האם ההגנ"א של ישראל תעמוד במתקפת נחילי כטב"מים או מטח טילים מאיראן?

בעקבות תקיפת המל"טים לכאורה של איראן כנגד סעודיה והודעה על כך שאיראן תומכת בחות'ים בתימן, אישים בולטים במערכת הביטחון בישראל הולכים ומשתכנעים ש:

*- "עימות צבאי ישיר עם טהראן לא רק סביר,אלא בלתי נמנע"

*- "תקיפה איראנית היא רק עניין של זמן, היא יכולה לבוא באמצעות טילי קרקע קרקע, טילי שיוט, או מל"טים ארוכי טווח" .

כך אמר ראש חטיבת המחקר באמ"ן תא"ל דרור שלום בראיון לעיתון ישראל היום.

מה בדיוק המצב הנוכחי של ההגנה האווירית והטילים בצה"ל והאם הם יוכלו להדוף את המתקפה הבאה מאיראן או מאחד מגרורותיה האזוריים?

מערכות ההגנה של ישראל מפני טילים מורכבות מ-4 שכבות :

1. מערכת כיפת ברזל המוכרת כמערכת ליירוט רקטות לטווח קצר.
2. קלע דוד – מערכת ליירוט טילים לטווח בינוני.
3. חץ 2 – מערכת ליירוט טילים בליסטיים לטווח בינוני
4. חץ 3 – מערכת ליירוט טילים בליסטיים בין יבשתיים ולוויינים פוטנציאלים.

כיפת ברזל נחשבת כמערכת טילים מובילה להגנה מפני טילים מאז שהוצגה בשנת 2011. פרופסור טוד פוסטול מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, חיבר מספר מאמרים בעלי השפעה, אם לא שנויה במחלוקת, בהם טען כי שיעור היירוט האמתי של כיפת ברזל הינו מתחת ל-50 אחוז. אך בינתיים אומדן הביצועים שלה מציב את שיעור היירוט של כיפת ברזל בכ- 75 – 80 אחוז הצלחה.

קלע דוד יירט רק פעם אחת מאז הצגתו בשנת 2017,מאז הוא ניסה ולא הצליח ליירט שני טילים בליסטיים סורים לטווח קצר, שצה"ל סבר כי נורו בטעות לעבר ישראל. חץ 2 יירט בהצלחה טיל מסוג S-200 אחד ואילו חץ 3 הוכרז כמבצעי רק בשנת 2017 אך הוא עדיין עובר בדיקות סופיות.

למרות החסרונות הטכניים הללו, הגנות הטילים הישראליות סובלות כיום ממגבלות מבצעיות מובנות. כפי שלמדו יריבי ישראל בעשור האחרון, אפילו מערכת ההגנה האווירית היעילה ביותר,אינה חסינה מפני טכניקת הנחילים.

המודיעין הישראלי טוען כי מתקפות הטילים העתידיות עשויות לכלול עד ל1000 רקטות ביום. ובשל כך כיפת ברזל תעמוד למבחנים אפילו קשים יותר בעתיד. ובנוסף לכך קיים אתגר נוסף והוא העלות של טיל מיירט מכיפת ברזל, במיוחד במקרה של מטחים רבים (כ-150 אלף דולר למיירט). טיל המיירט "תמיר" יקר פי חמישה ממטחי הטילים הזולים שהוא מיירט.

המגבלות הטבועות בחומרה להגנה מפני טילים הביאו חלק מהמגזר הישראלי להחזיר לתחייה את פרוייקט ההגנה האווירית בלייזר המכונה "קרן הברזל".

פרויקט שהונח על שולחן הצבא לפני יותר מעשור ונדחה בגלל פיתוח מערכות יעילות יותר.
בנסיבות העניין, צה"ל עשוי לבחור ולשפר את מערכת כיפת ברזל ואת מערכת חץ 4 בכדי לא לקחת סיכון גדול ולכן צה"ל יעדיף אותם כהשקעות בטוחות יותר בכדי להבטיח את שלמותה של ההגנה האווירית של ישראל בעשורים הבאים.

קרדיט:  חנן + "חדשות עין הנץ" בטלגרם  מקבוצת נציב

Image result for arrow-2

קרדיט: IAI

כתיבת תגובה