רוחאני "מאשר" את השיחות עם טראמפ ומציב אולטימטום של 60 יום למשא ומתן

נשיא איראן, חסן רוחאני, אישר היום (שני), באופן עקיף, את פגישתו הצפוייה עם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, והוסיף כי יש לשמור על האינטרסים הלאומיים באמצעות כוח ודיפלומטיה.

"אני מאמין שעלינו להשתמש בכל כלי, כדי להגן על האינטרסים הלאומיים של ארצנו. במידה ואני חושב שפגישה עם מישהו עוזרת לפתור את הבעיות של האנשים, אני לא אהסס. האינטרסים הלאומיים שלנו אלו העקרונות שלנו", כך אמר רוחאני במהלך נאום בטקס הישגי הממשלה, בפיתוח תשתיות כפריות.

"היד של הכוח והיד של הדיפלומטיה צריכות לעבוד יחד. מי שדמיין שמספיקה יד אחת כדי לפתור בעיות טועה. יש להשתמש בשתי הידיים. עלינו להשתמש בכוחנו – ביכולות הצבאיות, הביטחוניות, הכלכליות, התרבותיות והפוליטיות", הוסיף רוחאני.

"הם עשויים לתפוס את המכלית שלנו, ובמקרה כזה אנו מנהלים משא ומתן לתיקון התנהגותם, הלא נכונה, ולשחרר את המכלית [שלנו], ואנחנו עשויים גם לתפוס את המכלית שלהם מסיבות משפטיות – עלינו לעבוד בשתי ידיים [כוח ודיפלומטיה]. קשה לעבוד עם יד אחת בלבד", הסביר רוחאני.

בנוסף אמר רוחאני כי כבר שנה מוטלות על איראן סנקציות קשות ביותר, אולם העם התנגד לסנקציות וללחץ.

"זה שנה שהם [ארה"ב] מטילים עלינו סנקציות קשות. ואנו מצמצמים את התחייבויותינו [במסגרת עסקת הגרעין משנת 2015, המכונה JCPOA] ונוקטים פעולות תגמול תוך עמידה נגד סנקציות והתנגדות", אמר רוחאני.

"עד כה נקטנו שני צעדים להפחתת התחייבויותינו ואנחנו עשויים להמשיך לעשות זאת. עם זאת, אנו מציבים חודשיים לנהל דיפלומטיה, פעילויות פוליטיות ומשא ומתן", הדגיש רוחאני.

עד כה איראן נקטה בשני צעדים בהפחתת התחייבויותיה הגרעיניות: הגדלת מאגר האורניום המועשר שלה מעבר ל-300 קילוגרמים, המותרים לה תחת הסכם הגרעין והעשרת הדלק הגרעיני לרמה של 4.5 אחוזים, זאת לאחר לאחר שהאירופאים לא עמדו בתאריך יעד של 60 יום להפעיל מנגנון קונקרטי, להגנה על איראן מפני הסנקציות שמטילה עליה ארה"ב.

במסגרת הסכם הגרעין איראן הורשתה להעשיר אורניום לרמה של 3.67 אחוזים.

השלב השלישי, שעליו מדבר רוחאני, צפוי לכלול התקנה של צנטריפוגות נוספות, במיוחד מתקדמות.

רוחאני תיאר את מהלכיה של איראן בצמצום ההתחייבויותיה תחת הסכם הגרעין, בדרך של צעד אחר צעד, כהחלטה "נבונה".

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה