היסטוריה מעוותת: מצרים חוגגת 46 שנה לניצחונם בקרבות אוויר על ישראל

מצרים חגגה אתמול מלאת 46 שנה ל-"קרב אלמנצורה". קרב זה נקבע בתודעה המצרית כקרב בו הכריע חיל האוויר המצרי את חיל האוויר הישראלי בקרבות אוויר, תחום שעד אז היה בשליטה בלעדית של הטייסים הישראלים.

תמונה

הוויקיפדיה מתאר את הקרב כדלקמן:

קרב אל-מנצורה (בערביתمعركة المنصورة الجوية) הוא כינויו המצרי של אחד הקרבות הגדולים בין חיל האוויר הישראלי לחיל האוויר המצרי במלחמת יום הכיפורים. הקרב התרחש ב-14 באוקטובר 1973, שהוא היום התשיעי למלחמה. מטרת חיל האוויר הישראלי הייתה תקיפת שדות תעופה חשובים בעומק מצרים, אך לנוכח שיגור מטוסי ירוט מצריים נאלצו המטוסים הישראלים לנהל קרבות אוויר ולא ביצעו את משימתם.

תמונה

מהלך הקרב:

בצהרי 14 באוקטובר המריאו 48 מטוסי הפנטום משלוש טייסות וטסו בגובה נמוך מעל לים התיכון בדממת אלחוט, במבנים של שישיות.

בשעה 15:15 נתגלו המטוסים על ידי המצרים ונשלחה התרעה בדבר 20 מטוסים שטסים לכיוון הדלתא. מפקד חיל האוויר המצריחוסני מוברק, הורה למפקד הכנף אל רחמן להזניק 16 מטוסי ירוט מדגם מיג 21. מובארק האמין כי המטוסים מהווים פתיון לירוט (בדומה לתרגילי הסחה במלחמת ההתשה) והורה שלא ליצור מגע עם המטוסים הישראליים אלא אם יגיעו אל מעל לבסיס אל-מנצורה ורק אז לנסות לירט אותם.

בשעה 15:30 עודכן פיקוד חיל האוויר המצרי כי למעשה נעים לכוון הדלתא המצרית כ-60 מטוסים בשלושה נתיבי התקדמות שונים. מטוסי המיג 21 שהיו כבר באוויר קיבלו פקודה לתקוף את המטוסים הישראלים בשלושת כווני הטיסה. במקביל הוזנקו 16 מטוסי מיג 21 נוספים משדה התעופה מנצורה ושמונה מיג 21 נוספים מבסיס טנטא.

טייסי הפנטום שהגיעו למטרות לאחר כ-38 דקות טיסה גילו כי מולם מטוסי מיג 21 במוד ירוט אשר נועלים עליהם. המטוסים הישראליים שהיו חמושים בתצורת תקיפה לא היו ערוכים לקרב אוויר נאלצו לשחרר את מטען הפצצות והדלק, לנהל קרב אוויר בלתי מתוכנן ולשוב על עקבותיהם מבלי לבצע את משימת התקיפה.[3]

בשעה 15:38 התריעה יחידת המכ"ם האווירי המצרית על 16 מטוסים ישראלים נוספים שמתקרבים בגובה נמוך מאוד כגל תקיפה שני. בתגובה הזניקו המצרים מטוסי ירוט נוספים משדה התעופה אבו חמד. בשלב זה התפתחו קרבות אוויר סוערים והמוניים בהשתתפות עשרות מטוסים מכל צד. חלק ממטוסי המיג הספיקו לנחות לתדלק ולחזור לקרב. חלק קטן ממטוסי חיל האוויר הישראלי הצליח להטיל פצצות על היעדים אולם מרבית המטוסים נאלצו לנהל קרבות אוויר ותמרונים מבלי לבצע את המשימה. הנזק לשדות התעופה לא היה משמעותי אך בהפצצות הושמדו שני מטוסי מיג 21 על הקרקע.

בסך הכל הופלו בכל גלי התקיפה חמישה מיגים מצריים, אחד מהם בספק והופלו שני מטוסי F-4 פנטום ישראליים. אחד הופל (על ידי מיג מצרי או על ידי אש נ"מ) ושני אנשי צוותו נפלו בשבי ומטוס נוסף הופל בטעות על ידי מטוס נשר ישראלי מטייסת עוף החול ושני אנשי צוותו צנחו לים וחולצו בשלום על ידי מסוק יסעור שניהל קרב עם כלי שיט מצרי שניסה לשבות את הטייסים.

הקרב כולו נמשך כ-53 דקות, השתתפו בו 160 מטוסי קרב משני הצדדים, רובם (כמאה) של חיל האוויר הישראלי.

המצרים דבקים בגרסתם כי הם הצליחו להפיל בקרבות אוויר כ-18 מטוסי קרב ישראלים בעוד להם הופלו רק 7 מטוסים .

מציאות לחוד ודמיון לחוד.

תמונה

 

כתיבת תגובה