מדוע נכשלה מערכת הפטריוט הסעודית בהדיפת מתקפת הטילים האיראנית?

ביום שבת, ה-14 בספטמבר 2019, בוצע פיגוע איראני על מתקני הנפט של חברת "ארמקו" בסעודיה באמצעות טילי שיוט ומזל"טים מתאבדים.

כוחות אנסראללה (החות'ים) לקחו אחריות על הפיגוע, אך וושינגטון מאשימה את איראן, בתקשורת האשימו את נתמכי איראן (החות'ים) אך לא שללו שאותו פיגוע יצא בהוראת והדרכת האיראנים ישירה.

ישנם הרבה שאלות שלא נענו, אך החשובה מהן היא : "מדוע מערכת ההגנה האווירית המתקדמת של סעודיה לא הצליחה לאתר וליירט את המל"טים המתאבדים ואת טילי השיוט?"

ע"פ ה-"וול סריט ג'ורנל", גורמים רשמיים בארה"ב ובסעודיה הוכו בתדהמה כשאיראן הוציאה פיגוע משטחה ולא באמצעות כוחות הפרוקסי שלה.

הרשויות אמרו כי סעודיה וארצות הברית התרכזו בעיקר בגבול הדרומי של הממלכה עם תימן, שם סעודיה נלחמת במורדים החות'ים הנתמכים ע"י איראן, אולם ההתקפה האחרונה מקורה בשטח האיראני בצפון המפרץ הפרסי.

למרות שסעודיה מוציאה מיליארדי דולרים מידי שנה על תקציב הביטחון שלה עדיין כל האגף המזרחי נותר ברובו ללא מערכות הגנה אוויריות סעודיות או אמריקאיות מה שיוצר "נקודה עיוורת" החושפת את המדינה לאיומים.

"אתה יודע, אנחנו לא תמיד עם עין פקוחה על המזרח התיכון כולו כל הזמן" אמר הגנרל ג'ו דנפורד, יו"ר המטות המשולבים

אלה אמירות לא הגיוניות וחסרות שחר..

האזור המזרחי של ערב הסעודית אינו "לא מוגן" ההפך הוא הנכון. הוא מוגן ע"י מערכת הפטריוט האמריקאית.

תוצאת תמונה עבור ‪patriot missile‬‏

יתרה מכך, האגף המזרחי של ערב הסעודית הוא אזור צבאי רחב,הכולל כמה מתקנים צבאים חשובים של ארצות הברית ובעלות הברית בסעודיה (כמו גם באיחוד האמירויות,בחריין,כווית,קטאר,ועומאן).אזור  המפרץ הוא בין האזורים העמוסים ביותר באתרים צבאיים על פני כדור הארץ.

"ההתקפה באה מכיוון צפון ובוצעה ע"י איראן, אנו עובדים על זיהוי אתר השיגור המדויק" אמר דובר משרד ההגנה הסעודי האלוף משנה טורקי אל מליקי במהלך התדרוך.

במהלך התדרוך לכתבים, שאל מארק סטון כתב סקיי ניוז – מדוע מערכת ההגנה האווירית נכשלה במשימת היירוט  התחמק הדובר הסעודי מלענות ואמר שמאז שנת 2015 יורטו בשמי סעודיה מספר רב של טילים בליסטים ומל"טים איראניים.

"עם כל הכבוד, זו תצוגה מביכה למדי עבור הצבא הסעודי מכיוון שדיי ברור שההגנה האווירית נכשלה בצורה קשה כשמספר רב של טילי שיוט ומל"טים מתאבדים הצליחו לחדור לעומק שטח סעודיה ולגרום נזק קשה למתקן נפט בין הגדולים שיש בסעודיה" אמר כתב סקיי ניוז לדובר משרד ההגנה הסעודי טורקי אל מליקי.

בתגובה לאמירתו של מארק אמר דובר משרד ההגנה הסעודי האלוף אל מליקי – "אנחנו גאים בהגנה האווירית שלנו שיירטה עד כה כמעט 232 טילים בליסטים ו258 מל"טים מתאבדים,אין מדינה בעולם אשר הותקפה בכמות כזו של טילים בליסטים ומל"טים מתאבדים. ביחד עם היכולות של מערכות ההגנה האוויריות שלנו, אנו שומרים על האומה שלנו, אנו שומרים על המדינה שלנו, אם אתה חושב אחרת זו זכותך, אך אנחנו גאים מאוד בהגנה האווירית שלנו,ואני בטוח שהאומה הסעודית גם גאה בהגנה האווירית שלנו"

דיווח שעלה ברשת  CNBC אומר כי טילי השיוט ששוגרו טסו בגובה נמוך והיו רחוקים מאוד מטווח היירוט של מערכת הפטריוט האמריקאית ועקב כך לא יכלו ליירט אותם.

דיווח זה לא מסביר את הכישלון המוחלט של מערכת ההגנה האווירית הסעודית, היות ומערכת הפטריוט היא מערכת רב תכילתית מהמתקדמות ביותר. ישנם דיווחים שאומרים כי מערכת טילי הפטריוט נכשלה בירוט טילים שטסים בגובה נמוך, אך אותם דיווחים לא מתייחסים למערכת הטילים עצמה, אלא מתייחסים לכאורה ליכולת החלשה של המכ"ם לזהות טילים שטסים בגובה נמוך.

קרדיט:"חדשות • עין הנץ" בטלגרם

תוצאת תמונה עבור ‪patriot missile‬‏

 

כתיבת תגובה