הסכמי אי לוחמה בין ישראל למדינות ערב – המשמעות והמכשולים

ארצות הברית פנתה לכמה מדינות ערביות כדי לעודד אותן להגיע ל"הסכמי אי-לוחמה" עם ישראל, כך על פי גורמים ישראלים, ערבים ואמריקאים.

'המשמעות'

אחת המטרות העיקריות של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, למזרח התיכון היא קידום הנורמליזציה בקשרים בין ישראל למדינות המפרץ.

"הסכמי אי-לוחמה", בין ישראל למדינות המפרץ, הם צעד ביניים חשוב בהפיכת היחסים החשאיים, הקיימים כיום בין הצדדים, ליחסים דיפלומטיים מלאים וגלויים.

על פי הדיווחים, סגנית היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, ויקטוריה קואטס, נפגשה בשבוע שעבר בוושינגטון עם שגרירי איחוד האמירויות, בחריין, עומאן ומרוקו – לכל אחת מארבעת המדינות יש קשרים חשאיים ושיתופי פעולה עם ישראל, אך אין להם יחסים דיפלומטיים מלאים וגלויים עם ישראל.

קואטס הציגה את היוזמה בפני השגרירים של ארבעת המדינות ואמרה להם כי ממשל טראמפ תומך ביוזמה להשגת "הסכמי אי לוחמה", בין ישראל למדינות המפרץ, תוך שהיא ביקשה לדעת את עמדותיהם.

השגרירים הערבים אמרו שהם יציגו את היוזמה במדינתם וישובו בקרוב עם תשובה.

על פי גורמים ישראלים בקשת הבית הלבן מארבעת השגרירים של מדינות ערב, היא יוזמה שמוביל שר החוץ הישראלי, ישראל כץ.

כץ העלה את הרעיון בפגישה באו"ם, שנערכה בחודש ספטמבר, עם שר החוץ של עומאן, יוסוף בן עלאווי, ועם שר החוץ של איחוד האמירויות, אנואר גרגאש.

השבוע, ביום שני ושלישי, נפגשו בבית הלבן צוות אמריקאי בראשותה של קואטס עם משלחת ישראלית בראשותו של כץ – הדיונים עסקו ב"הסכמי אי-לוחמה".

'המכשולים'

למרות מאמציה של ארצות הברית לדחוף את היזמה, השיחות עדיין נמצאות בשלב ראשוני וישנם כמה מכשולים:

  • העובדה כי בישראל יש ממשלת מעבר ואולי היא צפויה לעמוד לפני מערכות בחירות נוספות.
  • הרצון של מדינות ערב להתקדם בתהליך השלום בין הישראלים ופלסטינים, כתנאי הכרחי על מנת להתקדם עם היזמה, דבר המקשה מאוד על יישום היזמה.

גורם בכיר בממשל טראמפ אמר כי ארצות הברית "בוודאי תקבל בברכה את הרחבת היחסים בין בנות הברית החשובות והשותפים במזרח התיכון", אך לא מסר פרטים נוספים.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה