התקרבות צרפת לסין מרמזת על תהליך "התנתקות" של האיחוד האירופי מארה"ב

כשנשיא צרפת, עמנואל מקרון, מעוניין לשים את אירופה במרכז המשחק הגלובלי, המתמקד כעת בשלב מציאת הפתרונות לשינויי אקלים, מלחמות סחר עולמיות וגם במציאת פתרונות לכוונותיה הגרעיניות של איראן, הוא כבר לא עושה זאת בשיתוף עם ארצות הברית, הוא עושה זאת בשיתוף עם סין.

ביקורו של מקרון בסין השבוע, באופן בולט, מרמז כי ארצות הברית מנהלת מדיניות שבה היא לוקחת "סיכון מחושב" ומציבה את עצמה בשולי המשחק הגלובלי.

באופן סימבולי: בזמן שטראמפ מאיים לאחרונה בתעריפים כבדים על יינות צרפתיים, נשיא סין, שי ג'ינפינג, התנסה בטעמם של היינות הצרפתיים.

מקרון היה נמרץ להציג את עצמו כשליח שבא לבקר בסין בשם כל האיחוד האירופי, וכן דאג להעביר את המסר כי מדינות האיחוד האירופי ויתרו ברובן על ארצות הברית בגלל המדיניות בה נוקט נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מדיניות שאינה מסתירה את זלזולה למערכת גלובלית המתנהלת באופן "רב-קוטבי".

בהקשר זה, צרפת וסין פרסמו במשותף ביום רביעי את "קריאת  בייג'ינג", המבקשת להגביר את שיתוף הפעולה העולמי, כדי להיאבק בשינויי אקלים ולספק הגנה טובה יותר על המגוון הביולוגי. כמו כן, שתי המדינות גם הביעו צער על נסיגתה של ארצות הברית מהסכם האקלים.

"בחירה מבודדת של מדינה אחת לא יכולה לשנות את המהלך של העולם. זה רק מוביל [אותה] לשוליים", כך אמר מקרון.

בזמן שנשיא סין לגם את טעם היינות הצרפתיים ואכל בשר בקר ביריד יבוא בשנחאי, מקרון מבחינתו פעל כדי לקדם פתיחות רחבה יותר עם השוק הסיני עבור מוצרים, המיוצרים במדינות הגוש האירופי.

"אני חושב שהוא [נשיא סין] גילה את יין לנדוק. הוא לא היה בקיא בזה, והוא אהב את זה. הוא טעם גם[יינות] בורגונדי ויין בורדו קלאסי", כך אמר מקרון לעיתונאים.

נשיא סין אמר כי הוא ומקרון שולחים "איתות חזק לעולם על קיום יציבות עולמית רב-קוטבית וסחר חופשי, כמו גם פעולה משותפת ליצירת כלכלות פתוחות".

קצת 'על ציר הזמן'

  • כבר מאז שטראמפ הכריז רשמית, בחודש נובמבר 2016, על חוסר הנכונות שלו לתמוך באמנת האקלים של הסכם פריז, שנחתם בשנת 2015, צרפת החלה לנהל שיחות דו צדדיות עם סין בנושא התמודדות משותפת עם בעיית האקלים.
  • במהלך ביקורו הראשון של מקרון בסין, בחודש ינואר 2018, הוא הבטיח לחזור מדי שנה לבקר בסין, וזאת כדי לבסס מאמץ לקידום "אמון הדדי" בין שתי המדינות.
  • לאחר מכן, בחודש מרץ, ביקר נשיא סין בצרפת וחתם על הסכם לרכישת 300 מטוסים של יצרנית המטוסים האירופית "איירבוס".
  • השבוע בביקורו של מקרון בסין הוא ביקש להשיג סדר יום שאפתני יותר, הכולל קביעת עמדה משותפת לרפורמה בארגון הסחר העולמי, מאבק עולמי משותף בבעיית שינויי אקלים והצלת ההסכם הגרעין עם איראן.

הסכם הגרעין עם איראן

מקרון טען כי המתחים האחרונים במפרץ הם תוצאה של "השפעה שלילית בגלל חוסר מתן כבוד להסכם רב-צדדי".

"הטעות האמריקאית הייתה לנטוש [את הסכם] באופן חד צדדי", כך אמר מקרון.

"רב-קוטביות יציבה יעילה יותר מאשר חד-קוטביות צווחנית", הוסיף מקרון ושיבח את תמיכתה של סין להפחתת המתחים, זאת כאשר מדינות אירופה מנסות להציל את הסכם הגרעין עם איראן.

"יחד, סין וצרפת עם האירופאים והרוסים, אנו משוכנעים שעלינו להגדיל את המאמצים המשותפים ולהשיב את איראן בחזרה לתאימות", כך אמר מקרון.

קשרי הסחר

בתחום הסחר, לעיתים קרובות האיחוד האירופי הצטרף לביקורת של ארצות הברית נגד המדיניות השמרנית והשיטות המגבילות האחרות בהן נוקטת סין.

אך למרות זאת, העובדה שטראמפ מנהל מלחמות סחר נגד סין, מדינות אירופה, רוסיה ועוד מדינות אחרות במקביל, תוך עקיפת הכללים והנורמות, שקבע ארגון הסחר העולמי (WTO), מביאה לכך כי מדינות האיחוד האירופי לא משתפות פעולה עם המדיניות שבה נוקט טראמפ כלפי סין, והן סבורות כי מלחמת הסחר של ארצות הברית נגד סין אינה התנהלות מתאימה.

"עלינו לקבל כללי סחר שיתופיים ויציבים ברמה הבינלאומית", כך אמר מקרון כאשר הוא התייחס לתכנית רפורמה בארגון הסחר העולמי.

טראמפ מצידו טוען כי ארגון הסחר העולמי, שעליו מוטלת האחריות לפתור סכסוכי סחר עולמיים הוא חלש ולא יעיל, וזאת בשל העובדה שסין מפעילה את השפעתה והכללים שלה על הארגון.

מקרון הדגיש כי זו היא אחריות משותפת של האיחוד האירופי וסין להציע הצעות לרפורמה בארגון הסחר העולמי, ואף טען כי זו זו תהיה "שגיאה מהותית" לחכות ל"מי שמטיל ספק במערכת רב-קוטבית".

'סוף מעשה במחשבה תחילה'

אסוואר פרסד, פרופסור בכיר למדיניות סחר, המכהן כעמית בכיר ויושב ראש המכון למאה החדשה בכלכלה הבין-לאומית. כמו כן הוא גם מכהן כעמית מחקר בכיר במשרד הלאומי למחקר כלכלי, אמר:

"ההסתייגות של ממשל טראמפ מרב-קוטביות, דחיית הסכמים בין-לאומיים רבים ועוינות כלפי בני ברית, כל אלה שוחקים את כוח ההשפעה הכלכלי והגיאופוליטי של ארצות הברית".

"ארצות הברית נתפסת כיום על ידי מדינות אחרות כשותפה לא אמינה או לא ראויה לאמון, ועל ידי פגיעה בעסקאות סחר ארצות הברית משאירה את המדינות האחרות לתמרן סביבה – הן עושות זאת כדי לקדם את האינטרסים המשותפים שלהן", הוא הוסיף.

עם זאת, ישנם משקיפים הטוענים שארצות הברית מנהלת במודע מדיניות של "התנתקות" מהכלכלה העולמית, כלומר מעבר לייצור עצמאי ובלתי תלוי במדינות זרות. כמו כן ארצות הברית גם הערכות להיאבק בתוך אוכלוסייה וכלכלה, המתפתחת בקצב מהיר במדינות המזרח, מה שלמעשה אומר שליטה על עלות שווי מוצרים אמריקאיים ויכולת שלהם להתחרות במחירי השוק העולמיים.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה