פלג של הכורדים בסוריה במהלך פוליטי מעניין מול משטר אסד

'המועצה הסורית הדמוקרטית' (SDC) שהיא הגוף הפוליטי הגבוה והגוף המחוקק של 'המנהל הדמוקרטי בצפון ומזרח סוריה' (רוג'בה), פרסמה היום הצהרה לפיה היא מוכנה לצרף אליה ארגוני אופוזיציה סורים נוספים ולנהל מו"מ עם משטר אסד בחסות מדינות ערב או בינלאומית רחבה יותר. בהצהרה, מציגה עצמה 'המועצה הסורית הדמוקרטית' בתור הקואליציה הרחבה ביותר בסוריה המהווה אופוזיציה לאסד.

הצגה זו אינה מובנת מאליה מאחר שהפרויקט הפוליטי הכורדי לא נתפס כארגון אופוזיציה, ולמעשה באופן רשמי מתחילת מלחמת האזרחים עד היום לא הצטרף לארגוני האופוזיציה "הקלאסיים" נגד אסד ודגל ב"דרך שלישית" – התנגדות למשטר הנוכחי אך גם למלחמת האזרחים, תוך דגש עיקרי על שינוי הפוליטיקה מן היסוד במקום הפלת העומד בראשה ואבטחת הפרויקט הזה באמצעות כוח צבאי, אך כזה שמטרתו היא בעיקר הגנה עצמית. כוח צבאי זה הוא כיום 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF), דרכו שולטת המועצה (והמנהל האוטונומי) בכשליש משטחה של סוריה, וכ-2 מיליון נפש, גם אחרי הפלישה הטורקית.

ה-SDC כבר הציע הצעות דומות לזו בעבר והיא זוכה לגיבוי הליגה הערבית ומרבית המדינות הערביות. המטרות אותן מקווה ה-SDC להשיג באמצעות ההצהרה:

1. מחויבות למדינה הסורית – הבסיס לטענות אסד וגם שוללים אחרים של המנהל האוטונומי ברוג'בה הוא שהפרויקט הפוליטי של הכורדים מנסה לפלג ולפרק את סוריה. בהצהרה שהם מוכנים למו"מ עם אסד ככוח מרכזי בסוריה הם בעצם מביעים את המחויבות שלהם לשלמות הטריטוריאלית והפוליטית של סוריה.

2. מנוף במו"מ האזרחי עם אסד. כמו שאתם קוראים פה כבר זמן מה, אסד והמנהל האוטונומי מנהלים משא ומתן בכל מקרה, אך מו"מ זה הוא תוצאה של ההסכם הצבאי לפיו צבא אסד נכנס להגן על הגבול גם בצפון מזרח סוריה, בתגובה למתקפה הטורקית. ההסכם הצבאי מוביל לשאלה האזרחית – באיזה אופן ישולב חבל הארץ של צפון ומזרח סוריה במובן הפוליטי והאזרחי במדינה הסורית.

בתוך מו"מ זה לכורדים אין הרבה כוח. על השליטה הצבאית הם וויתרו מראש על מנת להגן על אזרחיהם מהפלישה הטורקית.

מסגור המו"מ הפוליטי בין האסד למנהל הדמוקרטי כחלק ממו"מ רחב יותר, על עתידה של סוריה ולא רק על עתיד חבל הארץ שלהם, והחסות הבינ"ל (או ערבית*) נותנת לו גם לגיטימציה וגם הגנה. אלה מהווים במה טובה יותר לכורדים לשטוח את טענותיהם.

3. בראש ובראשונה, הצהרה זו באה בתגובה לשיחות על החוקה הסורית החדשה, שמתנהלות בג'נבה בחסות בינ"ל ולמעשה ללא נציגות המנהל הדמוקרטי, שלא הוזמן אליהן, כמו לכל מאמצי ה"פיוס" בין אסד לחלק מהמורדים שנערכו עד כה (חלוקת העוגה בין אסד לטורקיה ובני בריתה). עובדה זו מאיימת להשאיר את הפרויקט הפוליטי הכורדי מאחור ולמעשה לשמר את המבנה הפוליטי הנוכחי של סוריה.

כך מנסה המנהל הדמוקרטי של צפון ומזרח סוריה להסיט את במת המו"מ לכיוונו, ולתת יותר סיכוי לעצמו ולעתיד סוריה.

* הפניה לחסות ערבית, לצד הפניה המסורתית יותר לחסות בינ"ל, חשובה במיוחד שכן עד כה הליגה הערבית לא קיבלה כלל מקום בדיון על גורלה של סוריה ורק לאחרונה הסכימה הליגה הערבית להחזיר את סוריה לשורותיה ולאסד יש אינטרס גדול לרצות את המדינות הערביות.

נוסח ההצהרה (אנגלית)

קרדיט: אוריאל לוי –דבר  וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל  ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה