מקבצי חדשות עולמיים ליום 16-8-2019

*- הסכם בין טורקיה לארצות הברית, להקמת אזור בטוח בצפון מערב סוריה ייושם בהדרגה, אמר דובר הפנטגון ביום חמישי, וציין כי כמה פעולות הקשורות לעסקה יחלו בקרוב.

דובר פנטגון, שון רוברטסון, אמר ל- AFP: "אנו בוחנים כעת אפשרויות על מרכז תיאום משותף עם העמיתים הצבאיים הטורקיים."

*- מוסקבה (רויטרס) – מטוס נוסעים אזרחי רוסי שהוביל 233 נוסעים ביצע נחיתת חירום בשדה תירס בפאתי מוסקבה לאחר שהתנגש בלהקה של ציפורים זמן קצר לאחר ההמראה, אמרו הרוסים.
ממשרד הבריאות נמסר כי 23 בני אדם נפצעו, אך איש לא נהרג כאשר מטוס איירבוס 321 נחת בשדה דרומית-מזרחית למוסקבה לאחר שהתנגש בלהקת שחפים ושיבש את מנועיו.

בטלוויזיה הממלכתית נמסר כי תרגיל הנחיתה תואר כ"נס מעל רמנסק ", בהתייחס לאזור בו נחת המטוס במוסקבה, יותר מקילומטר משדה התעופה הבינלאומי ז'וקובסקי.

קומסומולסקאיה פרבדה שיבח את הטייס, דמיר יוסופוב, כ"גיבור ", באומרו שהציל 233 חיים" לאחר שנחת במטוס ללא פתיחת צמיגים ומנוע פגום בשדה תירס. "

חלקם השוו את המקרה לטיסת ארה"ב איירווייס 1549, שביצעה נחיתת חירום מעל נהר ההדסון בשנת 2009 לאחר שהתנגשה בלהקת ציפורים.

*- תת-אלוף גולמארזה ג'אליאלי, בתגובה לפרסומים על השתתפותה של ישראל בברית הימית של ארה"ב במפרץ, אמר כי "איראן תגן על האינטרסים שלה במימיה, ובכל מקום בו אינטרסים לאומיים ידרשו זאת, ואיראן לא מתבדחת בעניין זה", כך על פי רשת "טזנים" האיראנית.

ראש ההגנה האזרחית האיראנית אומר, כי "וושינגטון מנסה לערער את יציבות הביטחון במפרץ, בעוד טהראן מבקשת לחזק את הביטחון הקולקטיבי באזור, והיא מנסה להשיג זאת במסגרת שיתוף פעולה עם מדינות שכנות."

הגורם האיראני הדגיש, כי ישראל היא מקור הכאוס בדרום-מערב אסיה. "איך ישות בלתי חוקית זו, יכולה להבטיח את השייט במפרץ?", אמר. "אם האויבים יבקשו לעורר מלחמות, חיילינו האמיצים יתנו להם תגובה מכריעה וקשה. הציונים לא מסוגלים לספק בטחון לעצמם.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

*- ככל שמלחמת הסחר עם ארה"ב ממשיכה להסלים, סין התחייבה מחדש עם איראן על שלושה פרויקטים מרכזיים ושוקלת את השימוש במה שמכונה בארה"ב ובסין: "האופציה הגרעינית", כך על פי מקור בכיר בתעשיית הנפט והגז, העובד בצמוד למשרד הנפט האיראני, שאמר את הדברים לoil"-price" בשבוע שעבר.

*- פקיסטן טוענת כי "ירי בלתי-מעורער" על ידי הודו מעבר לגבול דה-פקטו, באזור ההימלאיה השנוי במחלוקת בקשמיר, הרג שלושה חיילים ושני אזרחים בתקריות נפרדות.

הצבא הפקיסטני אמר בהצהרה ביום חמישי כי כוחותיו השיבו אש, הרגו חמישה חיילים הודים ופגעו בבונקרים שלהם.

*- ארצות הברית מודעת לחלוטין לכך שסין לא תעסוק בתהליך המשא ומתן על מערכת בקרת נשק חדשה, כך אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, לפורום הנוער החינוכי הלאומי.

*- שר החוץ הטורקי, מבולט קבוסוגלו, אמר כי ארצו לא תסבול שום עיכוב של ארה"ב בהקמת אזור בטוח כביכול בצפון סוריה, בו פועלים חמושים כורדים בחסות ארה"ב.

"הם (האמריקאים) צריכים להיות ראשונים, להיות כנים וצריכים להבין שטורקיה לא תסבול טקטיקות עיכוב", כך אמר קוווסוגלו במהלך מסיבת העיתונאים בבירה אנקרה ביום חמישי.

"מה שאנו אומרים מאז ההתחלה הוא שטקטיקת הדחייה של ארה"ב לא תעבוד".

*- שגריר איראן בלונדון האשים את ארצות הברית בניסיון נואש לעצור את הרשויות בגיברלטר לשחרר את מכלית הנפט האיראנית, גרייס 1, ואמר כי המאמץ האמריקני הובס.
"אמריקה ניסתה נואשות לחסום את שחרורה של המכלית ברגע האחרון, אך התמודדה עם תבוסה אומללה", אמר השגריר, חמיד ביידיינאד, בציוץ בפרסית.

*- שגריר רוסיה באיראן, לוין ג'גאריאן, אמר כי שיתוף הפעולה הבנקאי בין איראן ורוסיה יגדל בעתיד הקרוב.

הוא אמר את הדברים בוועידת "היום הלאומי של כזאר" בבבולסאר, איראן ביום חמישי.

שגריר רוסיה אמר כי "הגדלת העסקאות הבנקאיות תביא להגדלת הסחר בין המדינות."

דז'גאריאן הוסיף, "אני מקווה שהגדלת העסקאות הבנקאיות תסלול את הדרך להמשך חיסול הדולר מהסחר של שתי המדינות."

לדבריו, שיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה הוא גבוה בגלל רצונם הפוליטי של שני הצדדים.

הדיפלומט הרוסי הוסיף כי "משלחת כלכלית ברוסיה תבקר בעתיד הקרוב במחוזות הצפון של איראן במטרה להגביר את שיתוף הפעולה הכלכלי והמסחרי בין שתי מדינות."

*- היציבות והביטחון של מיצר הורמוז הם הקו האדום של איראן, כך אמר ביום שני ב סגן נשיא איראן, Eshaq Jahangiri, על פי סוכנות הידיעות האיראנית "עיתונאים צעירים".

*- פרופסור מאוניברסיטת טהראן, מוחמד מרנדי, אמר כי המלחמה בתימן הייתה כישלון גדול עבור סעודיה. היא הפכה לכישלון גדול עבור נסיך העצר, מאחר והוא לא היה מסוגל לשמור על הקואליציה עם איחוד האמירויות.

*- פקיסטן קוראת לישיבה דחופה של מועצת הביטחון של האו"ם, ואומרת כי החלטת הודו לספח את קשמיר מהאוטונומיה שלה מאיימת על השלום הבינלאומי ועלולה להוביל לטיהור אתני ורצח עם עם באזור הרוב המוסלמי.

*- הנשיא טראמפ צייץ היום (שלישי) את ההתראה על המהומה בהונק קונג ואמר כי סין מעסיקה חיילים בגבול.
"המודיעין שלנו הודיע לנו שהממשל הסיני מעביר כוחות לגבול עם הונג קונג. כולם צריכים להיות רגועים ובטוחים! " צייץ הנשיא.

קרדיט:אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה