דנון: יש תיאום באו"ם בין ישראל למדינות ערב

ישראל ומדינות ערב שונות שאיתן אין לישראל קשרים דיפלומטיים, עובדות יחד באו"ם, ובמקומות אחרים נגד איראן, כך אמר ל"ג'רוזלם פוסט" שגריר ישראל באו"ם, דני דנון.

דנון אמר במהלך שיחת טלפון שנערכה שבוע שעבר בזמן העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק:

"[בעוד] האירופאים מתרוצצים בניסיון להשיג פגישה בין טראמפ לבין רוחאני, ישראל ומדינות ערב שונות תיאמו את המאמצים לחשוף את פניהם האמיתיות של האיראנים".

דנון הוסיף כי המאמץ היום שונה ממה שהיה לפני חתימת הסכם הגרעין עם איראן בשנת 2015, אז מדינות ערב הסתפקו בכך שישראל תוביל את המאבק הציבורי נגד העסקה – כולל עימותים חזיתיים עם נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה, – בזמן שהם "ישבו" בשקט ברקע.

כיום, אמר דנון, מדינות ערב מעורבות באופן פעיל – יחד עם ישראל – בהעברת מסרים המזהירים מפני האיום האיראני.

דנון ציין כדוגמה את השר לעניני המפרץ הסעודי, תאמר אל-סבהאן, ושגריר איחוד האמירויות בארה"ב, יוסוף אוטאיבה, שהשתתפו בניו יורק ביום רביעי בוועידה מאוחדת נגד איראן גרעינית, זאת לצידו של שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר – דנון הדגיש כי זהו דבר שלא היה קורה לפני מספר שנים.

דנון אמר כי ישראל מתכננת מספר פעולות באו"ם נגד איראן וכוחות הפרוקסי שלה באזור והוסיף כי אפילו שמדינות ערב אינן נותנות חסות משותפת (גלוייה), קיים "שיתוף פעולה".

דנון לא פירט על פעולות דיפלומטיות משותפות, או שישראל ומדינות ערב היו מעורבות בהן, אך לדבריו קיים תיאום ביחס למסרים המשותפים המועברים למדינות אחרות בנושא.

שגריר ישראל באו"ם הוסיף כי ההתקיפה האחרונה על מתקני הנפט בסעודיה, שאפילו צרפת, גרמניה ובריטניה הכירו בכך שאיראן הייתה מעורבת בכך, שינתה את העמדות באו"ם.

"בשל השפעת ההתקיפה על מחיר הנפט, זה כבר לא סתם נושא מקומי – [כלומר] מאבק בין השיעים לסונים – אלא שכעת זה משהו שמשפיע על כלכלות העולם", אמר דנון.

לדברי דנון, התקיפה על מתקני הנפט בסעודיה "הפכה את האיום האיראני לממשי בהרבה" עבור מדינות ערב רבות, החברות באו"ם, והוסיף כי כעת הן מבינות שניתן לפגוע באתרים אסטרטגיים שלהן – "הן לוקחות את זה הרבה יותר ברצינות", הדגיש דנון.

דנון אמר כי אפילו בקרב עמדותיהן של מדינות אירופה, אי אפשר לדבר על עמדה אירופאית אחת כלפי האיראנים. הוא אמר כי הצרפתים הכי מפויסים כלפי האיראנים ועושים ככל שביכולתם בכדי לנסות להציל את הסכם הגרעין – מהצד השני של הספקטרום נמצאים הבריטים שהם "יותר מציאותיים" בהערכתם כלפי האיום האיראני.

הנושא הפלסטיני "ללא ספק" תפס הרבה פחות זמן ומרחב בעצרת הכללית של האו"ם מאשר בעבר, הוסיף דנון.

"הנשיא טראמפ לא הזכיר זאת [הנושא הפלסטיני] אפילו פעם אחת", אמר דנון.

"כעת, כולם עסוקים בשינויי אקלים ואיראן – אלו היו הנושאים העיקריים בעצרת הכללית [של האו"ם]", הוא הוסיף.

דנון אמר גם כי המשבר הפוליטי בישראל הוא נושא שהוא נשאל עליו שוב ושוב על ידי מנהיגים עולמיים שונים, ובמיוחד המושג של ממשלת אחדות.

"אנחנו יודעים על זה [ממשלת אחדות] משנות השמונים, אבל זה לא משהו שמוכר ברחבי העולם, הם שאלו אותי מה קורה עם ביבי, מה שלומו, שלחו לו ברכות", אמר דנון.

לשאלה כיצד השיב לשאלות שנשאל על המשבר הפוליטי בישראל, דנון ענה:

"אמרתי להם שכרגע המצב לא ברור, ושאנחנו צריכים לחכות מספר שבועות לפני שנדע מה קורה".

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה