מלאדנוב: לרוסיה תפקיד חשוב בניסיון "להתניע" תהליך שלום ישראלי-פלסטיני

השליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אמר כי הוא חושב שהעבודה שנעשת עם רוסיה בנושא הפלסטיני-ישראלי היא עבודה בונה וחשובה מאוד.

"כחבר רביעייה יחד עם ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם, מצאתי את העבודה עם הפדרציה הרוסית קונסטרוקטיבית מאוד. אנחנו ארבעה צדדים שמוטל עלינו לעבוד יחד על מציאת הפתרון לסכסוך – עובדה חשובה במיוחד היא, העובדה שאנחנו תומכים בחוק הבין-לאומי בהחלטות שאומצו", כך אמר מלאדנוב ביום שני בראיון ל-TASS.

"אני מעריך מאוד את התמיכה שאנו מקבלים על ידי מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע לעבודה שלנו בעזה, שהיא כרגע מאוד קריטית", הוא הוסיף.

"רוסיה תמיד הייתה בשיתוף פעולה עם כל הפלגים הפלסטינים ותומכת באחדות. ובהקשר זה, חשוב מאוד גם כן הדיון בנושא הבחירות הפלסטיניות", אמר שליח האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון.

מלאדנוב ציין שביקר במוסקבה בהזמנת שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ובמסגרת התייעצויות שוטפות עם רוסיה.

לדברי מלאדנוב, סדר היום שלו ברוסיה כלל שלושה נושאים עיקריים:

  • "כיצד נוכל לעבוד יחד כדי לקיים את הקונצנזוס הבין-לאומי ואיך ניתן לפתור את הסכסוך הפלסטיני-ישראלי – על בסיס פתרון של שתי מדינות" תחת החלטה בינלאומית של האו"ם או הסכמים דו-צדדיים, כך אמר מלאדנוב והוסיף, כי הקונצנזוס הבינלאומי הזה עומד בפני אתגרים, אך "למרות זאת, זו [עדיין] נותרה הדרך הלגיטימית והבת קיימא היחידה כדי לקדם שלום בר-קיימא"
  • "כעת יש הסכם בין עזה לגדה המערבית לקיים בחירות. אני מקווה שבתחילת השנה הבאה יתקיימו בחירות למועצה המחוקקת ואז לנשיאות – זה חשוב מאוד מכיוון כי לפלסטינים לא הייתה שום הזדמנות להצביע מאז שנת 2006. אני מקווה שזה יתמוך בתהליך פיוס ואחדות בין הגדה המערבית לעזה", ציין מלאדנוב את הסיבה השנייה לביקורו ברוסיה.
  • "רוסיה תומכת מאוד בעבודת מועצת הביטחון של האו"ם. זה בהחלט חשוב מכיוון שבאזור כולו יש כל כך הרבה נקודות מתח וסכסוך כרגע, ולא צריך שתהיה עוד אחת על המפה", אמר מלאדנוב.

'רביעיית המזרח התיכון'

השליח המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון הוסיף כי רביעיית המזרח התיכון, הכוללת את רוסיה, האיחוד האירופי, האו"ם וארצות הברית נותרה הדרך היחידה לתיווך לגיטימי בין הישראלים לפלסטינים, ויש לחדש את העבודה שלה.

"אני מתכוון שאני מאמין מאוד כי הרביעיה הזו  עדיין נותרה אבן היסוד למנגנון הלגיטימי לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. לרוע המזל, בארבע השנים האחרונות בגלל עמדתה המשתנה של ארצות הברית לא היו לנו פגישות ברמה של מנהלים", הדגיש מלאדנוב.

עם זאת, הוא הביע תקווה ואמר: "נוכל לחזור למתכונת הרביעייה, מכיוון שזו הדרך היחידה לתווך בדרך לגיטימית בין הצדדים, הישראלים והפלסטינים, ולהחיות את המשא ומתן".

מלאדנוב ציין כי כבר בשנת 2016 הכינה מתכונת הרביעייה רשימת צעדים, שיבוצעו על ידי הפלסטינים והישראלים, כמו גם על ידי הקהילה הבינלאומית, על מנת לסייע בפתרון הסכסוך. למרבה הצער, המציאות היא כזו ש"הכיבוש" נמשך ואין סיכוי "להחיות את התוצאה של שתי המדינות".

"בסופו של דבר ניסינו בעבר – ולדעתי זה יכול להיות די מוצלח אם הרביעייה תפנה למדינות ערב, לליגה הערבית, למדינות המפרץ, למצרים, ירדן, ערב הסעודית בפרט", כך אמר מלאדנוב.

"בסופו של דבר אני חושב כי למדינות ערב יש תפקיד בתהליך הזה", הוא המשיך ואמר.

מלאדנוב ציין גם כי כעת לא מתקיימות פגישות בדרג של בכירים, אך כן מתקיימות בתקופה זו פגישות בדרג של שליחים.

עם זאת, מלאדנוב ציין כי נכון לעכשיו אין כל סיבה לצפות לחידוש השיחות הישירות בין הישראלים והפלסטינים, ונכון יותר להתרכז במאמצים על מה שניתן לעשות בעזה ובמה שניתן לעשות "כדי לתמוך בפלסטינים בתהליך הבחירות הפנימי שלהם".

"אם נוכל למנוע מלחמה ולהחזיר את האחדות בין עזה לגדה המערבית, אלו בוודאי יהיו יסודות תומכים שייסעו לחזור למשא ומתן. [אך] זה לא יספיק מכיוון שיש מכשולים רבים, והרבה אתגרים, במיוחד בצד הישראלי, אבל בהחלט – זה יעזור מאוד", הדגיש מלאדנוב.

'התנחלויות ישראליות'

שליח האו"ם לשלום במזרח התיכון גם הוסיף כי ההכרה של ארצות הברית בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית וכל החלטה אמריקאית אחרת לתמיכה בישראל לא תשנה את העמדה של האו"ם.

"ההתנחלויות הללו נותרות בלתי חוקיות על פי החוק הבינלאומי, ובוודאי שמעמדה של ירושלים הוא כמו התנחלויות וגבולות – חלק ממעטפת הסוגיות של מעמד [פלסטין] הסופי, שהצדדים צריכים לדון בה", כך אמר מלאדנוב והוסיף כי המעטפת הזו אושרה כבר על ידי החלטות של מועצת הביטחון והאסיפה הכללית של האו"ם.

"לכן, מנקודת המבט שלנו חשוב שכולם, כולל החברים האמריקאים שלנו, יחזרו לקונצנזוס הזה – אני חושב שבסופו של דבר אם לא נעשה את המעבר הזה לפתרון סוגיות המעמד הסופי שלב אחר שלב, אנחנו לא נוכל למצוא פתרון בר-קיימא לסכסוך", הדגיש מלאדנוב.

"זהו לא נושא של פתרון מדינה אחת לעומת פתרון של שתי מדינות. זו שאלה של מציאות מדינית אחת של כיבוש תמידי, שתמיד תביא אלימות ומורת רוח ותיצור איומים על ביטחון ישראל ועל עתידם של הפלסטינים", הוא הוסיף.

מלאדנוב הדגיש גם כי הפתרון המבוסס על פרמטרים של מוסכמות בין-לאומיים יביא בסופו של דבר להופעתן של שתי מדינות בנות-קיימא, שיוכלו לשתף פעולה זו עם זו.

"אני חושב שככל שנקדים לחזור למסלול הזה, כך ייטב, מכיוון שהמציאות שיש לנו בשטח כיום מדכאת מאוד את האנשים", ציין מלאדנוב.

"אם תסתכלו על זה מתוך נקודת מבט של פלסטיני ממוצע המתגורר בגדה המערבית, שבמשך 25 השנים האחרונות, חי עם הבטחה של מדינה, שהנשיא והמוסדות שלו עובדים לקראת בניית המדינה, ואתה מסלק את הפוטנציאל הזה, לא יישאר לך הרבה", הוא הוסיף.

"בינתיים גם ראינו התרחבות מתמשכת של ההתנחלויות הישראליות בשטח ואין כל תהליך מדיני המקיים את המטרה של פתרון שתי המדינות, ואם המציאות הזו תימשך, אני חושש שהדמורליזציה תהפוך לכעס בקרב אנשים וזה ייצור סביבה מאוד מסובכת", הזהיר מלאדנוב.

לדברי מתאם האו"ם למזרח התיכון, המצב בעזה כיום גרוע בהרבה מכיוון שהיא נשלטת על ידי חמאס במשך 13-12 השנים האחרונות ונפרדת מההנהגה הפלסטינית הלגיטימית. האזור, לטענתו, חי "תחת סגר קשה מאוד והזדמנויות מאוד מוגבלות להתפתחות, זה יוצר עוני – התסכול שם צומח מהר מאוד".

"זו הסיבה שאנחנו לא צריכים למצוא רק פתרונות הומניטריים או פתרונות ביטחוניים למצב בשטח – אנו צריכים למצוא סיכוי פוליטי", הדגיש מלאדנוב.

'עסקת המאה'

במסגרת המאמצים לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, האו"ם מחויב להחלטות של האסיפה הכללית ומועצת הביטחון, אמר מלאדנוב, כאשר הוא מכוון ליוזמת השלום של ארצות הברית – "עסקת המאה".

"מבחינת האו"ם אנו מחויבים למה שאומץ על ידי מועצת הביטחון והאסיפה הכללית, וזאת על פי הפרמטרים של שני הצדדים, הישראלים והפלסטינים, שעליהם הם הסכימו לאורך זמן רב על מנת לצעוד קדימה", הוא אמר.

"נמשיך לעבוד עם ארצות הברית ועם כולם כדי להחזיר את כולם לשולחן … ואני מקווה שנצליח להתקדם בדיון", הוסיף מלאדנוב.

שליח האו"ם לשלום במזרח התיכון גם טען כי השם "עסקת המאה הוא שאפתני מאוד – זו רק תחילת המאה, כך שיש עוד המון זמן".

"קיימנו עימם [אמריקאים] דיונים טובים, ואמרנו [להם] שאם ההצעה שלהם מבוססת על פתרון שתי מדינות והיא תואמת את החלטות האו"ם כדי לפתור את הסכסוך, וגם עוזרת להחזיר את הצדדים למשא ומתן, אז ההצעה הזו תהיה בונה ותועיל למצב בשטח", ציין מלאדנוב.

"למרבה הצער ראינו במהלך השנים האחרונות שהיחסים בין ההנהגה הפלסטינית לארצות הברית התפרקו לחלוטין", הוסיף מתאם האו"ם למזרח התיכון.

"הם כבר לא מדברים זה עם זה, וזה שלילי – העובדה שארצות הברית גם הפסיקה את המימון של אונר"א ותוכניות אחרות, עצרה גם תוכניות הסיוע בשטח, הן לישראלים והן לפלסטינים, ואין זה מועיל", הוא אמר.

מלאדנוב ציין כי לאחר ביקורו במוסקבה, שם נפגש עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ועם סגנו, סרגיי ורשינין, הוא מתכוון לחזור לבקר בירושלים על מנת להמשיך בעבודתו ליישוב המשבר בשיתוף עם מדינות ערב, האיחוד האירופי וארצות הברית.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה