כורדיסטאן הטורקית ('באקור')

האוכלוסייה הכורדית הגדולה בעולם חיה בכורדיסטאן הטורקית ('באקור'=צפון). מדובר על בין 10 ל-15 מיליון נפשות (טורקיה מונה כ-73 מיליון תושבים) כאשר לצידם או בנוסף אליהם ישנה קבוצה אתנית נוספת של כמה מאות אלפים עד 3 מיליון נפשות הקרויה' זאזא' ומחוברת אליהם רבות (לעתים מכונים 'כורדים בני זאזא'. בדומה ליזידים הם בעלי זהות נפרדת אך רואים עצמם קשורים לכורדים).

הכורדים בטורקיה אינם מקשה אחת מבחינה תרבותית ופוליטית. חלק מהכורדים הם מוסלמים דתיים ואוחזים בתפיסות שמרניות. אחוז הכורדים שמצביע למפלגתו של ארדואן (AKP) הוא גדול (אך לא רוב). כורדים אחרים הם חילוניים יותר אולם מגדירים את עצמם טורקיים מבחינת הלאום ותומכים במפלגה הכמאליסטית (CHP). הקבוצה שבימינו היא כנראה הגדולה ביותר אם כי לא מהווה רוב מוחלט היא אותם הכורדים החילוניים, הסוציאליסטים (ביניהם גם קומוניסטים, מרקסיסטים, אנרכיסטים ויותר מהכל אג'אלניסטים), אשר מצביעים ל-' מפלגת העמים הדמוקרטית' (HDP).

מה יחסם של כל אלה למערכה האחרונה? בתמצות: ה-HDP היא המפלגה היחידה המיוצגת בפרלמנט הטורקי ומתנגדת לפלישה הטורקית לסוריה. מפלגת ה-HDP התנגדה לכל אחד משלושת המבצעים שצבא טורקיה ערך מאז 2016 בסוריה. מאז שהחלו מבצעים אלה (וההתנגדות הציבורית אליהם מצד ה-HDP) נעצרו מאות ואולי אלפי פעילים מהמפלגה שגם קוראת בפומבי לשחרור עבדוללה אג'לאן ורואה בו כמנהיג.

נציין כי 4 מבין האיגודים המקצועיים הגדולים ביותר בטורקיה התארגנו בחזית אחת המתנגדת לפלישה הטורקית לסוריה – צעד אמיץ לארגונים שרוב חבריהם טורקים מבחינה אתנית.

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

כתיבת תגובה