השבוע שבין ה-16.8.19 ל- 22.8.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הסלמה באלימות הן באיו"ש והן ברצועת עזה. באיו"ש בלטו ניסיון לפיגוע דקירה בהר הבית, ופיגוע דריסה ליד אלעזר, לצד קריאות להפגנות זעם ביום שישי,ולחידוש פעילות "גדודי אלאקצא" של הפת"ח בעקבות הנעשה בהר הבית.

*- ברצועה, אנשי החמא"ס מגבירים את הפעילות האלימה, הכוללת ירי רקטות,ניסיונות חדירה לישראל, הרחבת שיגור בלוני התבערה ואיום בהסלמה כוללת, הן על רקע הנעשה בהר הבית, ויותר מכך במטרה ללחוץ על ישראל לאפשר הכנסה משמעותית של הכסף הקטרי לרצועה.

*- ברקע, בקורת חריפה על החמא"ס ברצועה, נוכח המצוקה הכלכלית, וגילויי השחיתות והנהנתנות של הנהגת התנועה.

*- הסכם ישראלי- פלסטיני להזרמת כספי הבלו על הדלקים לרש"פ למרות הסכסוך בנושא קיזוז כספי הקצבאות למשפחות המחבלים.

*- עימותים פנימיים בין מחנות דחלאן ואבו מאזן ברצועה על רקע מאבקי השליטה במוסד האקדמי המרכזי של הפת"ח באזור: אוניברסיטת אלאזהר, ברקע מאיימים גורמים בפת"ח לחשוף תמונות מביכות של אחד מנאמני דחלאן ברצועה.

*- התקפה פיזית על נשיא בית המשפט החוקתי באיו"ש, על רקע סכסוך קרקעות בו היה מעורב.

*- המשטרה הפלסטינית מכריזה, כי לא תאפשר כנס של הקהילה הלהט"בית בשכם, מה שמביא להכרזה פומבית על קיומו של ארגון בשם "הקשת", המבקש לסייע לקהילה זו.

ובהרחבה:

השבוע האחרון עומד בסימן של הסלמה באלימות הן באיו"ש, ויתר מכך ברצועת עזה. באיו"ש בלטו פיגוע דקירה בהר הבית שבוצע ע"י שני מחבלים מעיזריה (אחד מהם חוסל והשני נפצע ונעצר), פיגוע דריסה ליד אלעזר, שבוצע בידי מחבל מבית לחם, ובמהלכו נפצע קשה מאוד נער מהישוב אלעזר, בעוד אחותו נפצעה באורח קל. בנוסף, נרשמו ניסיון לפיגוע דקירה על יד שבי שומרון שסוכל באיבו, וניסיון של נוסע לחנוק עובד אזרחי בגשר אלנבי. לצד זאת, היו לא מעט עימותים מקומיים בין מתפרעים פלסטינים לכוחות צה"ל, החמור בהם, במהלך
אבטחת כניסה של מתפללים לקבר יוסף בשכם. על ההסתה בנושא הר הבית מעיד שיר ההלל שחובר לכבוד המפגעים בהר הבית.

נסים אבו רומי וחמודה אלשיח':

ברצועה- ההסלמה מאורגנת יותר וקשה אף יותר ובמסגרת זו היו גם מספר תקריות של ירי רקטות לעבר ישראל, והפצצות תגובה של יעדים ריקים, כשישראל ממשיכה להיזהר בשלב זה מהסלמה, למרות כל ההצהרות על הערכות לעימות קשה בגזרה. כן בלט השבוע נסיון חדירה מצפון הרצועה לכיוון ישראל של חמישה מחבלים, שזוהו ע"י תצפיות צה"ל ושלושה מהם חוסלו במקום, מה שעורר הפגנות זעם וקריאה לנקמה מצד גורמי הכוח ברצועה. לאחר התקרית דיווחו גורמי תקשורת פלסטיניים על שמות חמישה הרוגים, ובכך חשפו את זהות שני המחבלים האחרים שהשתתפו בנסיון החדירה, מה שעורר דרישה להעניש את מי שעשו זאת.

הנה תמונות ששחרר דובר צה"ל של ניסיון ההסתננות:

בנוסף, התחדשו השבוע שיגור נרחב של בלוני תבערה, התפרעויות המוניות,והסתה בלתי פוסקת מצד החמא"ס. כן התקיימו הפגנות סמוך למעבר ארז ביום שלישי, אנשי החמא"ס הפנו קריאה להפגנות זעם בשישי לסולידריות עם מסגד "אלאקצא", גם באיו"ש, וכן איימו לחדש את פעילות יחידות ההטרדה הליליות,צעד שמשמעותו הברורה שבירה סופית של ההבנות שגיבשו אנשי המודיעין המצרי.
לצד זאת, פעיל הפת"ח חאתם עבד אלקאדר ממזרח ירושלים קורא לחדש את פעילות גדודי אלאקצא באיו"ש, על רקע הנעשה במסגד "אלאקצא", כשגם גורמים נוספים באיו"ש קוראים למחאה חריפה על רקע זה.

ברקע לכל אלה, צפי להגעת נציג קטר לרצועה בסוף השבוע, ובחמא"ס מבקשים לודא שישראל תאשר הכנסה מחודשת של כספים לרצועה, כולל לטובת תשלום חלק מהמשכורות של עובדי המנגנון הציבורי של החמא"ס באזור.

חשוב לציין שהלחץ של החמא"ס בסוגיית הכספים אינו בא מחלל ריק. ברצועה סופגים אנשי החמא"ס ביקורת חריפה על התנהלותם ועל שחיתותם.

הנה לדוגמא דרשת חג בדיר אלבלח, במהלכה אומר השיח' אסמאעיל כפארנה, איש ה"סלפיה":
בני המנהיגים נמצאים במלונות ויוצאים לחג' בחינם )ברמיזה לבנו של אסמאעיל רדואן שיצא לחג' כחלק ממשלחת של בני "שהידים", למרות שאביו חי וקיים  למרבה הצער), ואילו בני העם נלחמים בשוחות, ומשלמים 3000 דינר בשביל מסע שכזה.

בנוסף, במהלך ביקור של אסמאעיל הניה בדיר אלבלח לרגל חג הקרבן, בני משפחת בחיצי, הנמנים ברובם על הפת"ח וחלקם הוצא להורג בהשתלטות החמא"ס על הרצועה הניפו כרזות לא אהלן ולא סהלן (לא שלום ולא ברוך הבא).

ביקורת יש לא רק על התנהלות החמא"ס בעזה, אלא גם, ואולי אף יותר מכך על הנהגת הרש"פ שהשחיתות בה הפכה לשם דבר. בנסיון לרכך את הביקורת אבו מאזן מכריז על פיטור כל יועציו האישיים, וכן תבע משרי הממשלה היוצאת להחזיר מייד את כל תוספות השכר שקיבלו ללא אישור. על פי פרסום באחד מעיתוני ירדן,
מאחורי המהלך המוזר הזה עומד לא אחר ממאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל, ומי שמסתמן כ"איש החזק" כיום ברש"פ, המבין היטב את רחשי הלב של הרחוב הפלסטיני.

בתוך כך, עוד אחד מהאישים החזקים ברש"פ כיום: חסיין אלשיח', האחראי על העניינים האזרחיים ברש"פ הכריז היום (22 אוגוסט) על הסכם לפיו תעביר ישראל לרש"פ כשני מליארד דולר מכספי המסלקה, שהרש"פ סירבה לקבל עד עתה, בשל קיזוז הכספים המיועדים למשפחות האסירים וה"שהידים" בהתאם לחוק בישראל. מדובר בכספים, שנגבו כמס קניה (בלו) על הדלק, וכביכול אינם חלק מכספי המסלקה שישראל גובה. כמו כן, סוכם כי להבא לא תגבה ישראל את הבלו על הדלקים, ותאפשר לרש"פ לגבות זאת באופן עצמאי, ובכך, תוכל הרש"פ ל"שרוד" כלכלית. ואכן בעקבות צעד זה, נמסר, כי בחודש הקרוב יקבלו עובדי המנגנון הציבורי 11% אחוז משכרם, לאחר מספר חודשים בהם קיבלו רק 60% מהשכר.

ועוד באשר לביקורת על הרש"פ, השבוע הותקף אחמד חנון, נשיא בית המשפט לחוקה של הרש"פ (מינוי חדש של אבו מאזן שגרר ביקורת ציבורית רבה, בעת שעשה את דרכו מביתו בג'מאעין שבגזרת שכם למשרדו בראמאללה, וצבע הותז על רכבו ובגדיו. חנון טען שהתוקפים, שבראשם עורך דין מוכר, שנעצר בהוראתו בעת ששימש כתובע הכללי, בשל נסיון להשתלט על קרקעות במרמה, ניסו לפגוע בו במכשיר חד, אך הונסו ע"י בנו ואחיינו שהיו עימו ברכב. בני משפחת התוקפים מצידם טוענים שחנון פעל ממניעים אישיים בסכסוך הקרקעות וניצל לרעה את מעמדו, ובעובדה, כל העצורים בפרשה שוחררו ללא כתבי אישום. לדבריהם הם ביקשו לתבוע את חנון על הנזק שגרם להם במסגרת המשפט ה"מסורתי", ומשסירב, נקטו בצעדים שהמשפט ה"מסורתי" מתיר להם, כדי לאלצו להידיין מולם.

סכסוך פנימי אחר הסלים השבוע ברצועת עזה, במסגרת אוניברסיטת אלאזהר. שם ועד העובדים סגר את המוסד, במחאה על החלטת חבר הנאמנים להאריך את כהונת הרקטור עבד אלח'אלק אלפרא שמכהן בתפקיד מזה שמונה שנים. גם ועד הסטודנטים תומך במחאה. אלפרא נתמך ע"י הנהגת הפת"ח בראשות אחמד חלס, בעוד הועד נשלט ע"י אנשי דחלאן. בשבוע שעבר דיווחנו על התפטרות יו"ר חבר הנאמנים ד"ר אבראהים אבראש, שגם הוא ביקש להדיח את אלפרא ונתקל בהתנגדות.

הנה תמונות מהמחאה באלאזהר:

ועוד במסגרת הסכסוך בין מחנה דחלאן לאנשי אבו מאזן. השבוע דווח על פרשה "עסיסית" המסעירה את פעילי הפת"ח באזור: סמיר שוראב מאנשי דחלאן, צולם והוקלט ע"י מנגנוני הרש"פ במצבים אינטימיים שלא מותירים מקום לדמיון. אלה מאיימים לחשוף את התמונות עם שוראב לא יפרסם התנצלות פומבית בפני אבו מאזן. חשוב לציין, כי למרות שהאולטימטום פג, עד כה, החומר המביך באמת טרם שוחרר לרשתות החברתיות.

ועוד בעזה, השבוע התפרסם, כי ישראל מבקשת לעודד הגירה מהרצועה, לאחר שהתברר שבשנה האחרונה כבר היגרו מהרצועה כ- 30 אלף צעירים, למרות המגבלות הקשות על היציאה מהרצועה. כן דווח, כי אחד המהגרים הללו, תושב הרצועה נפטר השבוע בבית חולים בבוסניה, לאחר שנציגות הרש"פ ביוון סירבה לסייע לו
במימון טיפול רפואי שלו נזקק. בתגובה על הפרסומים הכריזו בכירי החמא"ס, כי כל הניסיונות לעודד את ההגירה מהרצועה לא יצליחו להביא להפסקת המאבק הפלסטיני נגד הכיבוש.

הנה תמונות של מהגרים פלסטינים ביוון המספרים על הגירתם ותחושת היאוש ברצועה:

ובחזרה למישור הפוליטי: הכוחות הלאומיים והאסלאמיים באיו"ש מכריזים על כוונה לסכל מפגש צעירים בחסות שגרירות ארה"ב שאמור להתקיים בראמאללה. זאת על רקע ההתנגדות הגורפת ליוזמה האמריקאית המכונה: "עסקת המאה".

ובחזרה לנושאי הפנים, השבוע כמעט נשלמה חזרת עולי הרגל ממכה, התהליך התנהל באורח תקין, אם כי 3 מתושבי הרצועה, ותושב איו"ש נפטרו מסיבות בריאותיות במהלך השהות במכה, או ממש לאחר חזרתם לאזור.

במקביל, צפויה שנת הלימודים בבתי הספר באיו"ש ובעזה להיפתח כבר ביום ראשון הקרוב – 25 אוגוסט. ההחלטה להקדים את פתיחת שנת הלימודים מעוררת ביקורת ציבורית, נוכח הטענה שממילא אין בבתי הספר תנאים סבירים ללימודים, והקדמת הלימודים תחייב את התושבים להוצאות כלכיות לא מעטות.

הנה כתבה המדווחת על המצוקה לקראת פתיחת שנת הלימודים ברצועה:

ובהקשר אחר: לואי ארזיקאת, דובר המשטרה הפלסטינית בשכם הכריז, כי הרש"פ לא תאפשר כנס של הקהילה הלהט"בית בעיר משום שמדובר בפגיעה בערכי היסוד של החברה הפלסטינית. בתגובה יצא ארגון בשם "הקשת הפלסטינית" בהודעה רשמית שהוא אכן קיים כנס כזה ב- 4 באוגוסט בשכם. עומר אלח'טיב, דובר הארגון תקף את דובר המש"פ וטען שהוא מסית ופוגע בערכי היסוד של הסובלנות והכלת השונה בחברה הפלסטינית. לדבריו ארגון "הקשת" פועל מזה 3 שנים בחברה הפלסטינית הן באיו"ש והן בישראל וקיים שורה של פעילויות תמיכה בלהט"בים משני עברי הקו הירוק. עוד ציין, כי בסוף אוגוסט תוכנן מחנה נופש לצעירים להט"בים, ולאחר שהפרסום בנושא דלף, החל גל מחאה והתקפות פיזיות על מי שנחשדו כקשורים לכך. גם הארגון הפלסטיני להגנת זכויות האזרח יצא להגנת זכויות הקהילה הלהט"בית, ולעומת זאת, הכריזו גורמים משכם, כי אין לאפשר כל פעילות להט"בית בשטחי הרש"פ, ויש לבער נגע זה מהחברה.

הנה סרט הסברה שהפיצו אנשי ה"קשת הפלסטינית" על רקע המחאה נגדם:

ועוד באיו"ש: נמשך ההרג בתאונות הדרכים. השבוע נהרגו תושב הכפר ג'בע ליד שער בנימין, קשיש תושב סמוע שנדרס למוות בחברון והרוג שלישי בתאונה סמוך לשכם. המש"פ ממשיכה להכריז על מבצעי אכיפה, אנשיה מצטלמים רושמים דו"חות ואף מחרימים פה ושם רכבים לא חוקיים, אבל ההשתוללות בכבישים נמשכת באין
מפריע. יצויין, כי מנגנוני הרש"פ שיגרו כוח אכיפה גדול לשכם, וקיבלו השבוע אישור להכנסת 5 שיריוניות נוספות מירדן כדי לאכוף את החוק באזור מול השתוללות קבוצות של פורעי חוק, אך לכל ברור שמדובר בהצגה לצורכי תעמולה ולא במהלכים של ממש, כפי שנקט בעבר סלאם פיאד בעת שכיהן כראש ממשלה.

הנה תמונות של כניסת הכוחות לשכם:

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה