איראן תצטרף בחודש אוקטובר לאיחוד האירו-אסייתי

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר בשדה התעופה של טהרן ביום שני בערב, לפני שיצא לארמניה להשתתף בוועידה של האיחוד הכלכלי האירו-אסייתי (EAEU), כי הוא נוסע לקדם קשרים כלכליים.

רוחאני הוסיף כי ביקורו בארמניה הוא בעיקר למטרות כלכליות וציין:

"הרפובליקה האסלאמית של איראן מצטרפת לאיחוד [הכלכלי] האירואסייתי באוקטובר הקרוב".

באתר האינטרנט הרשמי של רוחאני הובאו יותר פרטים:

"הכלכלה של המדינה [איראן] צומחת בזמן שהיא יכולה להיכנס לתחרות העולמית".

"עלינו לקבל את הכוח הכלכלי שעוזר לנו להתמודד, והצטרפות לאיחוד [האירואסייתי] זו דרך להשגת כוח כלכלי באזור", הוסיף אתר האינטרנט של רוחאני.

"קירגיזסטן, קזחסטן, רוסיה, בלארוס וארמניה הם חברות באיחוד הזה, וכמה מדינות אחרות כמו איראן, סינגפור, מולדובה ווייטנאם הולכות להצטרף אליו", נכתב באתר.

"ההסכם של איראן עם איחוד יופעל החל מה-27 באוקטובר, ולאחר מכן 502 פריטים יוכלו להיות מיוצאים בתעריפים מועדפים ומיוחדים. המשמעות היא שהסחורה שלנו תימכר למדינות אלה עם כמעט אפס תעריפים", ציין רוחאני באתר.

"אני חושב שזו הפעם הראשונה של המדינה [איראן] שאנחנו נכנסים לאיחוד כלכלי אזורי. כמובן שהייתה לנו מערכת לניירות ערך לפני המהפכה האסלאמית [1979] אבל זה השתנה לאחר המהפכה", המשיך רוחאני לפרט באתר האינטרנט הרשמי שלו.

"בתנאים בהם האמריקאים מפעילים לחץ וסנקציות על האומה האיראנית והסחר העולמי, זהו מהלך חשוב מאוד", הסביר נשיא איראן.

"היום יש לנו נמלים טובים מאוד בצפון ובדרום, ואנחנו מקווים שננקטו צעדים טובים בנוגע לכלכלה, שישפיעו מאוד על חייהם של אנשים ויזמים", המשיך רוחאני.

בנוסף להשתתפות בפסגה נקיים פגישות דו צדדיות עם מנהיגי מדינות אחרות, אמר רוחאני, והוסיף:

"הלילה נקיים פגישה עם נשיא ארמניה כמארח הפסגה, ומחר נקיים פגישות עם ראש ממשלת ארמניה, כמו גם נשיאי קזחסטן ורוסיה וראש ממשלת סינגפור".

"השתתפות בפסגה זו היא הזדמנות להיפגש עם מנהיגים של מדינות אחרות, כולל אלה שכבר חברים באיגוד ואלו שהולכים להצטרף אליו", אמר רוחאני.

רוחאני גם התייחס לביקורו האחרון בעצרת האו"ם בניו יורק, שהתקיימה בשבוע שעבר ואמר:

"הביקור בניו יורק היה בעיקר פוליטי, בו הצענו את יוזמת השלום של הורמוז".

"השרים ניהלו דיונים במתכונת של P4+1 כדי להיערך לישיבת P5+1 אשר הוסכמה על ידי כל הצדדים", הוסיף נשיא איראן.

💡הכינוי P5+1 מתייחס לחמש חברות הקבע של מועצת הביטחון של האו"ם (P5): ארצות הברית, בריטניה, סין, צרפת ורוסיה, ובנוסף גרמניה. זוהי קבוצה של שש מעצמות עולמיות, המרכזות מאמצים דיפלומטיים בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן.

רוחאני סיכם את דבריו ואמר:

"מסגרת הפגישה סוכמה על ידי שבע המדינות, ואני מאמין שזה היה צעד חשוב שאסביר בהמשך בישיבת הממשלה ביום רביעי. צעד זה יכול להימשך בדרכים שונות, וזה מאוד חשוב לנו להיות מסוגלים להכניס את נושא הגרעין בתהליך המשפט הבינלאומי ולעודד אחרים לחזור להתחייבויות שלהם".

✏שיר בניש

כתיבת תגובה