ההפגנות באיראן מתרחבות והמפגינים שורפים את דמותו של חמינאי

כ-50 אזרחים נהרגו וכמה מאות אחרים נפצעו בהפגנות ביום שבת באיראן, יממה לאחר החלטת המפתיעה של הממשלה להעלות את מחירי הדלק בצורה דרסטית במדינה תחת משקל הסנקציות האמריקניות.
לפחות מפגין אחד נהרג בעיר סירג'ן, שם כוחות הביטחון סיכלו את ניסיונותיהם של אנשים מסוימים להגיע למכלי הדלק כדי להצית אותם, כך נמסר מסוכנות "אסנה".

ההפגנות פרצו ביום שישי, שעות לאחר ההכרזה על עלייה של 50 אחוז במחירי הדלק עבור 60 ליטר הבנזין הראשונים שנרכשו כל חודש ו -300 אחוז לכל ליטר נוסף בכל חודש.
"לרוע המזל, אדם אחד נהרג", צוטט באומרו מושל העיר סירג'אן מוחמד מחמודאדי והוסיף כי לא היה ברור אם הוא "נורה או לא" במהלך הפגנות יום שישי.
עדי ראייה וסרטונים במדיה החברתית דיווחו ביום שבת כי ההפגנות הפופולריות נמשכו במספר ערים איראניות כמו טהראן, סננדאג ', בהבהאן, טבריז, כרמסאר, קראג', ניסאבור, קרמנשה, אילאם, איספהאן, שירז, אורומייה, יזד, סרבל-זהב, גרוזן, בושאר, רודון.
על פי הדיווחים, נחסמה העיר אחוואז, דרומית-מערבית לאיראן, שהייתה עד היום (שישי) להפגנות נרחבות על עליית מחירי הדלק במדינה.
עדי ראייה דיברו בשבת בבוקר על שריפת הבנק הלאומי בעיר בהבהאן, דרום-מערבית לטהראן,
המדיה החברתית ציטטה תמונות וסרטונים של מפגינים שחוסמים את הרחוב הראשי בטהראן, והמפגינים הזועמים סגרו את הרחוב, "איתאללה קשאני", בבירת איראן.

בנוסף לסיריאן, היו הפגנות "ספורדיות" נגד הצעדים בכמה ערים, בהן עבדאן, אחוואז, בנדר עבאס, בירג'נד, גסראן, חוראמשחר, מששר ושירז, על פי סוכנות הידיעות הרשמית IRNA.

מוקדי ההפגנות באיראן:

באילאם הציתו המפגינים את בניין העירייה ואת הבנק המקומי. המפגינים הציתו גם תחנת דלק.
כמה "פורעים" הציתו בנק באחווז, ואילו "חמושים לא מזוהים פתחו באש על מספר אנשים ופצעו חלק מהם, כך דווח באתר הטלוויזיה הממלכתית.

המפגינים הציתו את דמותו של המנהיג העליון עלי חמינאי בעיר.

כלכלת איראן ספגה מכה כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע על נסיגת ארצו במהלך חד צדדי. מעסקת הגרעין של טהראן ב -2015 עם מעצמות גדולות בהחלטה שלאחריה הוטלו מחדש הסנקציות הכלכליות הקשות בארה"ב על הרפובליקה האסלאמית.

הריאל צנח בחדות מול הדולר והאינפלציה באיראן היא יותר מ -40 אחוז, בעוד שהקרן הבינלאומית המוניטרית צופה כי המשק יתכווץ השנה ב -9 אחוזים ויסבול ממיתון בשנת 2020.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בשבת כי 75 אחוז מהאיראנים חיים כיום "בלחץ".

רוחאני ניסה להעלות את מחירי הדלק בדצמבר האחרון, אולם מועצת שורא חסמה את המהלך יום לאחר הפגנות שזעזעו את איראן במשך ימים ארוכים.

יו"ר מועצת השורא דאז ראה את המהלך לא פופולרי ו"לא האינטרס של המדינה ".

ההחלטה להעלות ולווסת את מחירי הדלק מגיעה בזמן רגיש כאשר איראן מתכוננת לבחירות לחקיקה בפברואר.

חברי מועצת השורא הביעו את חרדתם, ופרלמנט ברוואנה סלהשורי אמר בציוץ כי המועצה "איבדה את סמכותה".

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

תמונה

 

כתיבת תגובה