כמה הרוגים עד כה בהפגנות באיראן ? מחלוקת בין הפרלמנט לשלטונות

אמנסטי אינטרנשיונל העלתה אתמול את מניין ההרוגים מההפגנות באיראן ל-208. מחוקקים אירנים המשיכו ללחוץ על הממשלה בדרישה להקים ועדת חקירה שתאמת את העובדות לאחר דיווחים סותרים על מספר רב של מקרי מוות בהפגנות האחרונות, שפרצו ברחבי המדינה לאחר ההחלט המפתיעה להעלות את מחירי הדלק. 

 שר הפנים עבדולרזה רחמני פזלי הזהיר אתמול את המפלגות הפוליטיות האיראניות שציון מספרי ההרוגים בהפגנות אינן "תחרות פוליטית" ו"שלא יבקשו להשיג רווחים פוליטיים מהנושא ". 

אמנסטי אינטרנשיונל העלתה אתמול את מניין ההרוגים בפעם הרביעית מאז פרצו ההפגנות באמצע החודש שעבר. היא אמרה כי «לפחות 208 הרוגים» כתוצאה מדיכוי ההפגנות באיראן, לאחר שביום שישי הודיעה על שמספר ההרוגים נע בין 143 ל -161 איש.

הארגון שבסיסו בלונדון אמר כי "המספר בפועל של ההרוגים כתוצאה מהדיכוי הוא "ככל הנראה יותר מ -208" הרוגים, והוסיף כי ההערכה התבססה על "מידע אמין" שהושג מצוותים שלהם שבשטח.

הנתונים הסטטיסטיים הגיעו יממה לאחר שמפקד משמרות המהפכה בטהראן, מוחמד רזא יזדי, התייחס ל"אימות מספר המתים "בתגובה לשאלה על האפשרות שאנשים חפים מפשע נורים בידי כוחות הביטחון           "בטעות "בהפגנות.

אתר האינטרנט של קלמה, קרוב למנהיג הרפורמיסטי מירושוסין מוסאווי, ציטט גורמים מדוברים באומרו כי 366 בני אדם נהרגו מירי כוחות הביטחון בהפגנות.

שר הפנים עבדולרזה רחמני פזלי הגן על פעולות המשטרה וכוחות הביטחון ואמר כי "אנשים הגיבו כראוי לאלו שעשו מעשים רעים וגרמו לבעיות".

מוחמד רזא ערף, ראש גוש אמל בפרלמנט והפרלמנט הרפורמיסטים הבולטים בפרלמנט, קרא לגופים האחראיים להודיע ​​על מספר מקרי המוות בשקיפות. "מחאה שלווה היא זכות טבעית של אזרחים בהתאם לחוקה", כך אמר עארף , על פי סוכנות הידיעות הרשמית IRNA.  סגן העיר טהראן, מחמוד סדגחי, הזהיר את "הרשויות המודאגות" כי חברי הפרלמנט "ייאלצו לפרסם בעצמם נתונים סטטיסטיים אמינים, אלא אם כן יפורסמו נתונים סטטיסטיים מדויקים על מספר ההרוגים, הפצועים והעצורים".

 אתמול חשפה אחת מחברי הקבוצה "אמל" הרפורמיסטית, ברוואנה סלהשורי, את מותם של "בני נוער" בהפגנות, וחידש את הקריאות הקודמות לחבריי "הוועדה לחקר העובדות", והצביע על "חוסר עקביות" ו"רשלנות "בסטטיסטיקה של מניין ההרוגים באזורים שונים באיראן. היא אמרה כי חברי הפרלמנט "שקלו הקמת מנגנון עצמאי לקביעת מספר ההרוגים עוד מאז הימים הראשונים של ההפגנות כדי לדעת נכוחה את עובדות הדברים."

שעות לאחר ההתראות של שר הפנים, ציטטה סוכנות הידיעות הרשמית IRNA את מנכ"ל מחלקת הטרור במשרד הביון האיראני באומרו כי עצרה "כמה תאי טרור שתכננו ומילאו תפקיד משפיע בהרס ובהתקפה על מרכזים רגישים."

הניו יורק טיימס ציטט עדויות של שישה עדים בעיר מעשור, שהיו עדים להפגנות עקובות מדם.

ממחוז אל-אחוואז, על פי דברי אמנסטי אינטרנשיונל, דווח על 40 הרוגים נוספים בנמל מעשור ובעיירה ג'ראחי.
עדי ראייה שדיברו עם העיתון דיווחו כי משמרות המהפכה השתמשו במקלעי דושקה, טנקים ונגמ"שים בכדי לפזר מפגינים בסמוך למתקן הפטרוכימיה הגדול במדינה.

משרד החוץ האפגני ביקש לברר אצל הרשויות האיראניות גורל אזרחיהם לאחר ההודעה על הריגתם של תשעה אפגנים בהפגנות. תשעה מהגרים אפגנים נהרגו בהפגנות איראן, כך אמר דובר משרד החוץ, גרן חווה, לעיתון אפגני, והוסיף כי משפחתם של שלושה מההרוגים התייצבה במשרד החוץ האפגני ודרשה להחזיר את הגופות.

אמצעי תקשורת עצמאיים טוענים כי מספר ההרוגים בהפגנות באיראן מגיע כבר קרוב מאוד ל-1000 איש וכי מפגינים רבים נעלמו וככל הנראה נקברו בקברים לא מסומנים שתמונות חלק מהם כבר מופיעות ברשתות החברתיות ברחבי איראן.

 

כתיבת תגובה