איך נתניהו וישראל יכולים "להרוויח" מהביקור של פומפאו במרוקו

בצל הפגישה שקיים ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, עם מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בליסבון, המשיך פומפאו ביום חמישי לביקור של יום אחד במרוקו, שמטרתו חיזוק הקשרים עם המדינה שאותה ארצות הברית רואה כ"שותפה משמעותית", כך עולה על פי מגוון פרסומים והתרחשויות שקדמו לביקור.

פומפאו קיים דיונים, על מערך רחב של נושאים, עם מלך מרוקו, מוחמד השישי, כמו גם עם גורמי ממשל בכירים אחרים, על שיתופי פעולה בתחום האנרגיה, השפעתה של איראן באזור ושליטתה של מרוקו באזור המחלוקת במערב סהרה.

בנוסף לכך, לאחר פגישתו של פומפאו עם נתניהו, הוא נושא איתו "תמריץ", שכן נתניהו רואה כ"הזדמנות" היסטורית את הנורמליזציה האפשרית ביחסים בין ישראל ומרוקו. כמו כן, במקביל יש לפומפאו גם כ"תמריץ" את ה"מחיר" שמוכן לשלם נתניהו בתמורה להשגת הנורמליזציה הזו.

"מרוקו ממלאת תפקיד גדול בכל האזור, כשותפה חשובה בקידום הסובלנות, [וגם] יש לה קשרים שקטים ויחסים עם ישראל", כך אמר בשבוע שעבר לעיתונאים גורם בכיר במחלקת המדינה.

מרוקו מאכלסת את הקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם הערבי, עם כ-3,000 יהודים המתגוררים במדינה.

פומפאו הוא הבכיר ביותר מכל אנשי הממשל האמריקאי שביקרו במרוקו. הביקור של פומפאו מגיע לאחר ביקורו של ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר וחתנו של הנשיא טראמפ, שביקר זה הקיץ השני שלו במרוקו, זאת כחלק מכוונתו לקדם את תוכנית השלום הישראלית-פלסטינית, שבינתיים מתמהמהת.

בנוסף לכך, איוונקה טראמפ, בתו מאשתו הראשונה של הנשיא טראמפ, ביקרה גם היא בחודש שעבר במרוקו כדי לקדם את יוזמת הפיתוח והפריחה העולמית החדשה של ממשל טראמפ, המיועדת עבור נשים, המתגוררות במדינות מתפתחות.

מאז שנת 2017, לארצות הברית אין שגריר במרוקו – מינויו לשגריר של דייוויד פישר, סוחר מכוניות המתגורר במישיגן ותורם של טראמפ, נמצא בסנאט תחת השהייה כבר חודשים.

לקראת ביקורו של פומפאו במרוקו הוא נפגש בליסבון עם נתניהו, שבין היתר דחק בו להמשיך ולהגביר את הלחץ האמריקאי על איראן.

העיתונות הישראלית דיווחה כי פומפאו ינסה לדחוף את מרוקו לנרמל את הקשרים עם ישראל, שכן נושא זה הוא בראש סדר העדיפויות של נתניהו, המבקש להשיג ניצחון דיפלומטי בזמן שהוא נאבק על עתידו הפוליטי.

לאחר שנפגש נתניהו בשנת 2018 עם שר החוץ המרוקאי, נאסר בוריטה, בשולי ועידת האסיפה הכללית של האו"ם, הוא הרהר כבר בתחילת השנה לקראת הבחירות לכנסת, לצאת לביקור היסטורי במרוקו, כך על פי הדיווחים של התקשורת הישראלית באותה עת.

נתניהו מתמודד כעת במאבק קשה על עתידו הפוליטי. על פי "רוח" הדיווחים בישראל נראה כי נתניהו צפוי להתמודד במערכת בחירות צמודה, בפעם השלישית בתוך שנה.

סביר להניח שנתניהו שואף להוציא אל הפועל את מה שלא עלה בידו לפני שנה, ביקור במרוקו, לקראת הבחירות השלישיות, שיציג את נירמול היחסים עם הממלכה.

המשחק הכפול והמסוכן: נתניהו יוכל לקדם בקמפיין הבחירות שלו את הביקור במרוקו בכך שהוא יציג את הביקור בממלכה, כנקודת ציון "לפתיחת הדלת" עבור נורמליזציה ביחסים בין ישראל לעוד מדינות ערב באזור – בנוסף לכך, במקביל נתניהו גם יעשה שימוש באיום האיראני, זאת על ידי כך, שבאמצעות פעולותיו ודבריו הוא ידאג להעצים את התרחבות האיום האיראני, המסכן את ביטחונה של מדינת ישראל – ומכאן הוא יציג את שתי הסוגיות זו מול זו וידגיש בפני בוחריו כי "רק הוא" בזכות יכלותיו, כשרונותיו וקשריו יכול להתמודד נגד האיומים ולשמור על "המחנה הלאומי", מפני החלוקה האפשרית של ישראל, שהיא תנאי הכרחי לנורמליזציה אפשרית, שאותה הוא מנסה להשיג כעת, בין ישראל למרוקו ומדינות ערב אחרות באזור.

לקראת ביקורו של פומפאו, ביום חמישי, אישר משרד החוץ האמריקאי מכירה של 36 מסוקי אפאצ'י למרוקו, בשווי של 4.25 מיליון דולר – זהו נוף נדיר בצפון אפריקה, המסובכת בתוך תהפוכות פוליטיות באלג'יריה, בתוניסיה ובמלחמת האזרחים בלוב.

בנוסף לכך, התקשורת במרוקו דיווחה כי זו הפעם הראשונה מאז שנת 1982 בה שר אמריקאי מבקר בממלכה, מבלי לבקר גם באלג'יריה, יריבתה האזורית של מרוקו.

למרות התקוות של נתניהו לפריצת דרך דיפלומטית, מרוקו לא ששה להתקדם בנושא.

מלך מרוקו, מוחמד השישי, הביע ביקורת כלפי החלטתו של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל. כמו כן, יומיים לפני ביקורו של פומפאו במרוקו, ביום שלישי האחרון, גינה בית הנבחרים של מרוקו, את מה שלטענת המרוקאים, הניסיונות של ארצות הברית וישראל לתת לגיטימציה ל"מדיניות הקולוניזציה", זאת בעקבות החלטת ממשל טראמפ לתמוך בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, בניגוד להגדרת החוק הבין-לאומי.

בנוסף לכך, דני דנון, שגריר ישראל באו"ם, אמר השבוע כי הוא יקדם תוכנית, המבקשת מהאו"ם, להכיר ביהודים, שגורשו מהמזרח התיכון במהלך המאה האחרונה, כ"פליטים" – צעד שגם הוא צפוי להקשות על השגת נורמליזציה מלאה ביחסים בין ישראל למרוקו ומדינות ערב.

על פי דבריו של דנון ישנם כ-850,000 יהודים שניתן להגדיר אותם כ"פליטים" – מעיראק, איראן, מצרים ומרוקו.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה