גורמי מודיעין עיראקיים חושפים פרטים על דרכו של אל-בגדאדי אל מותו

שלבי לכידתו ומותו של אל בגגאדי

האתר הותקף על ידי מסוקים אמריקאים בכפר פרישה, בו נהרגו תשעה בני אדם, בהם אבו בכר אל-בגדאדי.
צוותי המודיעין העיראקיים, ניהלו מרדף הארוך אחר מנהיג המדינה האסלאמית אבו בכר אל-בגדאדי, והפריצת דרך קרתה בפברואר 2018, לאחר שעוזרת צמודה לאל-בגדאדי מסרה להם מידע, כיצד חמק מלכידתו במשך שנים רבות, אמרו שני גורמים ביטחוניים עיראקיים לרויטרס.

איסמעיל אל-איתאווי אמר לפקידים לאחר שנעצר על ידי השלטונות הטורקיים ,והועבר לעיראקים, כי בגדאדי קיים לפעמים שיחות אסטרטגיות עם מפקדים בתוך מיניבוסים עמוסים בירקות כדי להימנע מגילוי.

Related image

"אל-איתאווי סיפק מידע רב ערך שעזר לצוות של מספר סוכנויות ביטחון בעיראק, להשלים את החלקים החסרים בפאזל, על תנועת בגדאדי, ואת המקומות בהם הסתתר", אמר גורם ביטחוני עיראקי.

"אל-איתאווי מסר לנו פרטים על חמישה גברים, כולל אותם, שנפגשו עם בגדאדי בתוך סוריה, והמיקומים השונים שבהם השתמשו", אמר לרויטרס.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר ביום ראשון, כי בגדאדי מת כמו כלב "בוכה וצורח", בהתקפה של כוחות מיוחדים של ארה"ב באידליב בצפון מערב סוריה.

Image result for ‫أبو بكر البغدادي‬‎

בנאום הטלוויזיוני בבית הלבן אמר טראמפ, כי בגדדי ושלושה מילדיו נהרגו, בפשיטה על ידי פיצוץ אפוד נפץ לאחר שנמלטו למנהרה ללא מוצא.

הדרך לנפילתו של בגדאדי הייתה מלאה בתסכולים, מצד שירותי הביון המערביים והערבים, אשר אספו ראיות מרובות למקום הימצאו של אדם, שהטיל את מרותו על חלקים גדולים של סוריה ועיראק, והורה לאנשיו לבצע הוצאות להורג והסתערות המונית.

הוא אחראי גם להתקפות מחרידות ברחבי חמש יבשות, בשם הגרסה הרדיקלית שלו לאיסלאם.

נקודת מפנה

טרנספורמציה של מיליטנטים כמו אל איתאווי, הייתה מכריעה לשירותי המודיעין שניסו לעקוב אחר אל-בגדאדי.

אל איתאווי,שיש לו דוקטורט במדעי האסלאם, נחשב על ידי גורמי המודיעין העיראקיים כאחד מחמשת העוזרים המובילים של המנהיג. על פי גורמי הביטחון העיראקיים, אל-איתאווי הצטרף לאל-קאעידה בשנת 2006 ונעצר על ידי כוחות ארה"ב בשנת 2008 ונכלא למשך ארבע שנים.

בגדדי שיבץ לימים את אל-איתאווי בתפקידי מפתח כמו מתן הוראה דתית, ובחירת מנהיגי המדינה האסלאמית. לאחר שהקבוצה קרסה ברובה בשנת 2017, אל-איתאווי נמלט לסוריה עם אשתו הסורית.

Image result for ‫أبو بكر البغدادي‬‎

נקודת מפנה נוספת התרחשה מוקדם יותר השנה, במהלך פעולה משותפת בה עצרו כוחות המודיעין של ארה"ב, טורקיה ועיראק בכירי מנהיגי דאעש, בהם ארבעה עיראקים וסורים, כך אמרו גורמי הביטחון העיראקיים.

"הם נתנו לנו את כל המקומות שבהם הם נפגשים עם אל-בגדאדי בתוך סוריה, והחלטנו לתאם עם ה- CIA לפריסת משאבים נוספים באזורים אלה", אמר גורם עיראקי, שיש לו קשר הדוק עם שירותי ביטחון רבים.

"באמצע 2019 הצלחנו לזהות את אידליב כמקום בו בגדדי עובר מכפר לכפר עם משפחתו ושלושה עוזרים קרובים," אמר.

הוא אמר כי מלשינים בסוריה הבחינו אז באיש עיראקי חובש כיסוי ראש ססגוני בשוק באידליב, וזיהה אותו מצילום. האיש היה אל-איתאווי ואחריו הגיעו מלשינים לקרבת הבית בו התגורר אל-בגדאדי.

"העברנו את הפרטים ל- CIA, שהשתמשה בלוויין וכלי רכב אוויריים בלתי מאוישים , כדי לפקח על האתר בחמשת החודשים האחרונים", אמר הבכיר.

לפני יומיים עזב בגדדי את האתר לראשונה עם משפחתו, כשהוא נוסע במיניבוס לכפר סמוך.

אלה "היו הרגעים האחרונים שלו בחיים", אמר הבכיר.

Image result for ‫أبو بكر البغدادي‬‎

אויבים מקומיים

בגדדי היה במנוסה מאויבים מקומיים בסוריה. HTS, שהיו ידועים בעבר בשם ג'בהת אל-נוסרה ששולטים באידליב, וערכו חיפוש משלהם אחר אל-בגדאדי לאחר שקיבלו מידע על נוכחותו באזור, כך אמר מנהיג של קבוצה מיליטנטית באידליב.

ג'בהת אל-נוסרה והמדינה האסלאמית היו יריבים ונלחמו בקרבות עקובים מדם זה בזה במלחמת סוריה.

ג'בהת אל-נוסרה, שנוסדה על ידי אבו מוחמד אל-ג'ולאני,הוא היה בתחילה שותף הרשמי של אל-קאעידה בסוריה עד שהתנתק מהארגון העולמי ב -2016.

לדברי אחד ממנהיג אידליב,אירגון אל-תחריר א-שאם עצר לאחרונה עוזר נוסף של אלבגדאדי, המכונה אבו סולימאן אל-ח'אלידי, אחד משלושה גברים שנראו יושבים ליד בגדדי בהודעת הווידיאו האחרונה שלו.

המנהיג אמר כי לכידתו של חאלידי הייתה "המפתח" בחיפוש אחר בגדדי.

דבריו העלו את האפשרות כי אירגון HTS, שלדעת המקומיים, מקושרים עם כוחות טורקיים בצפון מערב סוריה, העבירה את מה שהיא יודעת לסוכנויות מודיעין אחרות.

בגדאדי אולי הסיק, כי הסתתרות באידליב הייתה התקווה הטובה ביותר שלו ,לאחר חיסול דאעש בעיראק ובסוריה. ואז חל רפיון ביטחוני במחסומים המנוהלים על ידי קבוצות חמושים, אשר לעתים רחוקות מבצעים חיפוש בכלי רכב ,המגדיל את סיכויי ההישרדות שלו.

מקור

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

الموقع الذي استهدفته المورحيات الأميركية بقرية باريشا، حيث قتل 9 أشخاص من بينهم أبو بكر البغدادي.

 

כתיבת תגובה