בניגוד לקודמו הנשיא טראמפ תומך בנשיא א-סיסי לנוכח המחאה במצרים

בזמן שמצרים מתמודדת עם גל חדש של מחאות ברחובות עריה, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, זוכה לשבחים מנשיא מצרים, עבד אל פתח א-סיסי, שקרא לו "מנהיג אמיתי".

למרות זאת כשפגש טראמפ את סיסי ביום שני בניו יורק, בשולי העצרת הכללית של האו"ם, טראמפ התייחס בביטול למחאות במצרים, שאיתם מתמודד נשיא מצרים ואמר כי אפילו נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, קודמו בתפקיד, לא התמודד עם הפגנות במצרים בתקופת כהונתו.

"לא, לא… אני לא מתעסק בזה", אמר טראמפ כשנשאל על ההפגנות במצרים.

"במצרים יש מנהיג נהדר והוא מכובד מאוד – הוא הביא לסדר בזמן שהיה [במצרים] מעט מאוד סדר – היה כאוס – ולכן אני לא דואג לזה בכלל", הסביר טראמפ.

כאשר נשאל סיסי אותה שאלה על המצב במצרים, ענה סיסי תשובה מעורפלת, אשר הצביעה כי תנועת האחים המוסלמים, שאותם הוציא מחוץ לחוק, עומדת מאחורי ההפגנות.

"האזור יסבול מחוסר יציבות אמיתית, כל עוד האיסלאם הפוליטי מנסה להגיע לשלטון במדינותינו", אמר סיסי.

סיסי עלה לשלטון במהלך הפיכה שהתרחשה במצרים בשנת 2013, שבה הודח נשיא מצרים לשעבר, מוחמד מורסי.

מאז שקיבל סיסי את הנהגת מצרים הוא נהג ביד קשה נגד כל הזרמים באופוזיציה, וכלא כ-60,000 מתנגדים למשטרו, זאת כאשר חלקם עומדים בפני עונשי מוות.

סיסי גם הגדיר את תנועת האחים המוסלמים, שתמכה במורסי, כארגון טרור.

מורסי עצמו הוחזק בכלא בתנאים שלפי דברי התומכים שלו תרמו למותו מהתקף לב לכאורה.

בתחילת שלטונו של סיסי הוא הראה כי הוא לא יסבול מחאות נגד משטרו – כוחות הביטחון במצרים הרגו מאות מפגינים בכדי להתמודד נגד המחאות בקהיר בשנת 2013.

טראמפ, בתקופת כהונתו כנשיא, התרחק מביקורת על פגיעות בזכויות אדם במצרים, ובנוסף מעלה שבחים על מקבילו המצרי בכל פעם ששניהם נפגשים.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה