ישראל וסעודיה:התמודדות עם אוייב משותף

באמצעות "תקיפות כירורגיות אסטרטגיות", ישראל באופן עקיף מנסה לענות על הצורך של מנהיגי מדינות ערב, שאיתן היא נמצאת ב"יחסים הדדיים – לא רשמיים".

בין ההשיגים הרבים, המתלווים ל"תקיפות כירורגיות אסטרטגיות" שמבצעת ישראל, היא גם מבקשת לאותת לאזרחים במדינות ערב כי היא לא מכוונת להלחם בעצמאות הלאומית שלהם או בדת המוסלמית שלהם, אלא נלחמת רק נגד המיליציות, המגובות על ידי איראן.

כמו בישראל, ערבים רבים, ובמיוחד בסעודיה, תופסים את המיליציות המגובות על ידי איראן, כאיום הביטחוני העיקרי שלהם.

למעשה, כתוצאה מ"תקיפות כירורגיות אסטרטגיות" שמבצעת ישראל, ושילוב של "אינטרס הדדי" נגד איראן, בשנים האחרונות אנו עדים להתקרבות גלוייה יותר בין ישראל לסעודיה.

בשל העובדה כי קשה להכחיש את ה"אינטרס ההדדי" הברור שיש לסעודיה וישראל נגד איראן, הפרסומים על שיתוף פעולה בין שתי המדינות בענייני צבא, מודיעין וביטחון גברו בשנים האחרונות – אין זה אומר כי קיימת ברית רשמית בין ישראל לסעודיה.

בשל האיבה ההיסטורית בין מדינות ערב למדינת ישראל, ברית רשמית בין ישראל וסעודיה תיהיה שנוייה במחלוקת בעיני רבים בעולם הערבי, וזאת מבלי להזכיר את העובדה כי ישראל עדיין נמצאת ב"מלחמה טכנית" עם כל מדינות ערב – למעט ירדן ומצרים.

אויב משותף, הביא את סעודיה וישראל להעזר זו בזו למימוש אינטרסים משותפים. לדוגמה: ישראל וסעודיה לחצו יחד על ארה"ב לסגת מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן בשנת 2015.

למרות התקרבות המנהיגים של שתי המדינות, שיתוף פעולה רשמי בין ישראל לסעודיה, גם אם שיתוף הפעולה יבוסס על אינטרסים משותפים נגד איראן, יפגע קשות בלגיטימיות של המדינה הסעודית.

שיתוף פעולה כזה יכול "לשחק לידיהם" של האיראנים, שיעשו בכך שימוש בכדי לטעון כי הם, ולא הסעודים, מנהיגים את העולם המוסלמי.

פירושו של דבר כי המדיניות של סעודיה כלפי ישראל חייבת להיות "מאוזנת" – לא יחסים קרובים מדי, אך גם לא יחסים רחוקים מדי.

בתוך כך, תפיסתם של אזרחי סעודיה את מדינת ישראל משתנה בהדרגה. בסקר טוויטר אחרון שנערך על ידי "אל-ערביה", 73% מנשאלים אמרו כי התקיפות הישראליות הנוכחיות על איראן והמיליציות המשתייכות אליה: מועילות אסטראטגית.

לאזרחי סעודיה וגם לאזרחי לישראל יש דבר במשותף: בתוך שתי המדינות גוברות הקריאות הלאומניות לגישה איתנה יותר נגד איראן – זאת יחד שילוב התפיסה ההולכת וגוברת על האיום מצידה של איראן ו"גרורותיה" בלבנון, סוריה, עיראק ותימן – זה צפוי להגביר עוד יותר את ההרמוניה בין האזרחים הסעודים לאזרחים הישראלים.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה