חיזבאללה – ארגון פשע חובק עולם

יש הרבה דברים חיוביים שקושרים בין מדינות דרום אמריקה ולבנון, אך חוליה אחת מזיקה היא ארגון החיזבאללה.

לבנון ודרום אמריקה אומנם ממוקמות ביבשות מופרדות זו מזו באוקיינוסים, תרבות, דת ושפה, אך כפי שציין מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, במהלך סבב הביקורים שלו בחודש שעבר בדרום אמריקה:

"ההשפעה של הגורם האיראני משתרעת הרבה מעבר לגבולות לבנון – 12,000 ק"מ יותר".

למעשה, פומפאו לחץ על מדינות אמריקה הלטינית לנקוט בפעולה נגד הקבוצה הלבנונית והם נענו בצדק לקריאתו. ארגנטינה הפכה למדינה הראשונה באמריקה הלטינית שהציגה את חיזבאללה כארגון טרור, פרגוואי עשתה זאת בעקבותיה וכעת ברזיל שוקלת לעשות זאת גם כן.

שורשיו הכלכליים של חיזבאללה נמצאים בעומק דרום אמריקה, שם הארגון מממן את פעילותו הבלתי חוקית באמצעות רשתות של הברחות סמים והלבנת הון.

גלים של מהגרים מלבנון, המחפשים הזדמנות כלכלית, התיישבו ביבשת כבר מאז המאה ה-19, בעיקר בברזיל, פרגוואי וקולומביה. לדוגמה: בברזיל התפוצה הלבנונית עולה על כלל אוכלוסיית לבנון.

משמעות הדבר היא, שבזמן שארגון חיזבאללה החל לגייס פעילים באמריקה הלטינית, כבר בזמן המאה ה-19, הוא מצא במדינות אלה "קרקע פוריה" עבור גיוס פעילים וכספים לארגון. כמו כן, בשנת 1979 כאשר התרחשה המהפכה האיראנית גם איראן החלה לגייס פעילים במדינות דרום אמריקה.

חיזבאללה התנהל "ברומא כרומאי", וניצל את מסגרות החוקים החלשים בפרגוואי, היעדר חוקים נגד טרור בברזיל ושחיתות נרחבת על מנת להפוך את אמריקה הלטינית למקור עיקרי של תקציב עבור פעילות הארגון, וכן במקביל, מדינות אמריקה הלטינית הפכו "קרקע פוריה" להשליט גם את האידיאולוגיה הרעילה של הטרור.

באזור משולש הגבולות בין ארגנטינה, ברזיל ופרגוואי, ארגון חיזבאללה מצא הזדמנות לתפעל פירצות חוקיות ולהקים מפקדה, המניבה עשרות מיליוני דולרים באמצעות פעילות פלילית וקרטלים מאורגנים – עד כדי כך שהאזור תואר על ידי מומחה ביטחון מפרגוואי: "גן עדן כלכלי לטרוריסטים".

שלטונות דרום אמריקה ניסו לעצור את הניצול והשימוש הבוטה של ​​חיזבאללה בחולשת החוקים במדינות שלהם.

  • בשנה שעברה משטרת ברזיל עצרה את אסד ברקת, שהואשם בגיוס כספים לארגון חיזבאללה באמצעות הלבנת הון בבתי הקזינו בארגנטינה.
  • נאדר פרחאת, מגייס כספים אחר של חיזבאללה, נעצר השנה בפרגוואי והוסגר לארה"ב לאחר שכביכול הלבין כספים של סחר בסמים.
  • איש העסקים הלבנוני, עלי קסיר, נכלא באפריל בגין מכירת טלפונים מזויפים בכדי לגייס כספים לארגון חיזבאללה.
  • הברחות של סיגריות למימון חיזבאללה נפוצות בפרגוואי.

סחר בסמים, הברחות, הימורים ופשעים אלימים: אלו הם פניהם האמיתיים של פעילי חיזבאללה, שרשת הפשע שלהם מתפשטת לכל כיוון בגלובוס.

חברי ארגון חיזבאללה למדו היטב להסתיר את פעילותם הערמומית משלטון החוק במדינות בהן הם פועלים. למען האמת סביר כי פעילי ארגון חיזבאללה לא יפסיקו בשום אופן לנסות ולגייס כספים במרחבי הפשע הגלובלי, במיוחד בתקופה בה כלכלת איראן מתחילה לחוש במלוא עוצמתן של הסנקציות, המתגברות מצידה של ארה"ב.

איראן היא מקור המימון העיקרי של חיזבאללה ויש הסבורים כי הסנקציות אילצו את המשטר האיראני לקצץ את 700 מיליון הדולר, שאיראן מעבירה לארגון חיזבאללה מדי שנה.

כדי לפצות על הפסדים אלו, ארגון חיזבאללה בנוסף לפעילותו באמריקה הלטינית החל גם להגביר את פעילותו, הבלתי חוקית, במדינות אפריקה.

הגדרת חיזבאללה כארגון טרור על ידי ארגנטינה ופרוגוואי, משתקות את הנכסים שלו וסביר כי מדינות אמריקה הלטינית ירדפו אחרי חברי הארגון ללא רחם.

התיוג של חיזבאללה כארגון טרור גם מוכיח כי "טבעת החנק" סוגרת על פעילות הארגון. אך עם זאת יידרש מאמץ עולמי בכדי לנתק את "אספקת החמצן" של הארגון לחלוטין.

*- קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה