הסכם "סודי" על מכירת נפט איראני לסוריה שהושג בין ארה"ב לאיראן

עסקה חשאית נרקמה בין ארצות הברית לבין איראן, באמצעות צד שלישי, כדי לאפשר למכלית הנפט האיראנית, "אדריאן דאריה 1" להעביר 2.1 מיליון חביות נפט לממשלת סוריה, כך עולה מדיווח של "American Herald Tribune"

מכליות קטנות יותר, עבדו במשך חמישה ימים בפריקת הנפט שהועבר לנמל טרטוס בסוריה, כך עולה מהדיווח.

על פי המקורות, מכלתית הנפט: "אדריאן דאריה 1", המוכרת בשמה הקודם: "גרייס 1", שהתה מספר ימים בים התיכון ללא יעד סופי, כאשר הצוות שעל המכלית ממתין לסיום המשא ומתן בין הצדדים.

כצעד בונה אמון בין הצדדים הוחלט כי איראן תחל בשיחרורם של 7 אנשי צוות: "סטנה אימפרו", מכלית הנפט הבריטית שנתפסה על ידי איראן בחודש יולי.

ארה"ב, מצידה, מאפשרת את העברת הנפט לסוריה. לאחר שתסיים מכלית הנפט האיראנית, "אדריאן דריה 1", את העברת מטען הנפט שלה לנמל טרטוס בסוריה, צפויים אנשי צוות נוספים של מכלית הנפט הבריטית, "סנטה אימפרו" להשתחרר.

"סטנה אימפו" תשוחרר ללא דרישה נוספת לפיצוי ברגע ש"אדריאן דריה 1", תגיע לנקודת ביטחון, כך עולה מהדיווח.

על פי המקורות, איראן העבירה מסר, דרך מדינה צד שלישית, כי יש לה קונה עבור 2.1 מיליון חביות נפט, שנושאת עליה מכלית הנפט: "אדריאן דריה 1".

הקונה הוא ראמי מכלוף, בן דודו של הנשיא אסד שקנה ​​את המטען בשווי 130 מיליון דולר. 

המקורות טענו כי במהלך הניווט של "אדריאן דאריה 1", בסמוך למים הסורים, עקבו מל"טים ישראלים מסוג "סופר-הרון" אחר מכלית הנפט האיראנית.

המל"טים הישראליים נעלמו ביום שבו הושגה העסקה – מה שאיפשר לספינה לשייט בחופשיות לעבר נמל טרטוס בסוריה.

שר ההגנה האמריקאי, מארק אספראמר כי "אין לו שום תוכניות לתפוס את "אדריאן דריה 1" וארצות הברית מנהלת משא ומתן עם איראן בעקיפין.

בזמן שהצדדים ניהלו משא ומתן בעקיפין ניסה בריאן הוק, השליח המיוחד של ארה"ב לאיראן, להציע תגמולים לקפטן מכלית הנפט האיראנית, בשווי של 15 מיליון דולר, וכן ביקש לאפשר לארצות הברית לתפוס את מכלית הנפט האיראנית, כך מסרו המקורות.

לאחר שכשל ניסיונו של בריאן הוק "לשחד" את קפטן המכלית האיראנית, בריטניה וארצות הברית נענו להבטחתה של איראן כי היא תשחרר את "סטנה אימפרו" בהמשך – ברגע שהמכלית האיראנית תגיע ליעד בטוח.

בתוך כך, התקשורת האיראנית דיווחה ביום ראשון כי מכלית הנפט הבריטית צפוייה להשתחרר, לאחר סיום ההליכים המשפטיים נגד המכלית.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה