ארה"ב ואיראן הסכימו עם רוב סעיפי תכנית השלום הצרפתית

ארה"ב ואיראן הסכימו באופן נרחב עם  רוב סעיפי תכנית השלום הצרפתית.

רוחאני רוצה שינויים בניסוח כך שארצו תוכל לחדש את מכירות הנפט באופן מיידי.

איראן ושכנותיה יוכלו לאבטח את המפרץ הפרסי, כולל מיצר הורמוז.

מדינות אחרות, החברות ב-OPEC, יצטרכו לקצץ עוד יותר את תפוקת הנפט שלהם על מנת לפנות מקום לאיראן ולפצות אותה על ההפסדים שנגרמו לה כתוצאה  מהסנקציות הנרחבות שהושתו עליה.

מחירי הנפט ככל הנראה יקרסו וטראמפ יקבל מחירי דלק נמוכים וגם עסקת גרעין חדשה שתיכנס לתוקף לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית בשנת 2020.


נשיא איראן חסן רוחאני והנשיא טראמפ הסכימו למסמך בן ארבע נקודות שהוצע על ידי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בניו יורק, בו נאמר: "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני ותעמוד במלוא התחייבויותיה ומגבלותיה הגרעיניות ותקבל משא ומתן על מסגרת ארוכת טווח לפעילותה הגרעינית. היא גם תימנע מכל תוקפנות ותבקש שלום אמתי וכבוד באזור באמצעות משא ומתן. בתמורה ארצות הברית תסיר את הסנקציות על איראן".

רוחאני אמר במהלך ישיבת הממשלה שהועברה בשידור חי כי התכנית הצרפתית לסיים את המשבר בין איראן לארצות הברית "מקובלת באופן נרחב" על איראן. רוחאני אמר כי יש לשנות כמה ניסוחים וזה "מייד" יאפשר לאיראן להמשיך במכירת נפט.

המתווה

בנאומו באו"ם הזמין רוחאני את מדינות האזור להצטרף למה שהוא שכינה "קואליציית הביטחון של תקווה" – איראן תוכל לסייע באבטחת אזור המפרץ הפרסי ולהבטיח את זרימת הנפט דרך מיצר הורמוז.
בנפרד, קולונל פרדריק קולמן, מפקד בחיל האוויר והחלל אמר: "למען האמת, כפי שבמלחמה נגד דאע"ש הרוחות נרגעו וכפי שאנו ממשיכים לעבוד באמצעות תהליך שלום פוטנציאלי באפגניסטן והאזור נרגע ואף ייתכן שהאזור הפך יציב יותר מכפי שהיה מזה עשרות שנים", הוא אמר והדגיש: "חוץ מאיראן".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

2 thoughts on “ארה"ב ואיראן הסכימו עם רוב סעיפי תכנית השלום הצרפתית

כתיבת תגובה