנה ממתכונת שבועית למתכונת חודשית. במקביל נמשך "טפטוף" הרקטות מהרצועה, כשבחמא"ס ממנים בכל פעם ארגון "סורר" אחר
לצורך נטילת האחריות, וישראל בתגובה מפציצה מחדש מבנים ריקים, ומספקת תעסוקה לצלמי העיתונות העזתיים המתעדים כל הפצצה במקום להשתמש בסרטי הארכיון.

הנה התמונות מהלילה:

ברקע לדברים נמשכת מגמת השיפור באווירה הכלכלית ברצועה, כאשר ישראל ממשיכה לאשר הכנסת דלק וסחורות לאזור, מה שהביא לשיפעול היחידה השלישית בתחנת הכוח ברצועה, ולחלוקה נוספת של המענק הקטרי בסך 100 דולר ל- 75 אלף משפחות.

ואם חשבתם שהמצוקה בעזה הינה בלתי נסבלת ולאנשים אין גרוש, אז כנראה שיש גם אנשים בעלי הון. אחד מהם גילה לתדהמתו שעכבר כירסם להנאתו ב-50 אלף דולר אותם הסתיר בביתו.

הנה התמונות:

באיו"ש, למרות המצב הכלכלי המשופר בהרבה נראים גילויי תסיסה, וזאת הן בהפגנות מחאה סטודנטיאליות באוניברסיטאות ביר זית ו"אלקדס", בדרישה להקלות בתשלום שכר הלימוד. המחאה באוניברסיטת אלקדס הסתיימה בהסכם בתוך יממה, אך בביר זית זו עודנה נמשכת. בנוסף, התחדשה שביתת הרעב של האסירים
מאיו"ש שקיצבתם בוטלה, לאחר שהמגעים עם הרש"פ העלו חרס.

מחאה ושביתה נרשמה גם באוניברסיטת אלאזהר של הפת"ח בעזה, בדרישה לאפשר גם לסטודנטים שלא שילמו את שכר הלימוד לגשת לבחינות מתוך התחשבות במצוקה הכלכלית. הסטודנטים, הנשלטים ע"י מחנה דחלאן בפת"ח השביתו את הלימודים והתבצרו בקמפוס.

ועוד בפת"ח, גורמי החמא"ס מדווחים על סכסוך פנימי בהנהגת הארגון, לאחר שג'בריל רג'וב הפיץ בקבוצת ואטסאפ של בכירי הארגון טענות על הטרדה מינית מצד חסין אלשיח', האחראי על הקשר עם ישראל ברש"פ, כלפי עובדות לשכתו. הדברים הגיעו לאבו מאזן שזעם על רג'וב, בשל הפצת הדברים.

בנוסף, מפרסמים אנשי החמא"ס טענות של קצין בכיר במודכ"ל, כנגד מאג'ד פרג', ראש המנגנון, ונאצר לידאוי, הממונה על קשרי החוץ בארגון, שלטענתו בין השנים 2013- 2016 סייעו לחילוץ כ- 200 מיהודי תימן והעלאתם לישראל, תוך שהם מכנים את המעשה: "פעולה מלוכלכת".

ברקע לכל אלה המאבק בסוגיית הבחירות, נוכח מגמת אנשי הפת"ח להתחמק מביצוען בנימוק שישראל מונעת קיום בחירות במזרח ירושלים. בפת"ח היו משוכנעים שנוכח המצוקה ברצועה ניצחונם מובטח ולכן קראו לבחירות. כעת הם מבינים שהפיצול הפנימי מבטיח את כישלונם, כאשר הפת"ח קרועים לא רק בין מחנה אבו מאזן לדחלאן, על הפרק עומד האיום של מרואן ברגותי להתמודד מהכלא ולקרוא תיגר גם כן על הנהגת אבו מאזן.

יצויין, כי אנשי הפת"ח הכריזו על כוונה לקיים בשבוע הבא עצרת המונים ברצועה לציון יום ייסוד הפת"ח. עדיין לא ברור שבחמא"ס יאפשרו את קיום האירוע.

מנגד, מגלים ברש"פ שביעות רצון, נוכח החלטת בית הדין הבינ"ל לחקור פשעי מלחמה של ישראל, ומכריזים שיעבירו לבית הדין כמויות ענק של מסמכים להרשעת קצינים ובכירים ישראלים.

ואם מדברים על פשעי מלחמה, אז בכלא הרש"פ בראמאללה מת השבוע תושב איו"ש שנדון ל10 שנות מאסר בגין מכירת נכסים ליהודים במזרח ירושלים. אנשי המשטרה הפלסטינית טענו שהעצור מת מדום לב, לאחר שהובהל לבית החולים.

בבית לחם נערכו ברוב עם חגיגות חג המולד של העדות המערביות (קתולים ופרוטסטנטים), בנוכחות רבבות תיירים נוצרים, כמו גם של יו"ר הרש"פ אבו מאזן.  בין החוגגים קבוצה גדולה של נוצרים מעזה, כולל תזמורת צופים מקומית, וזאת לאחר מתקפת תעמולה ממושכת נגד ישראל בשל אי מתן היתרי יציאה לישראל לנוצרים העזתיים.

הנה תמונות מבית לחם:

ברקע, הבליטה התקשורת הפלסטינית את דברי ההבל של הכומר היווני- אורתודוכסי עטאללה חנא, הידוע בגישתו האנטי ישראלית, לפיה גורמים ישראלים הרעילו אותו, כדי לסתום את פיו. שורה של בכירים ובכללם אבו מאזן ואסמאעיל הניה מיהרו להתקשר לחנא כדי לברכו על הצלתו המדומיינת.

ובשולי הדברים תצויין הביקורת הקשה מצד גורמים שמרניים בחברה הפלסטינית, נגד הצטרפות הרש"פ להסכם CEDAW, האוסר כל סוג של אפליית נשים ובכלל זה פוליגמיה והגבלת גיל הנישואין. בדיואן משפחת תמימי בחברון נערך כנס של ראשי החמולות שדרשו מהרש"פ להתנער מההסכם.

הנה תמונות:

ועוד בחברון: חלק ממבנה חדש של בית ספר קרס בשכונת עין סארה, בעקבות עבודות חפירה באזור, למרבה המזל, ללא נפגעים. משרד החינוך ברש"פ הורה על הקמת צוות בדיקה של הרשלנות בבניה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום , חודש טוב וחג חנוכה שמח.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה