"פוליטיקו" : הסכם סודי בין טראמפ לרוחאני

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ועמיתו האיראני חסן רוחאני ,סיכמו על מסמך בתיווך צרפתי, אשר הניח את היסודות לפגישה דו צדדית, ולחידוש המשא ומתן בין מדינותיהם, נכתב באתר פוליטיקו.

באתר נמסר כי הוא ראה את המסמך בן ארבעת הפריטים, ובכירים בצרפת צוטטו באומרם, כי המסמך הוסכם בזכות מאמצי גישור אינטנסיביים של נשיא צרפת עמנואל מקרון, במהלך ביקורו בניו יורק בשבוע שעבר, והשתתף בעבודת האספה הכללית של האו"ם.

על פי המסמך, טהראן מסכימה שלעולם לא תייצר נשק גרעיני, תמלא את כל אחריותה במסגרת עסקת הגרעין, תסכים על מסגרת ארוכת טווח, למשא ומתן על פעילויותיה הגרעיניות. ".

אמריקה מצידה מסכימה על פי המסמך, להסיר את כל הסנקציות שהטילה מחדש על איראן, מאז 2017 ולתת לטהראן חופש מלא לייצא את הנפט שלה ולהשתמש בהכנסותיה.

המסמך לא התייחס לסוגיית התכנית הבליסטית של טהרן, אולם גורמים בצרפת אמרו כי ההצהרות על תפקידה האזורי של איראן קובעות בבירור, כי נושא זה צריך להיות בין נושאי המשא ומתן האזורי.

טראמפ אישר את המסמך כשפגש את מקרון בשבוע שעבר ,במלון הארמון של לוטה ניו יורק, ונשיא צרפת הציג אז את המסמך למקבילו האיראני ,במילניום הילטון ניו-יורק פלאזה של האו"ם, אמרו גורמים רשמיים.

הפקידים טענו כי רוחאני הסכים עקרונית להצעות שהועלו במסמך, אך הוא סירב להיפגש עם טראמפ אלא אם כן האחרון יודיע על הסרת הסנקציות על ארצו, ובהמשך סירב לנהל שיחת טלפון עם טראמפ גם לא באופן אישי.

למרות כישלונם של המאמצים להסדיר את הפגישה, הביעו גורמים בצרפת את כוונתם להמשיך במאמציהם להקל על המתיחות בין וושינגטון לטהרן, שכן אחד הזהיר כי האלטרנטיבה היא סכסוך מזוין מקיף במפרץ.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה