האם הושגה הסכמה רוסית ואמריקאית לאפשר תקיפות של ישראל בסוריה ועיראק?

הדיווחים אישרו כי הפיצוצים המסתוריים בבסיסים בעיראק, התרחשו בעקבות תקיפה של מל"טים ישראליים על נשק ומחסני טילים איראניים במדינה.

שלוש תקיפות התרחשו בעיראק בשבועות האחרונים, וזאת בזכות הבנה אמריקאית-רוסית, כך על פי שלושה דיפלומטים מערביים.

על פי הדיווחים, ההבנה בין ארה"ב ורוסיה קובעת כי הביטחון של ישראל הוא עדיפות עליונה.

בנוסף לכך, הושגה הסכמה גם על הענקת עדיפות לישראל, ולאפשר לה להסיג את איראן מסוריה ומעיראק, כך על פי מקורות דיפלומטים מערביים שצוטטו ב"מצפה הסורי לזכויות אדם".

"א-שרק אל-אווסט" דיווח על פי גורמים מערביים, המכירים את הנושא, כי ההבנה בין רוסיה וארה"ב מדגישה שעל ישראל לא להכריז רשמית על המתקפות וכן לשמור על חשאיות, וזאת בשל הרצון והתקווה שהחשאיות תעזור לשלוט על המתח האזורי.

על פי הנאמר, ב"מצפה הסורי לזכויות אדם", כבר בשנה שעברה התבשרו מדינות המערב על ההחלטה הפוליטית של ישראל:

"להרחיב את פעילותה נגד איראן מסוריה לעיראק"

עם זאת, היו שלושה מכשולים כדי ליישם את ההחלטה הזו:

  • המכשול הראשון היה – החשש האמריקאי כי לתקיפות הישראליות בעיראק תיהיה השפעה על נוכחותם של הכוחות האמריקאים במדינה, כמו כן גם החשש כי תיהיה להן השפעה על המלחמה נגד דאע"ש ועל עתידה הפוליטי של עיראק.
  • המכשול השלישי היה – הפוטנציאל הצבאי הנדרש, ויש לקשור זאת למטוסי הקרב F-35.

באמצע שנת 2019 החל תהליך יישום ההחלטה הפוליטית, ומפקד חיל האוויר הישראלי, עמיקם נורקין, הודיע ​​בחודש מאי כי ישראל היא הראשונה, חוץ מארה"ב, שהשתמשה במטוסי F-35 מתוצרת ארה"ב בפעילות מבצעית.

הודעה זו נמסרה, שבועות ספורים, לאחר המתקפות שביצעו מטוסים ישראליים, במספר מוקדים על מטרות איראניות בשטח סוריה.

"מטוסי קרב F-35 טסים ברחבי המזרח התיכון, ואנחנו הראשונים להשתמש בהם בלחימה", כך אמר נורקין.

זה עולה בקנה אחד עם ביקורו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ברוסיה, שבמהלכה הוא נפגש עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בכדי לבסס תיאום צבאי בסוריה ולהפחית את המתיחות, לאחר הפלת המטוס הרוסי.

התיאום בין רוסיה וישראל נעוץ ב"תקשורת יעילה ופתוחה" בין המדינות, וכן בקבלת הבטחות מרוסיה כי מערכת ההגנה S-300, שהגיעה לסוריה לאחר הפלת המטוס הרוסי, לא תופעל.

בתוך כך, הצעד העיקרי והחשוב היה הסכמתו של פוטין לקיים ישיבה משולשת עם ארה"ב וישראל בירושלים, בסוף חודש יוני.

על פי מקורות דיפלומטים מערביים, הפגישה הייתה סמלית והושגה רק ההסכמה להעניק עדיפות לביטחון ישראל בסוריה ובעיראק, וכי ארה"ב תאפשר את המשך הנוכחות הרוסית בסוריה, ואילו הכוחות האמריקאים יסוגו מהאזור.

המקורות הוסיפו כי ארה"ב סיפקה את "האור הירוק" כצעד במסגרת מדיניות הלחץ המרבי נגד איראן, כמו כן הוסכם גם, כי רוסיה לא תמנע את ההשפעה של הכוחות האמריקאים בעיראק, וזאת כדי לבצע תיאום מבצעי ופעולות תמיכה במתקפות של ישראל בעיראק.

כתוצאה של ההסכמה שהושגה בין ארה"ב ורוסיה, "כובד המשקל" של התקיפות הישראליות בסוריה וגם בעיראק עובר לשלב חדש.

ללא ספק זהו הישג ישראלי חסר תקדים, להשיג את תמיכתן של שתי מעצמות משני קצוות שונות, שנאבקות ביחסי כוחות גיאו-פוליטיים זו בזו.

*- קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה