אפגניסטן – נקודת המפגש של האינטרסים המשותפים בין ארה"ב ואיראן

מתווכים מערביים מנסים לשכנע את שתי יריבות הקיצון, ארצות הברית ואיראן, לשתף פעולה בחיזוק הביטחון באפגניסטן, זאת כאשר נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מבקש לחלץ את ארצות הברית מהלחימה הארוכה ביותר שלה, כך על פי שלושה גורמים המכירים את המאמצים.

המתווכים המערביים אמרו כי הם מעבירים בחשאי, מזה מספר חודשים, מסרים בין ארה"ב לאיראן, בתקווה לגרום לצדדים לדבר בזמן של עוינות מתגברת במגוון סוגיות בינהם.

"אפגניסטן הוא אזור אחד שיש בו קרקע משותפת", כך אמר המתווך הבכיר בעילום שם, לסוכנות הידיעות רויטרס.

הבית הלבן סירב להגיב ומשרד החוץ האמריקאי לא נענה לבקשות תגובה. איראן, גם מצידה, מכחישה רשמית כל שיחות ערוץ אחורי עם ארצות הברית בכל נושא שהוא.

עם זאת, ארצות הברית ואיראן חולקות אינטרס משותף כדי להבטיח, כי עזיבתם את אפגניסטן של יותר מ-20,000 חיילים זרים בהנהגת ארה"ב, לא תסלול את הדרך ותכניס את המדינה לתוך כאוס של מלחמת אזרחים, המשיבה את הגרסה הקשה של הטליבאן לשלטון האיסלאמי, או תאפשר לאל-קאעידה או כל קבוצה קיצונית מוסלמית סונית אחרת להתרחב באפגניסטן.

"יתר על כן, כאשר הסנקציות של ארה"ב פוגעות בכלכלה שלה, איראן מעוניינת להימנע מפליטים אפגנים לברוח לאיראן השכנה – במידה ויתרחש גל אלימות רבוי דם", כך אמר מומחה אזורי והוסיף: "כפי שכבר קרה במשך עשרות שנים במלחמה של מדינת אסיה המרכזית".

בנוסף לכל זאת לטראמפ ואיראן ישנו אינטרס משותף נוסף: שניהם רוצים כי החיילים האמריקאיים יעזבו את אפגניסטן.

עם זאת, אין כל סימנים גלויים לכך, כי ארה"ב ואיראן מוכנות להניח את המחלוקת סביב תוכנית הגרעין של איראן,ואו סימנים לפעולות משופות של ארה"ב ואיראן במערב אסיה בכדי לשתף פעולה באפגניסטן.

הודעה שנמסרה מאיראן לארה"ב ופורסמה ב"רויטרס", תיארה את דאגותיה של איראן מהמשא ומתן של ממשל טראמפ עם הטליבאן, בנושא נסיגת החיילים האמריקאים והשיחות הפנים-אפגניות, כדי להשיג הסדר מדיני באפגניסטן.

הדיפלומט האמריקאי הותיק יליד אפגניסטן, זלמאי ח'לילזאד, שגה בלקיחת: "קיצורי דרך קנאים על ידי שיחות ישירות עם הטליבאן", כך מסרה איראן בהודעה.

גישה זו העניקה: "עליונות פוליטית" לטליבאן בזמן שהם מחזקים את עצמם צבאית, הדגישה ההודעה.

מנהיגי הטליבאן אמרו לבני שיחם מאיראן כי הם לא: "יקבלו דבר פחות מאשר ממשלה, הנשלטת על ידי הטליבאן", ומקיימת את "האמירות האיסלאמיות של אפגניסטן", הוסיפה ההודעה האיראנית.

איראן, הנשלטת על ידי המוסלמים השיעיים, נוקטת במשנה זהירות עם הטליבאן המוסלמי הסוני, כבר מזה זמן רב.

בעוד שארצות הברית רואה קשר ישיר עם איראן כבלתי ניתן להשגה, בשל המתחים שהציתה איראן כאשר הפילה את המל"ט האמריקאי בחודש יוני, איראן מצידה פתוחה לשיחות עם ארה"ב בנושא אפגניסטן.

אולם יחד עם זאת, איראן חזרה על דרישתה כי היא מעוניינת לכל הפחות בהשעיה של הסנקציות האמריקאיות, שנועדו לחתוך את יצוא הנפט שלה לאפס – מקור ההכנסה העיקרי של איראן, כך לפי שני מקורות, המכירים את העמדות של ארה"ב ושל איראן.

איראן מאמינה, כי יש לתכנן תהליך שלום חדש בו ממשלת אפגניסטן, שהודחה משיחות ארה"ב וטאליבן בקטאר, תמלא תפקיד "דומיננטי", כך נכתב בהודעה של איראן, שהועברה לארה"ב.

המתווכים המערביים מציינים כי המאמצים לפתיחת שיח בערוץ אחורי על נושא אפגניסטן בין ארה"ב לאיראן, נדחפים גם על ידי התקווה כי שיתוף פעולה באפגניסטן עשוי להוביל למשא ומתן רחב יותר ולהפחית את המתחים שעלו לאחרונה במפרץ.

גורם בכיר, המכיר את העמדות של ארה"ב ושל איראן, אמר כי מבחינת איראן, במידה וארה"ב תכיר באינטרסים המשותפים באפגניסטן:

"והיא מוכנה לדבר עם איראן, תחת בסיס שוויוני, ולעסוק באותם אינטרסים משותפים, אז איראן תדבר עם ארצות הברית".

"נכון לעכשיו, מה שאיראן מבינה מארצות הברית כי אין לה כל אינטרס משותף", כך הוסיף המקור.

מקור המקורב למזכיר המדינה האמריקאי,מייק פומפאו, וליועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, טען כי הם מתנגדים לכל שיח עם איראן בנושא אפגניסטן, מתוך אמונה כי טהרן תיכנע לבסוף לדרישותיה של ארה"ב, כך אמר המקור שביקש לא להזדהות. משרד החוץ האמריקאי דחה את ההערה.

גורם אפגני ציין כי מאז הפלישה בהנהגת ארה"ב בשנת 2001 בכדי להדיח את ממשלת הטליבאן, איראן בנתה קשרים עם הטליבאן, על מנת שאיראן תוכל להשתמש בהם עבור סיוע בעיצוב הסדר והשלום באזור ובמקביל גם להביא לנסיגת החיילים האמריקאים מהמדינה.

איראן מקיימת קשרים מורכבים ועמוקים עם הטליבאן ומהווה מקום מפלט עבור כמה משפחות של מורדים.

על פי גורמים במערב, איראן סיפקה כמויות מוגבלות של אמצעי לחימה למורדים באפגניסטן, בכדי לעזור להם לשמור על לחץ ומאזן כוח מול ארה"ב.

פומפייאו האשים את איראן כי היא: "שותפת קשר" של הטליבאן.

יחד עם זאת, למרות כי איראן מספקת לטאליבן אמצעי לחימה, אנליסטים אזוריים טוענים, כי איראן מנהלת את ההימורים שלה ודואגת למקרה שהחמושים לא ישובו לשלטון. איראן גם רואה בטאליבן כוח המתנגד לסניף של המדינה האיסלאמית באפגניסטן.

איראן משפיעה גם על המשטר באפגניסטן, זאת לאחר שהיא תומכת בגיבושם של הממשלות באפגניסטן, כבר במשך כמעט שני עשורים.

בנוסף לכך איראן מקיימת קשרים הדוקים עם "הזארות" השיעים, הקבוצה האתנית השלישית בגודלה באפגניסטן, ומחזיקה בקשרים עם מיעוטים אתניים אחרים במדינה.

אנליסטים אזוריים טוענים, כי ארה"ב ואיראן חולקות את אותה המטרה גם בלמנוע מאפגניסטן לחזור ולהיות בסיס עבור קבוצות קיצוניות מוסלמיות סוניות, ובמיוחד כוחות המדינה האיסלאמית, שהם האויבים המושבעים והמשותפים גם של ארצות הברית וגם של איראן.

"האם איראן יכולה למלא תפקיד משמעותי בכל מאמץ שלום, או שארה"ב תאפשר לה לעשות זאת?… זו שאלה פתוחה, כך אמר רייאן קרוקר, שגריר ארה"ב לשעבר באפגניסטן.

✏*-קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה